Hej, vi har ett hus som är byggt på 70'tal.
I ett av sovrummen för två dagar sedan upptäckte vi att helt plötsligt gick golvet uppåt. Det är en laminat som lades av tidigare ägarna.
Efter 2 dagar, idag har problemet spridit sig enormt. Hela golvet i mitten lyfts upp som om det var en luft bubbel under. Nu har vi försökt googla lite och en möjlig förklaring skulle vara att laminatgolv lades på plastmatta och att plastmatta lim har låssnat. Någon som haft liknade problem? Vad ska vi göra och hur mycket kostade för er att åtgärda allt? Och sist...era hemförsäkring täckte skadan?
Tack/Ilaria
 
A
Kanske är dåligt med rörelsefog mot väggarna runt om.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Vi hade också tänkt det men skulle det problemet kunna orsaka en så stor pålyft av golv tror du? Vi har en pålyft med en diameter av mer än 1 mt?!
 
Cheesen
I Ilab skrev:
Vi hade också tänkt det men skulle det problemet kunna orsaka en så stor pålyft av golv tror du? Vi har en pålyft med en diameter av mer än 1 mt?!
Hela golvet kan veckas om man har för dålig rörelsefog. Är det ett laminatgolv så är det väl bara till att plocka loss det och kolla vad som hänt. Antagligen är det ju inte laminatgolvet som det är fel på utan någonting under golvet... Har ni golvvärme?

Att få ersättning från försäkringsbolaget kan nog bli knepigt, det är ju beroende på golvets ålder och standard. Ett tio år gammalt laminatgolv tror jag, utan att vara någon försäkringsexpert, inte kommer att ge några pengar då självrisken överstiger golvets nedskrivna värde.
Jag har inte haft liknande problem, men jag har vänt ett golv som var lagt åt fel håll med fult planerade skarvar. Det kostade 300:- i material.
 
Nej, vi värmer på el-element. Precis nu är det så tydligt att när vi går på "bubblan" så lyfts golv någon annan stans precis som luftbubblor gör. Vi ska väl ta bort då golv och titta...vi börjar verkligen tror att det är något under som låssnat! Tack ska ta bort och titta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.