Hej.

Köpte ny spishäll.
Befintlig häll hae 4 ledare, skarvade i sån sockerbit, som sedan går till vägguttag.

Ny häll.
Tre ledare.
Kan jag rycka den gamla hällen, och koppla de tre nya ledarna på resp färg?
Bifogar bilder..
 
  • Hand håller en elanslutning med fyra ledare skarvade i en sockerbit mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar till en spishäll med fyra färgkodade ledare som ska kopplas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en anslutningsschemaetikett för en spishäll med instruktioner för olika spänningar och ledarkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rätt avsäkring för den nya hällen? Har du koll på kopplingen i vägguttaget? Kan du inte sätta Perilexkontakt på nya kabeln och skippa sockerbiten?
 
K Kane skrev:
Har du rätt avsäkring för den nya hällen? Har du koll på kopplingen i vägguttaget? Kan du inte sätta Perilexkontakt på nya kabeln och skippa sockerbiten?
Jag vet inte alls?
Proppskåpet har tre säkringar till spishällen, men det sitter bara säkringar i två av hålen. Ett hål är alltså tomt.
Jag vet inte om jag har ett 400v uttag?
 
S salkin85 skrev:
Jag vet inte alls?
Proppskåpet har tre säkringar till spishällen, men det sitter bara säkringar i två av hålen. Ett hål är alltså tomt.
Jag vet inte om jag har ett 400v uttag?
Det är lite oroväckande att det är tre säkringar och bara 4 ledare, det borde vara 5.
Frågan är om den blå faktiskt är nolla då.

Vad är det för vägguttag? Bild? Är det perilex ska den nya spisen givetvis anslutas dit.
 
Har du en bild på inkopplingsschemat på befintlig häll? Antagligen är den befintliga hällen inkopplad till två faser och nolla. Så kan den nya hällen också kopplas. Det är enligt schemat med överskriften 2N~. Då får du flytta över den fyrledade kabeln från den gamla hällen. Det finns några gissningar i detta. Så börja med att titta lite mer på den gamla hällen. Det är en sämre lösning att använda den treledade kabeln som sitter på.
 
Hej din gamla spis kör tvåfas plus nolla , den nya kör enfas plus nolla
Så kopplar man mot samma färg och uteslut den svarta så är man nog hemma
 
H håbbe1961 skrev:
Hej din gamla spis kör tvåfas plus nolla , den nya kör enfas plus nolla
Så kopplar man mot samma färg och uteslut den svarta så är man nog hemma
Okej. Så koppla samma färg mot samma färg så bör det bli rätt? Och en svart kabel borde bli över?
 
O
Brun och svart är nästan alltid FASER OM DET ÄR RÄTT KOPPLAT I CENTRALEN.

Blå nolla och gulgrön jord.

Är du minsta osäker så tar du in elektriker...
Det kan vara förenat med livsfara att koppla nått fel.
Du kan köra den nya spisen på 2fas eller 1fas med nolla och jord.

Din säkring och diameter på kabeln måste klara effekten av det olika alternativen.
Plintar i spisen skall kopplas enligt schemat.

Återigen vet du inte vad du sysslar med så sluta direkt och ring elektriker.
 
A Avemo skrev:
Har du en bild på inkopplingsschemat på befintlig häll? Antagligen är den befintliga hällen inkopplad till två faser och nolla. Så kan den nya hällen också kopplas. Det är enligt schemat med överskriften 2N~. Då får du flytta över den fyrledade kabeln från den gamla hällen. Det finns några gissningar i detta. Så börja med att titta lite mer på den gamla hällen. Det är en sämre lösning att använda den treledade kabeln som sitter på.
 
  • Etikett med elektriska anslutningsdiagram för 230V och 400V system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H håbbe1961 skrev:
Hej din gamla spis kör tvåfas plus nolla , den nya kör enfas plus nolla
Så kopplar man mot samma färg och uteslut den svarta så är man nog hemma
Så kan man göra. Men det är en dålig lösning. Vi har fått veta att det finns tre säkringar till spisen. Då kan vi gissa att det är 16A då det är vanligast. Det är mycket bättre att koppla den nya hällen till två faser precis som den gamla. Det är bara att flytta över kabeln. Kabeln som sitter på är lämplig om hällen skall monteras i en enfaslägenhet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Din nuvarande häll är sannolikt ansluten enligt alternativet 2N~. Titta på plinten för att verifiera. Det går att använda kabeln till den gamla hällen och flytta över till den nya. Men det skulle vara snyggare att lösa det på ett sätt som gör att du slipper sockerbiten.
 
A Avemo skrev:
Så kan man göra. Men det är en dålig lösning. Vi har fått veta att det finns tre säkringar till spisen. Då kan vi gissa att det är 16A då det är vanligast. Det är mycket bättre att koppla den nya hällen till två faser precis som den gamla. Det är bara att flytta över kabeln. Kabeln som sitter på är lämplig om hällen skall monteras i en enfaslägenhet.
Varför är det en dålig lösning? Kommer hällen fungera sämre, eller blir det nå annat konstigt?
 
S salkin85 skrev:
Okej. Så koppla samma färg mot samma färg så bör det bli rätt? Och en svart kabel borde bli över?
Precis men belastningen på proppen blir större nu när du har en 230v spis istället för 2 x 230 eller 400v spis, så ryker den så måste du säkra upp
 
Okej
Jag kollade hur befintlig häll va kopplad, det såg ut såhär.
Tänkte att jag skruvar ur de kablarna. Och ansluter i den nya hällen enligt bilden i mitten.??
 
  • Elektrisk anslutning av en spishäll med skruvkontakter och kopplade kablar mot en metallbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av elanslutningar för en spishäll, visar kopplingar för olika spänningar och jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S salkin85 skrev:
Varför är det en dålig lösning? Kommer hällen fungera sämre, eller blir det nå annat konstigt?
Två saker blir sämre. Det ena är att du inte kan använda hällen fullt ut utan att den enda säkringen går. Med två säkringar kan du använda den fullt ut om du vill. Detta är antagligen inte ett stort problem för de flesta.

Det andra är att du genom att lägga hällen på två faser belastar dina huvudsäkringar jämnare. Det blir mindre risk att en huvudsäkring löser medan du använder spisen samtidigt som andra belastningar.

Som sagt. Det går att enfasansluta hällen också. Men när du har alla förutsättningar att göra något bättre verkar det onödigt att inte ta chansen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.