Vi är ej eniga här hemma.
Vita luckor blir det, bänkskivor i ljus ek, samt ekgolv i samma nyans.

Jag vill ha svart eller grå färg på kaklet, hon vill ha beige/terracotta med inslag av färg, suck.


Tips och ev. bilder på nåt snyggt mottages tacksamt
 
Jag tycker att beige/terracotta låter riktigt tråkigt och det blir ju i samma ton som eken. Ett grått kakel låter betydligt fräschare!

Följande luckor inte är vita men bänkskivan är i ek, med ett svart kakel, riktigt snyggt! (kolla kök 10/38)
IKEA | Bli inspirerad

Vi ska ha den här plattan i köket men den gör sig inte rättvisa på webben:
http://www.konradssons.com/imageorginal.asp?imageorgi=bildbank/uploads/121-140/122/art8829.jpg

8829 RAGGIO DI LUNA 30x60 cm från Konradssons. Hoppas att den ska göra sig bra till ek.
 
Här är Raggio Di Luna i en miljö:
399x644Bild168.jpg
 
Vi har det här kaklet i vårat kök där vi har ekgolv och ekbänkskiva.
 
  • PICT1917.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nic2 skrev:
Jag vill ha svart eller grå färg på kaklet, hon vill ha beige/terracotta med inslag av färg, suck.
Håller med dig! Det är inte snyggt med varma färger till trä, speciellt inte dom som ligger nära varandra i färgskalan. Kör på ljusgrått, ifall hon hävdar att svart blir för mörkt. Ge dig inte ;)
 
grått är supersnyggt till ek! man vill ju framhäva de olika material och färger man använder, så enligt mig hade beige/terracottafärgat kakel varit alldeles för likt och bara flutit ihop med eken.
 
Vi funderade också på grått kakel till vårt kök men då vår hall är grå, badrummet går i grått och att vi i somras målade hela huset grått så kändes det som att det börjar bli lite mycket grått. Hade nån sagt till mig för ett år sedan att jag skulle haft brunt kakel i vårt kök så hade jag antagligen blivit förolämpad. :)
 
vi har ett vitt högblankt kök (abstrakt), med svart gashäll och ekskiva. Vi kommer att sätta upp Loft Nero inom kort, har dock inte bestämt om det ska bli den mörkgrå nyansen eller det helsvarta. Fogen kommer dock att bli så mörk som det går.
Tror att de oregelbundna plattorna (långa stavar i olika tjocklekar) samt den lite ruffa strukturen kommer att göra sig grym till de blanka luckorna. Och svart kontra vitt så klart.

Terracotta skulle jag nog hellre dö än att sätta upp.
Om hon står fast vid en varm färg så skulle jag satsa på en mörkt röd skrovlig mosaik som skiftar lite i nyanserna.
 
Hej!! Vi har en vitoljad ekskiva och ekgolv samt vita luckor/ lådor. Till detta valde vi två färger kakel. Kakaofärgad och lattefärgad mosaik. OBS! det blir lite gulare på bilden än i verkligheten. / Marie
 
  • Kök och köksö.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer och ha liknande kök och vi kommer och ha mosaik från decora som heter leman mix,,,, beige/terracotta färgad som passar ekskivan
 
Varför inte ta härdat glas istället - då kan ni variera vilket färg/tapet ni sätter bakom. Känns inte lika definitivt som kakel, speciellt inte om man inte är överens.
 
Vi har Abstrakt luckor samt en valnötskiva och grått korkgolv.
Som kakel valde vi skiffer.

//Peter
 
  • PICT0039liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Superfint, Paraglider!! Var kan man hitta sådant skiffer?

/Elin

Edit: förresten, var det svårare att sätta än vanligt regelbundet?
 
Tackar Elin,

Det är köpt hos Centro i Arninge Täby centro kakel och klinker - kakel, klinker och byggkeramik kostar 495kr kvm och kommer på nät ungefär som mosaik.
Är faktiskt lättare att sätta än vanligt kakel men efter som det är skiffer lite klurigare att foga, bra att ha en tandborste till hjälp.
Det är riktigt natur skiffer och inte något kakel.
Var faktiskt riktigt svårt att få tag i.
Om man är rädd för fett fläckar kan man behandla ytan med vax eller olja, vi har dock valt att vänta och se om det blir några problem men inget ännu.

//Peter
 
Tack för tipset, ska definitivt kollas upp nästa gång jag besöker Hufvudstaden!

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.