Vår imkanal från köksfläkten är idag kopplad till vår skorsten, en tegelsten tycks nu ha kilats fast i skorstenskanalen och blockerar effektivt av luftflödet där inne. Sotarna var här i veckan och gick in med kameror och borstar / stavar för rengöring men kunde inte få loss stenen. Vad dom kan se är blocket c. 4m ner från skorstensmyningen. Murstocken är helt inbyggd och ej tillgänglig utan att montera ner köksskåp och öppna upp en innervägg på min våning och ovanför har något liknande. Att komma åt murstocken för att gå in kirurgiskt och dra ut stenen kommer vara omständligt.

Ett alternativ som sotarna nämnde är att dra imkanalen genom ytterväggen, det finns sedan tidigare redan en ventilationsöppning precis i väggen där jag tänkte den skulle kunna gå ut. Jag har tillräckligt bra koll nu efter några dagars eftersökning på alla brandskyddskrav, både på insidan och utsidan men ett problem jag står inför är att takfoten är väldigt nära den tänka placeringen (se bild). Många har redan varnat för kondens och röta, två saker jag självklart vill undvika. Men min fråga är helt enkelt - Finns det något sätt att undvika detta på? Kan jag täcka över området ovanför med plåt (måste nog ändå göras för brandskydd) eller finns det då risk att kondensen bara tar sig in bakom? Detta är det mest undanskymda hörnet på hela huset så behöver inte vara den snyggaste lösningen.

Det handlar om att hitta den minst dåliga lösningen här så upskattar alla tips!
 
  • Ventilationsöppning nära takfoten på en gul vägg med en trappa och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden funkar inte?
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
Eftersom du har en stege precis jämte så skulle du ju kunna dra ut imkanalen en bit längre längs med staget till den och avsluta den utanför takfoten?

Skulle ju tom gå att sätta en liten skorsten om man vill..
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Eftersom du har en stege precis jämte så skulle du ju kunna dra ut imkanalen en bit längre längs med steget till den och avsluta den utanför takfoten?

Skulle ju tom gå att sätta en liten skorsten om man vill..
Det är precis den typen av svar jag önskar! har du något mer praktiskt tips på hur man går till väga är det mycket uppskattat. Jag är väldigt grön inom det här, för 48h sedan visste jag inte vad en imkanal var så jag lär mig löpande nu.
 
Andree16 Andree16 skrev:
Det är precis den typen av svar jag önskar! har du något mer praktiskt tips på hur man går till väga är det mycket uppskattat. Jag är väldigt grön inom det här, för 48h sedan visste jag inte vad en imkanal var så jag lär mig löpande nu.
Är inget proffs jag heller, men kan efter att jag fixade med min egen imkanal tipsa om att kapa rören med nibbler eller vinkelslip utomhus.. :rofl:

Hur lång kanal blir det? Var är fläkten i förhållande till ventilen?
 
Montera ett brandspjäll.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är inget proffs jag heller, men kan efter att jag fixade med min egen imkanal tipsa om att kapa rören med nibbler eller vinkelslip utomhus.. :rofl:

Hur lång kanal blir det? Var är fläkten i förhållande till ventilen?
Kanalen på insidan är drygt 3 m, 1m rakt upp och sen 2 meter horisontellt ovanför köksskåpen innan den når väggen /ventilen. Säg 4m som absolut max.
En tanke är att låta bygga en "stållåda" som går från väggen längs med stegen" i vilken imkanalen kan ligga för att utgången ska komma 30cm ut. Om den lådan målas gul som väggen bör det vara diskret nog. Sitter en antenn några meter längre ner som är mer anskrämlig.

V Vante skrev:
Montera ett brandspjäll.
Ärligt talat vet jag inte exakt hur ett brandspjäll hjälper med grundproblemet som är att jag vill undvika kondens / rötskador under takfoten men får gärna en förklaring.
 
Andree16 Andree16 skrev:
Kanalen på insidan är drygt 3 m, 1m rakt upp och sen 2 meter horisontellt ovanför köksskåpen innan den når väggen /ventilen. Säg 4m som absolut max.
En tanke är att låta bygga en "stållåda" som går från väggen längs med stegen" i vilken imkanalen kan ligga för att utgången ska komma 30cm ut. Om den lådan målas gul som väggen bör det vara diskret nog. Sitter en antenn några meter längre ner som är mer anskrämlig.


Ärligt talat vet jag inte exakt hur ett brandspjäll hjälper med grundproblemet som är att jag vill undvika kondens / rötskador under takfoten men får gärna en förklaring.
Brandspjäll + denna utvändigt. Metallisk väggventil med fläns för användning med brandspjäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Andree16 Andree16 skrev:
Kanalen på insidan är drygt 3 m, 1m rakt upp och sen 2 meter horisontellt ovanför köksskåpen innan den når väggen /ventilen. Säg 4m som absolut max.
En tanke är att låta bygga en "stållåda" som går från väggen längs med stegen" i vilken imkanalen kan ligga för att utgången ska komma 30cm ut. Om den lådan målas gul som väggen bör det vara diskret nog. Sitter en antenn några meter längre ner som är mer anskrämlig.


Ärligt talat vet jag inte exakt hur ett brandspjäll hjälper med grundproblemet som är att jag vill undvika kondens / rötskador under takfoten men får gärna en förklaring.
Tycker det låter som att du har en vettig tanke!
Kan nog bli bra! :)
 
V Vante skrev:
Montera ett brandspjäll.
Vad är det?

Jag anar vad det är då jag inte tror det är tillåtet att dra ut kanalen genom väggen pga brandrisken, är det där brandspjället kommer in?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad är det?

Jag anar vad det är då jag inte tror det är tillåtet att dra ut kanalen genom väggen pga brandrisken, är det där brandspjället kommer in?
Det är ett spjäll som stänger kanalen om temperaturen överstiger 70-80 grader.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.