Hej! Dum fråga men ska renovera badrummet. Har plastmatta idag. Fick hem klinkers där det står på hemsidan attt de funkar till både golv o vägg. Nu när vi fick hem de väger en platta ca 10 kg. 60x60 plattor. Min fråga är, hur fasiken orkar bara fix hålla uppe plattorna på väggen?? Ramlar dom inte ner? Är ju svintunga!!! Är rädd att jag gjort ett misstag nu o köpt klinkers för väggarna!
 
A Amaryllis92 skrev:
Hej! Dum fråga men ska renovera badrummet. Har plastmatta idag. Fick hem klinkers där det står på hemsidan attt de funkar till både golv o vägg. Nu när vi fick hem de väger en platta ca 10 kg. 60x60 plattor. Min fråga är, hur fasiken orkar bara fix hålla uppe plattorna på väggen?? Ramlar dom inte ner? Är ju svintunga!!! Är rädd att jag gjort ett misstag nu o köpt klinkers för väggarna!
Ingen fara bara väggen bakom är tillräckligt hållfast. Första raden sätter man oftast med stöd under plattan om det är tunga plattor.
 
Det är inga problem. Finns fix med imponerande hållfasthet. Storformatsplattor är ofta lite större utmaning att sätta och man måste se till att lägga fix både på väggen och plattan.
 
Okej så det är ingen fara? Känns helt orimligt att lite fix ska orka bära en platta som är sååå tung. Sambon orka knappt bära in ett paket med 4 plattor i. Är så rädd att vi gjorde fel som köpte klinkers till väggen
 
B boohoo skrev:
Det är inga problem. Finns fix med imponerande hållfasthet. Storformatsplattor är ofta lite större utmaning att sätta och man måste se till att lägga fix både på väggen och plattan.
tror plattsättaren använder vanligt fix från lip
 
Svintungt***
 
Det är ingen fara, fix har väldigt hög hållfasthet. Plattsättaren kör fix på både platta och vägg, första raden med stöd underifrån. Är
Väggen bakom tillräckligt hållfast är det inga problem.
 
T
Som sagt inga problem och vanligt fix funkar prima.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.