Hejsan!

Vad tycker ni om denna offer? Till ett hus som ligger i Västmanland på 145 biarea, två vuxna och ett barn.

Vad tycker ni om firman?

Tack på förhand
 
  • Offert för installation av bergvärmepump med specifikationer och priser, inklusive arbete och material för ett husprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. När jag jämför din offert med den offert vi fick och tyvärr har vi accepterat avtalet och ser hur svårt de är att kommunicera med, så är ert avtal suveränt.
Vi har avtalat med "Kyl & Värmepumpservice i Sthlm AB" och de är inte alls ett bra företag att jobba med. Utan att informera oss om att vi behöver ta fram var ledningarna finns i vår tomt, dem valde en borrplats. I granskningen genom kommunen förstod vi att vi behöver kolla ledningarna först.
Sedan när det kom till borrföretag, enligt Sollentunas kommun regler som kanske är det överallt så, behöver samma borrföretag som är anmäld till kommunen borra, men de ska komma och borra med ett annat företag, dom säger att företaget anlitar samma företag som är anmäld till kommunen.
De ska komma och installera nu på måndag, har försökt att kommunicera med dom angående detaljer men inga svar på mail eller telefon. Idag, precis innan installationen så ringer han och kom vi fram till att det dom förväntar från vår rörmokare är annat än vad vår rörmokare har gjort. Den Lasse som är ansvarig i företaget har pratat väldigt otrevligt med vår rörmokare.
Varje gång jag försökte ge honom feedback för deras framtida jobb, så är han inte redo att ta emot det och är upptagen.
Så långt har vi kommit och om vi hade möjlighet skulle vi ångra avtalet men vi måste med all miss de gjort fortsätta med detta bolag.
En detaljerad planering krävs och det är upp till företaget som installerar värmepumpen att se till att all kommunikation funkar och få rätt bild av allt de behöver, se upp bara.
Lycka till och hoppas ni har ett bra och kunnig bolag att jobba med.
 
Hej!
Oj vad jobbigt och krångligt det låter!! Jag hatar när det är svårt att få tag på människor som är ansvariga att svara alla kunder och hjälpa dom.

Hoppas att det löser sig för er snart och att ni bli nöjda .

Vi är inte klara än jag går igenom nåra saker med dom innan vi skriver på avtalet. Hoppas det ska gå bra och att dom gör vad dom lovar om!

Mvh
 
Glöm inte att ha en kravspecifikation, där det står allt som ni vill ska göras, såsom funktion, ev skrotning, utbärning, städning, om GV att den fungerar, ibland så är det för dåligt flöde till element och GV tillsammans, så något inte värmer som det ska OSV . Ställ krav läs ordentligt mellan raderna vad som ingår eller inte ingår.
 
  • Gilla
Mitt.hus
  • Laddar…
En liten detalj. De skriver att det ingår en container för borrkax.

När vi installerade bergvärme för en del år sedan, så kom det krav från kommunen kopplat till tillståndet. Om att kax containern måste hålla en viss klass (som enligt borrföretaget kostade 200 000 mer än en vanlig container), det handlar om förmåga att sedimentera kaxet OM det kommer vatten. Kommunen meddelade även att de skulle filma dagvattenledningarna i gatan före och efter borrning, och om någon kax läcker ned i dagvattenledningarna, så skulle vi få betala rensning.

När jag pratade med borrfirman så menade de att detta var standard för dem, och att just de hade dessa dyra containers och att de självklart tog på sig ansvaret för ev. rensning av dagvattenledningen. Detta stod det dock inget om i avtalet. Och det blev inga problem i vårt fall.

Men borraren berättade att OM de träffar på en vattenåder vid borrningen så kommer det upp bortåt 1000 liter vatten i sekunden, och containern blir då överfull omedelbart, och då spolas kax ut på gatan och ned i dagvattennätet. Borrningen sker ju med tryckluft från en enorm kompressor, tryckluften skickas ned inne i borrstången, driver borraggregatet där nere i hålet, och strömmar sedan upp på utsidan av borren, och drar då med sig borrkaxet (stendamm), som leds i en väldigt tjock slang till containern, Finns där då vatten så kommer det upp ungefär samma volym vatten som luft.

jag hade känt mig lugnare om avtalet hade specat samma tekniska krav som kommunen ställde, och även ansvar för ev. skador från borrkaxet.

bara någon dag innan de skulle borras hos oss, gick jag förbi ett hus där man hade borrat, gatan var täckt med 3 - 5cm borrkax på en sträcka av ca 100m. Så där hade de tydligen hittat vatten.
 
  • Gilla
Mitt.hus
  • Laddar…
H
M Mitt.hus skrev:
Hejsan!

Vad tycker ni om denna offer? Till ett hus som ligger i Västmanland på 145 biarea, två vuxna och ett barn.

