R
B Bloomington skrev:
USP:en är väl just att det är extremt enkelt för en elektriker att installera och sedan lämna över till kund?
En USP för mig är också att det är svensktillverkat, och att supporten är kanon.
Visst, jag tänkte mer på de tekniska delarna, men du har en poäng.

B Bloomington skrev:
För eller senare försvinner både företag och standarder, eller så går saker sönder. En lampknapp och en tändtråd är ju rent krasst det enda som går att lita på...
Nej, det där vet jag inte vart du fått ifrån. En öppen standard kan inte "försvinna" med mer än att all dokumentation och de som har lärt sig den försvinner eller dör. Vi har exempel på standarder som har funnits med oss i stort sett sedan internets födelse utan att försvinna. E-post, http, ftp, TCP/IP är några exempel. Till dessa har den verkligen inte saknats försök till stängda alternativ. Samtliga är stendöda idag och eventuella produkter som nyttjat dem är bara att skicka till återvinningen.

Och att en av mina brytare skulle gå sönder är inget större problem. Jag köper en ny som också stödjer ett öppet protokoll (eller t.o.m. samma som jag använder idag, MQTT) och så går det att lägga till den i mitt befintliga system. Hur gör de med ett system från Plejd om det inte längre går att köpa en ny från dem?
 
R RoAd skrev:
I all välmening, försök att dela in det du skriver i stycken för det är rätt jobbigt att läsa dina inlägg.

Hur som helst så skrev jag aldrig att Apple skulle gå i konkurs, bara att de inte längre ville underhålla äldre produkter. Det finns gott om sådana exempel genom åren där företag lagt ner produkter av olika anledningar. Du kan ju ta en titt på google graveyard som exempel. [länk]

Ett exempel är Sonos som nyss beslutade att äldre enheter inte längre ska gå att använda med nya enheter. Deras protokoll är stängt så kunderna kan inte göra ett skit åt det.

I Plejds fall däremot så ser jag faktiskt inte en konkurs som helt omöjlig om än osannolik. Deras produkt är inte unik på något sätt. De säljer ett glorifierat Nexa-system som inte har någon egentlig unique selling point alls förutom att elektriker-skrået verkar vara hypnotiserade av dem. Det finns gott om konkurrenter som kan mer (till bättre priser i många fall) runt om i världen så deras nuvarande flyt kan fort ta slut (jämförde någon med fingerprint tidigare?).

Skulle detta hända så gissar jag att deras gateway omedelbart slutar fungera och att appen kommer fungera tills den inte längre är kompatibel med telefonerna (några år). Mina shelly (eller andra system med öppna protokoll) kommer fortfarande vara användbara även om tillverkaren lägger ner sin support.
Ber om ursäkt för mina inlägg utan styckesindelning. Jag håller med om allt du skriver, vi två råkar bara inte värdera detta på samma sätt och det är min poäng - hoppas vi är överens om det i vart fall! :giggle:
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, det där vet jag inte vart du fått ifrån. En öppen standard kan inte "försvinna" med mer än att all dokumentation och de som har lärt sig den försvinner eller dör. Vi har exempel på standarder som har funnits med oss i stort sett sedan internets födelse utan att försvinna. E-post, http, ftp, TCP/IP är några exempel. Till dessa har den verkligen inte saknats försök till stängda alternativ. Samtliga är stendöda idag och eventuella produkter som nyttjat dem är bara att skicka till återvinningen.
Försvinna är helt klart ett dåligt ordval av mig. Dö ut är nog mer korrekt, eller kanske bakas in.
http -> https (går att komma runt med en proxy, men då bör det gå att peta prylen mot en proxy)
ftp -> ftps

Det kommer, rätt vad det är, en öppen standard version 2 (typ http 0.9, 1.0, 1.1, 2, 3), som antingen är bakåtkompatibel eller inte. Om den inte är det behöver du ha någon brygga som kan ta hand om legacy. Detta i sin tur kan innebära döden för de gamla sakerna.

Troligtvis låg risk i detta sammanhang, men vem vet - snart kanske https i lokalt nätverk blir ett krav även för detta (med allt vad certifikathantering och annat innebär :))
R RoAd skrev:
Och att en av mina brytare skulle gå sönder är inget större problem. Jag köper en ny som också stödjer ett öppet protokoll (eller t.o.m. samma som jag använder idag, MQTT) och så går det att lägga till den i mitt befintliga system. Hur gör de med ett system från Plejd om det inte längre går att köpa en ny från dem?
Helt klart fördelen. De som köper Plejd gör samma som med Sonos - byter ut, om inte MQTT-stöd hinner komma innan dess.
 
