R
S SueCia skrev:
Jadu... Blir man självisk av att äga elbil eller vad handlar det här om egentligen? :D
Vad anser du vara själviskt med den lösningen? Bortsett från att det kanske ser lite fult ut och att arboristerna kanske surar lite en gång om året så ser jag inte att det drabbar någon annan negativt.

Men visst det håller ju inte i längden att alla ska göra så för då kommer det ju se ut som det indiska elnätet om ett tag. Utbyggnaden av laddstolpar måste sätta lite fart.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hade sladden legat på marken hade jag inte brytt mig, men ser det ut såhär där jag bor, skulle den sladden råka ut för en olycka och bli söndersliten.

Jämför med de som står med kundvagnar på tvären i trånga passager i butiken. Deras kundvagn hittas ofta en bit bort :D
För ett tag sedan var den en kundkorg med hjul och lastad lika högt ovanför kanterna som korgen var djup. Denna stod på tvären i en trång korridor och jag råkade stöta till korgen när jag försökte tränga mig förbi varvid korgen välte. Efter ca 30 meter hörda jag bara ett skrik "FAN!" bakom mig. Jag tror dock inte han lärde sig något den dagen heller...

 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
S
R RoAd skrev:
Vad anser du vara själviskt med den lösningen? Bortsett från att det kanske ser lite fult ut och att arboristerna kanske surar lite en gång om året så ser jag inte att det drabbar någon annan negativt.

Men visst det håller ju inte i längden att alla ska göra så för då kommer det ju se ut som det indiska elnätet om ett tag. Utbyggnaden av laddstolpar måste sätta lite fart.
Det är själviskt därför att det skapar elfara för allmänheten, det gör så att utomhusmiljön ser ut som den i indien som du själv var inne på, det ställer till det för park/gatas möjlighet till underhåll. Det tyder på att användare av elbilen ser sig som lite bättre än övriga människor och att hens behov går först.
 
  • Gilla
  • Älska
Parkeringsvakten och 8 till
  • Laddar…
hasten72 hasten72 skrev:
finns bara parkering på gatan därav denna lösning. En annan person längre upp på gatan gör likadant men har iallafall lagt kabeln i en synlig anordning som är lätt att gå över.
det är inte okej heller det kan vara riktigt svårt för en rullstol att ta sig över eller nån med rullator

ska man ladda sin elbil hemma ska det var på uppfarten eller på parkeringen med egen stolpe

samma problem oss polaren i London där det inte finns några uppfarter men det tog något år tills områdets tonåringar börja slita av kablarna eller klippte av dom sen var det Inge mer elbilar som laddar där hela kvarteret var ju glada för det bara ett få som hade elbil en då

Det är ju ett problem som bara växer för nya lägenheter radhus och till och med villor som inte har nån tomt till att göra uppfart av
 
Skulle inte tro det.
Måste bryta en hel del regler/lagar! :thinking:

Barn som leker, cyklar, klåfingrar sig, vanliga gåenden.. båda fara och blockerande av allmänna ytor.. dvs både ivägen och möjlighet till skador på stora och små.

Tråkigt dilemma när man bor sådäroch har elbil..
 
T
Visa mig några regler eller lagar som säger att man inte får göra så!
 
T
Luften är fri, det har man ju lärt sig sen barnsben.
 
  • Gilla
  • Haha
pingis och 5 till
  • Laddar…
S
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Bra case för skadestånd. :crysmile:;)

Det är väl bara ringa och felanmäla parkeringen till kommunen eller vems som ansvarar för gatan så den blir lappad. Då slutar de nog göra så där.
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Det är själviskt därför att det skapar elfara för allmänheten, det gör så att utomhusmiljön ser ut som den i indien som du själv var inne på, det ställer till det för park/gatas möjlighet till underhåll. Det tyder på att användare av elbilen ser sig som lite bättre än övriga människor och att hens behov går först.
Ja, du har lite poänger där. Men jag har fortfarande lite svårt att inte le åt hela lösningen. Det ligger något sjukt lösningsorienterat över det :)
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
S
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Man undrar om säkringen har brunnit på idioten. Jag hade sparkat av kabeln om jag gått där. Vilken rätt har han att hindra gående. Undrar vad trottoarröjningen skulle tycka om detta.
Man kan konstatera att den siste idioten inte är född än och tyvärr har dom alla samma morsa.
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 4 till
  • Laddar…
Den sista idiotens morsa är icke född...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S
T ToRy skrev:
Jo, fast bilen står ju parkerad EFTER korsningen, gäller 10 meter då? Å andra sidan kan det ju vara en enkelriktad gata, då är det ju innan korsning. Å tredje sidan; är det inte enkelriktad gata så står bilen parkerad mot körriktningen, och det är väl inte heller tillåtet?
Nästan gah-läge på det där! :oops:
Det är dessutom inte lagligt att stänga av trottoar på eget bevåg, vilket det handlar om här. Det är elkabeln som är problemet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Far är välförsedd, om det är låst kan man skära av sladden. Alltid såg och yxa i bilen. När han åkte hem i storm en gång kom han fram till en nerblåst gran och en stillastående buss som inte kom åt att vända och inte ville backa flera kilometer, så de står där och väntade på räddningstjänsten. Far tog fram yxa och såg, gav sågen till busschauffören (yxan lånar man inte ut, man vet aldrig om de kan hantera den) och började jobba. En kvart senare kunde bussen köra vidare och när räddningstjänsten väl kom låg valda delar av stammen redan i pappas baklucka och grenarna i diket, och vägen var farbar sedan länge.
Det där är mitt stuk på gubbe!
Tyvärr är min kropp inte i skick att utföra dylika dåd längre, då kan det gå illa.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
...och i sakfrågan: Blockera trottoaren är inte ok men jag har inga principproblem med att dra ut en sladd, se bara till at den inte ställer till med något. Ska vi ha elbilar får vi acceptera saker i den här riktningen.
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...och i sakfrågan: Blockera trottoaren är inte ok men jag har inga principproblem med att dra ut en sladd, se bara till at den inte ställer till med något. Ska vi ha elbilar får vi acceptera saker i den här riktningen.
Efter 72 inlägg ett som sammanfattar det hela - lyyysande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.