Vad tycker ni om firman?

Tack på förhand
Se till att du får en energikalkyl så du vet hur många kw/h värmepumpen beräknas dra per år. Då kan du sätta in en egen elmätare bara för värmepumpen och kolla så energikalkylen stämmer som du fick så du "fick" vad du betalade för även i verkligheten.
 
  • Gilla
Mitt.hus
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Se till att du får en energikalkyl så du vet hur många kw/h värmepumpen beräknas dra per år. Då kan du sätta in en egen elmätare bara för värmepumpen och kolla så energikalkylen stämmer som du fick så du "fick" vad du betalade för även i verkligheten.

Tack för ditt svar, energikalkylen fick vi tillsammans med offerten och infon om pumpen. Men det är en bra ide att sätta en egen mätare och kolla om det stämmer det ska vi tänka på
 
H hempularen skrev:
En liten detalj. De skriver att det ingår en container för borrkax.

När vi installerade bergvärme för en del år sedan, så kom det krav från kommunen kopplat till tillståndet. Om att kax containern måste hålla en viss klass (som enligt borrföretaget kostade 200 000 mer än en vanlig container), det handlar om förmåga att sedimentera kaxet OM det kommer vatten. Kommunen meddelade även att de skulle filma dagvattenledningarna i gatan före och efter borrning, och om någon kax läcker ned i dagvattenledningarna, så skulle vi få betala rensning.

När jag pratade med borrfirman så menade de att detta var standard för dem, och att just de hade dessa dyra containers och att de självklart tog på sig ansvaret för ev. rensning av dagvattenledningen. Detta stod det dock inget om i avtalet. Och det blev inga problem i vårt fall.

Men borraren berättade att OM de träffar på en vattenåder vid borrningen så kommer det upp bortåt 1000 liter vatten i sekunden, och containern blir då överfull omedelbart, och då spolas kax ut på gatan och ned i dagvattennätet. Borrningen sker ju med tryckluft från en enorm kompressor, tryckluften skickas ned inne i borrstången, driver borraggregatet där nere i hålet, och strömmar sedan upp på utsidan av borren, och drar då med sig borrkaxet (stendamm), som leds i en väldigt tjock slang till containern, Finns där då vatten så kommer det upp ungefär samma volym vatten som luft.

jag hade känt mig lugnare om avtalet hade specat samma tekniska krav som kommunen ställde, och även ansvar för ev. skador från borrkaxet.

bara någon dag innan de skulle borras hos oss, gick jag förbi ett hus där man hade borrat, gatan var täckt med 3 - 5cm borrkax på en sträcka av ca 100m. Så där hade de tydligen hittat vatten.

Hej! Ja det stämmer och jag frågade killen och han sa att det inte är problem med det, det är deras borrmaskiner och egna container och så asså de anlitar inte nån annan. Och det är inte problem sa han med vatten det kommer rinna ner. Det är inget vi behöver rensa eller stå för rensning sa han. Men tack för ditt svar och infon ang. Detta för den dagen du skrev så hade vi tid med killen dagen efter och vi tog upp det med han då.
 
J jonaserik skrev:
Glöm inte att ha en kravspecifikation, där det står allt som ni vill ska göras, såsom funktion, ev skrotning, utbärning, städning, om GV att den fungerar, ibland så är det för dåligt flöde till element och GV tillsammans, så något inte värmer som det ska OSV . Ställ krav läs ordentligt mellan raderna vad som ingår eller inte ingår.

Tack jonas för ditt svar och att du tog tid att skriva. Det ska vi tänka på. Men en sak som vi ska vänta med är volymtank det ingår inte och han sa att det ät frivilligt om vi vill installera en eller inte, för det beror på om det kommer låta högt från elementerna eller inte. Han sa att det inte är säkert att det kommer låta mycket och att vi inte kommer leva med sånt så vi väntar. Men hur illa är det egentligen?
 
Varför välja en on/off-pump istället för inverter? Jag hoppas ni tagit ett aktivt val angående det iaf.
 
  • Gilla
Mitt.hus
  • Laddar…
D Drövel skrev:
Varför välja en on/off-pump istället för inverter? Jag hoppas ni tagit ett aktivt val angående det iaf.
Hur menar du men on/off pump?
 
M Mitt.hus skrev:
Hur menar du men on/off pump?
Offerten specar en ivt greenline. Som jag förstår på deras hemsida är det inte en inverterpump. Det finns olika åsikter vad som är bäst men de nya värmepumparna har invertertekniken och jag hade valt en sådan alla dagar i veckan. Har ni inte diskuterat alternativen som finns skulle jag funderat på en annan leverantör som kan informera dig om olika alternativ. Kanske ta in offerter från nån som jobbar med NIBE, thermia, eller daikin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.