Hej jag har sedan årsskiftet ett Viskan Bokö utespa installerat . Trefasanslutning 3*16A. Gruppcentralen sitter i en fristående stuga på tomten. I den stugan finns det elektrisk golvvärme ca 8 m2. Golvvärmen är ansluten på en av faserna som även Utespaet går på. Efter det att utespaet installerades så kommer inte värmen upp i golvvärmen. Jag misstänker nu att något i utespaet, cirkulationspump eller ozongeneratorn eller något annat som stör den elektriska golvvärmetermostaten. Det finns inga effektbegrärnsningar i gruppcentralen , Utespaet är kopplat direkt från tre säkringar,till en personsäkerhetsbrytare. Golvvärmen är kopplad direkt efter en annan jordfelsbrytare till en dvärgbrytare. Golvvärmen har fungerat klanderfritt i 10 år innan utespaet kom.


Följande har jag provat med.
1. Ohmmätt givaren till golvvärmen , = 15 kohm vid 20 grader , ok.
2. Köpt ny golvvärmetermostat och givare. Hade först en OCD21999 satte nu in en Heatit TRM3.
3. Kopplat om golvvärmen till en annan fas.
4. Kört golvvärmen med utespaet avstängt, men pga kylan inte mer än 2 timmar. Misstänker att det kan vara för kort tid för att se om det är utespaet som stör eller ej.

Om det skulle vara fel på slingan i golvet så skulle den väl inte värma alls? Vad ska den ha för resistans?
Jag ska prova att direktmata den med 220 för att se om den blir varm.

Jag har läst tidigare i någon tråd om något likande. Skulle man inte kunna sätta in något filter på fasen till golvvärmetermostaten?

Oj det blev en lång beskrivning på ett klurigt problem, hoppas på kreativa svar.

mvh Hasse
 
Redigerat:
Har du mätt inkommande spänning till gruppcentralen, på alla tre faserna?
L1-L2=
L2-L3=
L1-L3=

Är gruppcentralens matning avsäkrad med lägre säkringar än huvudsäkringarna?


Låter nämligen som att en säkring till gruppcentralen har gått så att det bara är två faser som matar gruppcentralen och att tredje fasen får sin spänning via SPAet.
 
Jag vet inte med 100% vad det är för golvärmeslinga, misstänker T2 blå , kabeln är blå.

Gruppcentralens tre faser är avsäkrade med 3x16A. Ingen säkring har gått då utespaet kräver 3 faser för att fungera.
 
Är cirkulationspumparna i spabadet enfas eller trefas?
Troligen är pumparna enfas och att bägge dessa faser hela.
Värmaren är troligen kopplad på alla tre faserna, antingen Y- eller D-kopplade, där kvittar det om alla tre faserna fungerar, den ger värme även när en fas saknas.

Så med andra ord så för att veta om alla tre faserna finns till gruppcentralen eller inte så är det mätning mellan faserna i gruppcentralen som gäller.
 
Alla 3 faser finns både in till huvudbrytaren på gruppcentralen och ut till utespaet efter personsäkerhetsbrytaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen är pumparna enfas... Värmaren är troligen kopplad på alla tre faserna, antingen Y- eller D-kopplade...
Jag skulle nog säga att det (tyvärr) är väldigt få spabad som har trefas-värmare.
Det är i regel två eller tre enfaslaster, dvs. pump + värmare eller pump + pump + värmare.
 
Nu har jag ohhmätt golvvärmeslingan = 116 ohm , När man direktmatar den utan termostat så drar den 1.8 A Effekten är alltså 220 * 1,8 = 396 watt den kanske helt enkelt inte orkar värma upp nog när det är så här kallt.
Termstaten lägger också ut 220 volt som den ska..
 
H Haz6909 skrev:
Nu har jag ohhmätt golvvärmeslingan = 116 ohm , När man direktmatar den utan termostat så drar den 1.8 A Effekten är alltså 220 * 1,8 = 396 watt den kanske helt enkelt inte orkar värma upp nog när det är så här kallt.
Termstaten lägger också ut 220 volt som den ska..
Golvytan är 3,8 m2 så det blir ju ca 104 watt / m2 borde väl vara ok ?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är cirkulationspumparna i spabadet enfas eller trefas?
Troligen är pumparna enfas och att bägge dessa faser hela.
Värmaren är troligen kopplad på alla tre faserna, antingen Y- eller D-kopplade, där kvittar det om alla tre faserna fungerar, den ger värme även när en fas saknas.

Så med andra ord så för att veta om alla tre faserna finns till gruppcentralen eller inte så är det mätning mellan faserna i gruppcentralen som gäller.
Alla komponenter är enfasanslutna enligt Viskan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.