A
Planerar att bygga helt nytt badrum på ovanvåningen och undrar hur man ska ta sig ann reglerna. "Räcker" det att utgå från Säker Vatten-reglerna för de vanligaste momenten i ett badrum, sedan om det är mer komplicerade moment så får man välja sida mellan GVK/BKR och gräva djupare i deras specifika regler?

Om jag förstått det rätt så är det inte några jättestora ändringar mot 2016 års upplaga, mer än att de försökt komma varandra närmare, vilket jag antar är bättre för oss som bygger, samt minst cc60 mellan rör?
 
BirgitS
Du måste läsa in dig på branschreglerna från GVK (matta), BKR (kakel/klinker) resp. MVK (målat system) redan från början så att du är säker på att underarbetet blir rätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
Edit. hittade svaret på mina frågor i en tidigare tråd från 2011 citat @nino :

Säker Vatten är VVS installationer
BKR är keramik med rollat eller foliebaserat tätskikt
GVK är plastmattor som ytskikt samt plastmattor som tätskikt under keramik


...samt MVK (för taket då antar jag om man har kaklade väggar).
 
Redigerat:
BirgitS
Säker vatten är branschregler för VVS. De andra är för fall, tätskikt, ytskikt mm. så de kompletterar Säker vatten och det är därför nödvändigt att använda två uppsättningar av branschregler eftersom de är för olika saker. Dessutom tillkommer ju alla instruktioner från de företag vars produkter man köper, dessa måste man också läsa in sig på i god tid.

Smillan1000 skrev:
Så min fråga är, är det rätt förhållningssätt att gå efter Säker Vatten, för att sedan om något är oklart rådgöra med GVK eller BKR-reglerna, och brukar Säker Vatten "räcka" för ett normalt badrum?
Nej och nej
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Smillan1000 skrev:
...samt MVK (för taket då antar jag om man har kaklade väggar).
Nix...

För taket krävs inga speciallösningar utan MVK används om man t.ex vill ha vissa delar av väggarna målade eller t.ex har ett snedtak väldigt nära dusch så den riskerar utsättas för vattenbegjutning konstant.

I dessa fallen brukar vi (jag) som plattsättare lägga fuktskydd enligt BKR ca. 10cm ut på den ytan som ska målas.
Sen spacklar målaren ut tätskiktsfolien och behandlar övriga ytor i enlighet med MVK och målar då fram till kakeln.
 
A
Aha! tack
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nix...

För taket krävs inga speciallösningar utan MVK används om man t.ex vill ha vissa delar av väggarna målade eller t.ex har ett snedtak väldigt nära dusch så den riskerar utsättas för vattenbegjutning konstant.

I dessa fallen brukar vi (jag) som plattsättare lägga fuktskydd enligt BKR ca. 10cm ut på den ytan som ska målas.
Sen spacklar målaren ut tätskiktsfolien och behandlar övriga ytor i enlighet med MVK och målar då fram till kakeln.
Det här var väldigt bra info, har funderat på det iom att vi kommer ha snedtak (ca 33grader) i en del av badrummet, bland annat delvis ovan badkaret, även om där nog främst blir takfönster. Svårt att se det framför mig, men brukar man måla eller går det även att kakla på snedtaket? Vad blir snyggast?
 
Smillan1000 skrev:
Aha! tack


Det här var väldigt bra info, har funderat på det iom att vi kommer ha snedtak (ca 33grader) i en del av badrummet, bland annat delvis ovan badkaret, även om där nog främst blir takfönster. Svårt att se det framför mig, men brukar man måla eller går det även att kakla på snedtaket? Vad blir snyggast?
Personligen gillar jag inte alls plattor i snedtak då man får känslan av att de ska ramla ner på en så för min del målat alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ytterligare frågor om konstruktion av badrum:

- Hur vet jag vad jag har för kvalitet (C14/C24) på existerande mellanbjälklag som finns i dagens kattvind som senare ska bli nämnt badrum? Dimension 45x220 med cc1200, hus från -73.
- Läser i Säker Vatten att innerväggar mot badrum med träreglar ska vara 45x70, det borde väl rimligtvis vara ok med även 45x90 då? ljudisoleras med stenull.
 
Funderar lite här. Jag har för mig ha läst att man vill att t.ex blandare monteras fast genom att gängas invändigt i väggbockstöd = Vatette V6 i och med Säker Vatten 2021.

Kollade på V6s monteringsanvisning och tycker det blir lite rotigt med dels plastplattor som sedan ska kompletteras med plåtbleck. Finns både platta och sedan bockade som då monteras utan plastplattorna. Detta gäller om man inte kommer åt väggen bakifrån, då går det med bara plastplattor. Som efterrätt säljer Vatette ett verktyg för 1400 som vad jag förstår måste användas vid monteringen.

Blev förvånad när det står i monteringsanvisningen till LKs väggbockstöd att den är godkänd för Säker Vatten 2021 trots att man måste fästa blandaren med vanlig skruv genom tätskiktet. Då kanske man för enkelhetens och ekonomins skull får gå på den ändå. :thinking:
 
H hydrolift skrev:
Funderar lite här. Jag har för mig ha läst att man vill att t.ex blandare monteras fast genom att gängas invändigt i väggbockstöd = Vatette V6 i och med Säker Vatten 2021.

Kollade på V6s monteringsanvisning och tycker det blir lite rotigt med dels plastplattor som sedan ska kompletteras med plåtbleck. Finns både platta och sedan bockade som då monteras utan plastplattorna. Detta gäller om man inte kommer åt väggen bakifrån, då går det med bara plastplattor. Som efterrätt säljer Vatette ett verktyg för 1400 som vad jag förstår måste användas vid monteringen.

Blev förvånad när det står i monteringsanvisningen till LKs väggbockstöd att den är godkänd för Säker Vatten 2021 trots att man måste fästa blandaren med vanlig skruv genom tätskiktet. Då kanske man för enkelhetens och ekonomins skull får gå på den ändå. :thinking:
Är mig veterligen inga ändringar i infästningar. Skillnaden på 2021 och tidigare är väl att minsta avstånd mellan rör skall vara minst cc 60mm jämfört med tidigare cc 40mm
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.