H håbbe1961 skrev:
Nop, Felströmmen avkänns via nollledaren (retur), dvs fas in måste ha lika hög ström ut via nolledaren. Piper det iväg nått på vägen till jord oavsett skyddsledare eller din kropp så bryter JFB, skillnaden ligger på ca 20-30mA plus reaktionstiden på JFB där ligger gränsen för hjärtstopp i kroppen. Därför brukar trefas kraftuttag sitta på mätarcentralen enbart matas via säkringar. 30mA är inte mycket i byggsammanhang på fungerade utrustning. Här ligger JFB på runt 200mA enbart för att skydda utrustning för brand vid fel men här är JFB är valbar vilket den i bostaden inte är för att skydda personer.
Så vart menar du att krypströmmen tar vägen. Lagras upp i plåthöljet till dess det jordas?
 
Jo den leds ut via höljet som står på något bra jordställe eller att man tar i det. Skyddsjorden gör det hela lite mer kontrollerat om den är inkopplad. Så badar man med en ojordad brödrost så blir det mörkt i huset om man har en central JFB , tända ljus kan vara till en viss fördel :)
 
GoForIt GoForIt skrev:
Någon som har konkreta tips gällande min huvudfråga:
Risken är att isoleringen värmeelementen har torkar och spruckit och sugit in fukt. De kanske inte går att rädda. Konkreta sätt att komma vidare är att isolationsmäta de enskilda elementen för att se vad läckaget handlar om. Det kan eventuellt fungera att mäta resistansen mellan pol och hölje med en multimeter. Eventuellt låta dem torka. Men det ligger nog nära till hands att köpa en ny.
 
H håbbe1961 skrev:
Jo den leds ut via höljet som står på något bra jordställe eller att man tar i det. Skyddsjorden gör det hela lite mer kontrollerat om den är inkopplad. Så badar man med en ojordad brödrost så blir det mörkt i huset om man har en central JFB , tända ljus kan vara till en viss fördel :)
Jo det är av den anledningen man kan undvika att jfb bryter eftersom det inte finns någonstans att avleda krypströmmen. Det var en lösning på den frågan.
 
[QUOTE=" Felströmmen avkänns via nollledaren (retur), dvs fas in måste ha lika hög ström ut via nolledaren. [/QUOTE]

Om det är ett 400 volts element utan Nolla , hur funkar det då ??
 
BerraBo BerraBo skrev:
Så vart menar du att krypströmmen tar vägen. Lagras upp i plåthöljet till dess det jordas?
Om det handlar om att bara få igång den och få den till att bli varm tillfälligt några minuter för att som ngn skrev få ut fukt så funkar det ju om den står helt isolerad på exempelvis en träskiva och dessutom givetvis inte tar i den. Tror det var så du menade. Rent tekniskt.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
Äntligen har jag fått upp locket på fläkten (satt med Tri-Wing skruv som jag fick skaffa bits för..) och så här ser det ut under:
Interiör av en fläkt med öppet locket visande elektriska komponenter och kablage, inklusive ett relä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag mäter upp slingorna, så får jag ungefär samma värde (35-36 Ω) på alla tre.

I mitten sitter det något..
Elrelä från SOKE märkt med "JQX-76F-TU-2A", specifikationer och kopplingsschema, som diskuteras i ett forum om byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En googling på jqx-76f-tu-2a ger att det verkar vara något slags relä..?
Kan det vara det som spökar och gör att jordfelsbrytaren löser? Idé att byta?

Det saknas nolla i anslutningskabeln, men det utgår jag ifrån är i sin ordning?

Fler tips innan den åker till sortergården?
 
omöjligt att mäta upp läckströmmar utan rätt mätutrustning och dessutom så ändras förhållanden när elementet blir spänningssatt, ta det till nån granne som har kraftuttag på sin central i stället
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.