Vilken storlek bör det vara på expantionskärlet i ett system med 500 l ack-tank och golvvärme, ca 140 kvm. Rörmockarn har monterat ett på 24 l, vilket verkar litet, trycket varierar från 0,4 - 1,1. Jag eldar med pellets och tempen varierar mellan 45 och 70 grader.
/Bror
 
Är det ett slutet kärl bör det rymma minst 10% av totala systemvolymen.
Är det ett öppet kärl bör det rymma minst 5% av totala systemvolymen.

Om jag kommer ihåg rätt.
 
Bror skrev:
Vilken storlek bör det vara på expantionskärlet i ett system med 500 l ack-tank och golvvärme, ca 140 kvm. Rörmockarn har monterat ett på 24 l, vilket verkar litet, trycket varierar från 0,4 - 1,1. Jag eldar med pellets och tempen varierar mellan 45 och 70 grader.
/Bror
Om vi antar att du kan ha förtrycket så lågt som 0,4 bar och trycket aldrig sjunker under 0,4 och aldrig över 1,5 (då jag antar att säkerhetsventilen öppnar) så funkar det ju. Men det borde ju vara minst 10 % av totala volymen för att få marginal. Ska du tex stänga av värmen på sommaren och låta allt vatten sjunka till 20 grader så sjunker ju trycket...
 
Låter lite litet, 80liter till 500 ack brukar vara lagom. Kolla förtrycket i kärlet när det är trycklöst på vattensidan, men tror att det stämmer.

Sen beror det ju på statiskahöjden, 1-plans..pannan i källaren mm.

Annars kan du ju alltid fylla på lite vatten till så du kommer upp till 1,3-1,4bar vid 70grader.

/danso
 
danso skrev:
Låter lite litet, 80liter till 500 ack brukar vara lagom. Kolla förtrycket i kärlet när det är trycklöst på vattensidan, men tror att det stämmer.

Sen beror det ju på statiskahöjden, 1-plans..pannan i källaren mm.

Annars kan du ju alltid fylla på lite vatten till så du kommer upp till 1,3-1,4bar vid 70grader.

/danso
Vad skall förtrycket vara? 2 plan, panna i källare.

/Bror
 
Bror skrev:
Vad skall förtrycket vara? 2 plan, panna i källare.

/Bror
Det ska vara den statiska höjden +0,2-0,3bar.
Statiska höjden är måttet i från ovankant på den högst placerade radiatorns överkant ner till mitten på kärlet.

Exempel: har du 5m=0,5bar+0,2bar= ca:0.7bar i förtryck, tänk på att du inte för ha något tryck på vatten sidan i kärlet. Men är det nyintallerat borde det finns avstängning och avtappning mellan kärl och panna.
Har du så mycket som 5m eller mer så anser jag att det för litet (ju lägre vattenpelare ju mindre kärl går att använda), men du kan kanske klarar dig med dom siffror du anger.

/danso
 
Jag har ju golvvärme så höjden blir bara 1,3 m till golvvärmefördelaren från mitten på kärlet. Förstår jag dig rätt så skall förtrycket då vara ca 0,3. Tyvärr har rörmockarn inte monterat någon avstängning mellan kärl och panna. Trots att det är en nyinstallation. Måste man då tömma systemet för att kolla förtrycket?

/Bror
 
slutet kärl, ganska stora temperaturdifferenser.

500 liter + x antal liter ytterligare * 10%= minst 50 liter.

Ditt kärl är 24 liter.
Det känns som om det kvittar vilket förtryck du har.
Jag anser att ditt kärl är för litet.
Fråga din installatör hur han resonerat sig fram till storleken på ditt kärl.
 
räknar man med beulcos program Beulco Armatur
vattenmängd 600l, max 70°C och statisk höjd 1,3m så ska det räcka med 26L exp.kärl, men då gäller det att förtrycket är 0,2 bar.
Och eftersom trycket varierar mellan 0,4-1,1bar verkar det ju stämma.
 
okej. jag får revidera min generella uppfattning angående storlek på slutet exp.
Det verkar ska räcka med 5% av totala systemvolymen i vissa fall.

Vad har du för problem Bror?
Varför tror du att kärlet är för litet?
 
roke skrev:
okej. jag får revidera min generella uppfattning angående storlek på slutet exp.
Det verkar ska räcka med 5% av totala systemvolymen i vissa fall.

Vad har du för problem Bror?
Varför tror du att kärlet är för litet?
Det har väl inte varit några större problem förutom att det varit svårt att få bort all luft, men om man läser andra trådar så är det väl vanligt i nya system innan vattnet "dött". Problemet som då uppstått är att vid luftning och påfyllnad av vatten så blir det övertryck när tempen stiger.
Jag skall komppletera systemet med ett par solpaneler och då kan väl tempen i acktanken ibland bli betydligt högre, då trycks väl en del vatten ut via säkerhetsventilen. Om trycket ibland är för lågt, vilken betydelse har det?, förutom att cirkulationen i det övre planet blir sämre.

/Bror
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.