  • Gilla
bingoberra
  • Laddar…
En utmaning !! ;)

Jag har i mitt badrum idag 12 stycken lysrör som idag styrs i 6 grupper via Dali.
Dessa tridonic-ballaster börjar nu efter 13 år gå sönder (2 av 6 har pajat).
Takmonterade lysrör och balaster i en grupp, med synliga kablar och anslutningar i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fluorescerande lysrör i grupper ovanför ett badrumstak med kaklade väggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill via tryckknappar välja
1) Städbelysning, allt på
2) Mys i badkaret, 4 lysrör dämpade till 20%, övriga släckta
3) Dusch 4 fullt 100%,de andra 8 andra tända 20%
4) Släckt

Hur gör jag detta billigast, helst lysrör (12 st 28-36 Watt) eller glödlampor 30 (10-15 Watt/styck LED) det stora antalet är för att få jämt ljus.

Jag har inget intresse att kunna styra via mobilen (tror jag), men dotter kanske skulle uppskatta detta.

Har ni förslag på hur jag gör detta för en rimlig kostnad ?

Jag återkommer med vad det skulle kosta att använda Plejd och glödlampor (men jag föredrar lysrör).
 
C claesborjesson skrev:
En utmaning !! ;)
Jag har i mitt badrum idag 12 stycken lysrör som idag styrs i 6 grupper via Dali.

Led lysrör som passar i dina armaturer, vet ej vilken typ du har i dag men ett T8 typ 69kr och uppåt. Totalt < 1000kr
För alla dina önskemål ovan en 1 st. PLEJD DIM-02 699kr + 1st Dimmerratt 239kr
Så mindre än 2000kr totalt.

Naturligtvis tillkommer lite kostnader för frakter samt arbete och kabeldragning.

Det positiva är att din dotter kan konfigurera allt om hon annars klarar att ställa väckningen i sin smartphone ;)
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Led lysrör som passar i dina armaturer, vet ej vilken typ du har i dag men ett T8 typ 69kr och uppåt. Totalt < 1000kr
För alla dina önskemål ovan en 1 st. PLEJD DIM-02 699kr + 1st Dimmerratt 239kr
Så mindre än 2000kr totalt.

Naturligtvis tillkommer lite kostnader för frakter samt arbete och kabeldragning.

Det positiva är att din dotter kan konfigurera allt om hon annars klarar att ställa väckningen i sin smartphone ;)
Var hittar du dimringsbara lysrör ?
1 st DIM02 räcker inte, det är 3 zoner, måste också se upp med effektförbrukningen, DIM02 klarar max 100 Wat per utgång, Dim01 1 kanal 200Watt.

Just nu sitter det T5-lysrör 28 Watt, 2 rör per ballast, ballasterna kan ej dimmras på 230-sidan, de dimmras via Dali.

Pris med Plejd
2 st DIM02 1400:-
2 st fjädrar till lampkontakt (kronkontakt schneider) 20:-
30 st 1000 lumen ikealampor dimbara Ledare 10 Watt 1170:-
30 lamphållare med vinkelfäste ClasOlson 1050:-
diverse kabel 300:-

Totalt: 3940:-

Med 2 kontakter kan jag med plejd få 4 olika scenarier, men eftersom jag har 2 st plejd kan jag erhålla 2^4 =16 stycken.

Kan man få det billigare med Homey, KNX, Dali, Z-wave eller något annat ?
 
Redigerat:
jbr jbr skrev:
Så bra.
(vad nu det har med något att göra)

...och innan dess fanns det billiga LED-drivers med inbyggt DALI.
(som inte heller till tillför särskilt mycket)
skillnaden är bara att Dali o KNX kräver kablar för att kunna styras.
 
C claesborjesson skrev:
Var hittar du dimringsbara lysrör ?
1 st DIM02 räcker inte, det är 3 zoner, måste också se upp med effektförbrukningen, DIM02 klarar max 100 Wat per utgång, Dim01 1 kanal 200Watt.

Just nu sitter det T5-lysrör 28 Watt, 2 rör per ballast, ballasterna kan ej dimmras på 230-sidan, de dimmras via Dali.

