Hej,

Vi håller på att montera vårt kök och har nu upptäckt att bänkskåpet och därmed diskhon inte kommer att hamna exakt där vi har tänkt oss (gammalt hus med sneda väggar mm). Det innebär därmed att blandaren inte kommer att hamna centrerat i fönstret (strecket som är ritat på skåpet är mitten av skåpet) .

Vi ser det som att vi har några alternativ att välja på.

1. Försöka att flytta diskhon en bit i bänskskåpet (80 bänkskåp med 80 diskho). Då kommer inte diskhon att vara centrerad i bänskåpet men blandaren kommer att vara centrerad i fönstret och centrerad i förhållande till diskhon.

2. Endast flytta blandaren. Då kommer diskhon vara centrerad i bänkskåpet men blandaren kommer inte vara centrerad i förhållande till diskho och bänkskåp men däremot i fönstret. Om man väljer detta alternativ kanske man bör vända på diskhon så att bakventilen inte syns för då minskar det intrycket av att blandaren inte är centrerad. Går det dock att vända på diskhon med tanke på alla slangar utan att det blir något problem?

3. Byta ut bänstommar men det är inget alternativ och vi kan inte flytta stommarna en enda centimeter till åt vänster.

Någon som har någon input tas det tacksamt emot. Vi har kontrollmätning av bänskivan på måndag till köket så vi behöver lösa detta tills dess!
 
  • Kök med bänkskåp framför ett fönster, markerat med linje för mitten, i ett hem under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du, det återstår väl inget annat än att börja om med endera köksinredning eller så fönster då?
Personligen så hade jag bara monterat allt och tänkt på nåt annat istället.........
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Jag tror du oroar dig i onödan, vår blandare är inte centrerad mitt över diskhon men det är överflödesventilen. Har aldrig tänkt på det innan men kollade upp det nu.
Vi har en diskbänk från intra och det är så på många av deras modeller.
Tror det kan bero på att det är trångt att få plats med både avlopp och blandare centrerat.
Googla lite intra diskbänk bilder så ser du att detta inte är ovanligt
 
Jag hade satt ho och blandare centrerat i bänkskåpet och inte brytt mig om hur det var i förhållande till fönstret
 
Centrera alltihop, antingen nya skåp eller ny fönsterplacering.
Det får inte bli som det är på en del jobb, "Varför finns det inte tid till att göra ett jobb ordentligt, men alltid tid att gör om jobbet senare?".

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Centrera alltihop, antingen nya skåp eller ny fönsterplacering.
Det får inte bli som det är på en del jobb, "Varför finns det inte tid till att göra ett jobb ordentligt, men alltid tid att gör om jobbet senare?".

Lycka till.

/W
Det är här det kan bli knivigt, flyttar man fönstret kan det bli så att just det inte blir symmetriskt till något.....kanske utsidan blir helt fel...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stort tack för era inputs!

Vi lyckades flytta fönstret cirka 1 cm så nu är det 2 cm kvar till mitten av fönstret. Vi har valt att lösa det genom att sätta diskhon 2 cm till vänster i bänkskåpet. Vi får se när bänskivan har kommit om diskhon kommer se sne ut i förhållande till bänskåpet men då bänskåpet är 80 cm och även diskhon så tänker vi att dessa två cm inte borde synas om man inte tittar riktigkt noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.