B Boende45 skrev:
Jo, jag menar dig.

Luftmängden har jag förstått ska vara så hög som möjligt så då borde alltså Hero ge mer värme och även nå längre av husets yta.

Ljudnivån är ju alltid viktig.
Då måste jag göra dig besviken för är inget orakel överhuvudtaget :crysmile:

Med högt flöde så får man oftast ut hög effekt och når längre men på bekostnad av ljud/storm !!

FT50 har högre maxeffekt vid tex -15 mot LN35
FT50 har som max luftflöde för att få ut effekten 15,5 kubik per minut med 54dB
LN35 har som max luftflöde för att få ut effekten 13,9 kubik per minut med 45dB
En stor skillnad i ljud för att få maxeffekten , FT50 kommer vid full fläkt nå en större yta men man blir nog tokig .
Sänker du fläkten på FT50 för att få ut samma effekt som LN35 så kommer LN35 ha ett lägre ljud tack vare sin större innerdel.

Är ljud viktigt välj LN35
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
R
C Comfort Thomas skrev:
Då måste jag göra dig besviken för är inget orakel överhuvudtaget :crysmile:

Med högt flöde så får man oftast ut hög effekt och når längre men på bekostnad av ljud/storm !!

FT50 har högre maxeffekt vid tex -15 mot LN35
FT50 har som max luftflöde för att få ut effekten 15,5 kubik per minut med 54dB
LN35 har som max luftflöde för att få ut effekten 13,9 kubik per minut med 45dB
En stor skillnad i ljud för att få maxeffekten , FT50 kommer vid full fläkt nå en större yta men man blir nog tokig .
Sänker du fläkten på FT50 för att få ut samma effekt som LN35 så kommer LN35 ha ett lägre ljud tack vare sin större innerdel.

Är ljud viktigt välj LN35
Ja nackdelen med luft som energibärare är att om man ska överföra mer energi vid samma temperatur så måste mängden luft öka och om fläkten är större så passerar mer luft med lägre varv på fläkten...
Starkt förenklat
Sedan måste luften cirkulera i huset så planlösningen är viktig...
Så en bra LVP med bra innedel är en bra början
Ljudkomforten är viktig... både på blåset ... och på utedelen och Mitsubischi är bra
Håller med jag valde LN35 2.0 av dessa anledningar

Jag har ett hus i 2 plan på 160 m2
Dåligt isolerat med byggår 1900 som värms på bottenvåningen med LVP och direktverkande el samt kakelugnar
Huvuddelen av värmen kommer från LVP
Övervåningen värms upp bara vid behov
Det är bara vid kraftig kyla som fläkten behöver gå på mer än steg 2 av fyra så ljudnivån blir störande vid steg 4
Vid steg2 ett trevligt sus
Direktverkande elen styr jag separat så när LVP ger mindre verkningsgrad vid -15 och under stöttar jag
Med den om jag inte myseldar i ugnarna
 
Tack för alla svar. Har bestämt mig för att köpa en hero ln35 på varsin våning samt även installera en täljstenskamin bredvid luftluft på plan 1. Allt detta kostar 1/3 del av vad det skulle kostar att byta hela värmesystem. Känns som det mest ekonomisk sak att göra. Det får tiden visar.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
R
Csm84 Csm84 skrev:
Tack för alla svar. Har bestämt mig för att köpa en hero ln35 på varsin våning samt även installera en täljstenskamin bredvid luftluft på plan 1. Allt detta kostar 1/3 del av vad det skulle kostar att byta hela värmesystem. Känns som det mest ekonomisk sak att göra. Det får tiden visar.
Klokt val men kontrollera om direktvärmen tar över ..
Kolla även minivent det ska jag göra speciellt när man eldar är det perfekt för tryckutjämningen utan värmeförluster
 
Nu när det är runt 0 grader ute varvar vår upp och ner. Är det avfrostning som på går då eller varför håller den på så? Finns inte någon tendens till is på utedelen. Tycker det kanske är onödigt om den inte ens sitter i minusgrader. Sen slår den av inne enheten när den frostar av.
Eller är vår pump paj? Den är inte mer än 3månader gammal, så garanti finns det gott om. Den ger bra värme men som sagt upp och nedvarvning är en smula irriterande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.