Pris med Plejd
2 st DIM02 1400:-
2 st fjädrar till lampkontakt (kronkontakt schneider) 20:-
30 st 1000 lumen ikealampor dimbara Ledare 10 Watt 1170:-
30 lamphållare med vinkelfäste ClasOlson 1050:-
diverse kabel 300:-

Totalt: 3940:-

Med 2 kontakter kan jag med plejd få 4 olika scenarier, men eftersom jag har 2 st plejd kan jag erhålla 2^4 =16 stycken.

Kan man få det billigare med Homey, KNX, Dali, Z-wave eller något annat ?
3 Zigbee Leddrivers för CC, säg 300 kr st.
9 rejäla CC LED armaturer säg 200 kr st
I Zigbee controller 300 kr
Fjärrkontroll 200 kr

Och då kan du utnyttja controllern till hundratals ytterligare uppgifter framöver.
 
K karlmb skrev:
...Dali o KNX kräver kablar för att kunna styras.
Vilket ju knappast är något problem vid nybyggnationer eller renoveringar. (För övrigt får vi väl anta att det i samma veva ska dras 230V till drivern...)

K karlmb skrev:
skillnaden är bara...
Nej då, inte bara det. Man får ju även ett oerhört mycket bättre system.
 
K karlmb skrev:
3 Zigbee Leddrivers för CC, säg 300 kr st.
9 rejäla CC LED armaturer säg 200 kr st
I Zigbee controller 300 kr
Fjärrkontroll 200 kr

Och då kan du utnyttja controllern till hundratals ytterligare uppgifter framöver.
Vilka CC LED-armaturer, var köper jag dem ? det skall vara 6 eller 12 stycken (det är 6 fack i taket, mellan varje takbalk). Vad är CC-armaturer.
Vilka Zigbee drivers, varifrån och vad heter dem ?
Vilken controller ? Jag kan ingenting om Zigbee.

Hur kopplar jag in tryckknapparna för att välja scenarion? fjärrkontroll är ingen höjdare i ett stort badrum.
 
Redigerat:
C claesborjesson skrev:
Vilka CC LED-armaturer, var köper jag dem ? det skall vara 6 eller 12 stycken (det är 6 fack i taket, mellan varje takbalk). Vad är CC-armaturer.
Vilka Zigbee drivers, varifrån och vad heter dem ?
Vilken controller ? Jag kan ingenting om Zigbee.

Hur kopplar jag in tryckknapparna för att välja scenarion? fjärrkontroll är ingen höjdare i ett stort badrum.
Om du redan har en Dali-installation kan du ju köra med CC-drivers med Dali.

...eller så ersätter du de trasiga ballasterna. Går nog att få tag på liknande till rimligt pris på tyska ebay.
 
D
K karlmb skrev:
3 Zigbee Leddrivers för CC, säg 300 kr st.
9 rejäla CC LED armaturer säg 200 kr st
I Zigbee controller 300 kr
Fjärrkontroll 200 kr

Och då kan du utnyttja controllern till hundratals ytterligare uppgifter framöver.
Det är väl här skillnaderna går och besluten ska tas, har man fler enheter i sitt hus man vill kunna styra, vill man kunna automatisera och göra beroenden, eller vill man bara slippa sträcka sig hela vägen till strömbrytaren.

Jag förstår elektrikernas perspektiv, jag gör likadant när jag hjälper bekanta, man blir ju fast med en supportsituation så man väljer något som man är trygg med och som man tror att användaren kan hantera utan att röra till saker.

Ska man välja en hemautomationslösning ska man nog själv ha ett visst intresse och driv, annars faller det. Däremot håller jag med artikelskaparen här på Byggahus, börja med tex Zigbee, det är inte pengarna i sjön och kan användas som ett enkelt fjärrkontrollsystem, om man bestämmer sig för att inte gå vidare. Skulle man tycka det är roligt så spinner man upp en kontroller av något slag och då kan man återanvända prylarna och bygga vidare med det man vill, Z-wave, 433, eller annat.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Tillbaka lite till frågan, är det sån att man måste ha hub till plejd för att kunna styra via google home? Alltså en tusen lapp till?
 
P PhilipBIM skrev:
Tillbaka lite till frågan, är det sån att man måste ha hub till plejd för att kunna styra via google home? Alltså en tusen lapp till?
Stämmer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.