C cpalm skrev:
Fast det skall vara en j-ligt fet elbil om den drar el för 9,50 kr/mil när man laddar hemma. :rofl:
Har ingen elbil tyvärr, nästa gång om ca 1 år får det bli det. Rattar just nu en törstig bi-turbo Insignia med gammal momentomvandlare i lådan tillsammans med fyrhjulsdrift så blir det ingen spargris med ca 0,77l/mil
 
Jag försöker se det från bägge sidor. Vi har idag en flotta på över 100 bilar som snittar ca 1500 mil/år.
I dagsläget med delat drivmedel är kostnaden ca 12 kr/mil (0,75 l/mil).
Att försöka få dem att överge delat drivmedel och ersätta med något som är rättvist för alla skulle innebära en stor kostnad.
Ponera att vi skulle betala drivmedlet själv och blir ersatta med 12 kr netto. Då skulle vi få för bensin/hybridbil 9,5 skattefritt + 5kr skattepliktig.
För Diesel 6,5 skattefri + 11 kr skattepliktig.

Bortser vi från eventuella sociala avgifter och annat som jag inte har koll på blir det en 14,5 kr/mil för bensin och 17,5 kr/mil för diesel.
Snitt: 16kr/mil. Ökning: 4 kr/mil.
4 x 100 bilar x 1500 mil = 600'000 kr.
 
C
S StevieGee skrev:
I dagsläget med delat drivmedel är kostnaden ca 12 kr/mil (0,75 l/mil).
Men hur är "delat drivmedel" förankrat rent formellt hos er? Är det avtalat på något sätt att den anställde skall ladda bilen hemma utan ersättning?
 
C cpalm skrev:
Men hur är "delat drivmedel" förankrat rent formellt hos er? Är det avtalat på något sätt att den anställde skall ladda bilen hemma utan ersättning?
Sedan laddhybrider började komma så sades det att all laddning som sker i hemmet ersättes ej. Laddning på kontoret är förbjudet. (Och ej möjligt då vi inte har tillgång till laddplatser).
Finns ju såklart inget som tvingar en att ladda hemma..
 
C
S StevieGee skrev:
Finns ju såklart inget som tvingar en att ladda hemma..
OK antar att ni formellt sett har "fritt drivmedel" då? Och att "delat drivmedel" bara är ett begrepp som du använder här för att beskriva situationen som den blir i praktiken?

Men vad är konsekvensen om man "vägrar" att ladda hemma? Om det är en ren elbil så innebär det ju att bilen förmodligen är obrukbar en del av arbetsdagen då den står på laddning. Hur tar man sig till och från laddstället? Nä, i praktiken är man nog tvungen att ladda hemma, så upplägget känns inte genomtänkt från arbetsgivarens sida. Enklaste lösningen är nog att arbetsgivaren inte står för drivmedlet för elbilarna under de förutsättningarna, och ersätter tjänstemilen istället.
 
Kärt barn har många namn.
C cpalm skrev:
OK antar att ni formellt sett har "fritt drivmedel" då? Och att "delat drivmedel" bara är ett begrepp som du använder här för att beskriva situationen som den blir i praktiken?

Men vad är konsekvensen om man "vägrar" att ladda hemma? Om det är en ren elbil så innebär det ju att bilen förmodligen är obrukbar en del av arbetsdagen då den står på laddning. Hur tar man sig till och från laddstället? Nä, i praktiken är man nog tvungen att ladda hemma, så upplägget känns inte genomtänkt från arbetsgivarens sida. Enklaste lösningen är nog att arbetsgivaren inte står för drivmedlet för elbilarna under de förutsättningarna, och ersätter tjänstemilen istället.
Vi kan inte välja elbil än så länge och med det upplägg vi har idag är det ju tvärt omöjligt!
Delat drivmedel innebär att du får ett tankkort från leasingbolaget som betalar räkningen. Du får sedan en räkning från leasingbolaget på din andel. Har du kört 30% av totala antalet mil föregående månad så får du räkning på 30% föregående månads tankkortsräkning..
 
C
S StevieGee skrev:
Kärt barn har många namn.
Ah, då förstår jag. Arbetsgivaren och den anställde betalar sin andel av korträkningen alltså, baserat på fördelningen mellan privat- och tjänstemil.
Ja, det är ju också en variant.
 
Hej!

Intressant diskussion här!

Jag har haft förmånsbil med betalt drivmedel i många år på olika företag. Betalt drivmedel har ju så klart inneburit att den privata körningen har förmånsbeskattats enligt konstens alla regler.

Min nästa bil inom kort kommer att bli en laddhybrid, även den en förmånsbil med betalt drivmedel. Jag är anställd, men utgår hemifrån, dvs har min arbetsplats i hemmet. Jag har ganska varierad körning, i tjänst och privat, både långa och korta resor.

Tanken är att jag ska installera en laddbox i mitt hem och i och med att jag utgår hemifrån så kommer den mesta delen av laddningen att ske hemma. Men jag kommer även att ladda bilen på andra platser runt om i Norden och sannolikt också på företaget där jag är anställd (de har ännu inte installerat några laddstolpar, men det lär komma).

Bensinen som jag ska tanka laddhybriden med kommer jag som vanligt att betala med leasingbolagets drivmedelskort. Fakturan hamnar hos leasingbolaget som sedan fakturerar vidare till företaget. På samma sätt bör det väl fungera om jag laddar den på externa laddstationer, vilket man kanske gör med betalkortet (företagskortet) lämpligast antar jag? Förutsätter att drivmedelskort från Shell och CirqleK inte går att använda på externa laddstationer.

Knäckfrågan är dock hur jag gör med den el som laddas i hemmet. Eftersom man förmånsbeskattas för drivmedlet genom den privata körning som anges i körjournalen så kommer jag att förmånsbeskattas för privat körning som både gjorts med bensin och el. Den elförbrukning som har gått åt i mitt hem för att ladda bilen kommer jag att både få betala själv samt förmånsbeskattas för, och det känns ganska ointressant.

Leasingbolaget (Leaseplan) har en laddlösning vilket i korthet innebär att Leaseplan ombesörjer installation av en laddbox i hemmet. Man kan bara ladda med denna laddbox med hjälp av en laddbricka som är unik för mig som förare och kopplad till förmånsbilen. Leaseplan betalar föraren för all el som laddas med denna laddbox genom att jag meddelar dem den taxa jag har hos min elleverantör. Leaseplan vidarebefordrar sedan i sin tur denna kostnad till mitt företag som därefter i vanlig ordning kan förmånsbeskatta mig som förare, precis på samma sätt som för bensin/diesel.

Nackdelen med att välja Leaseplans lösning är att företaget måste skriva ett extra avtal. Man låser ju sig också till deras lösning/laddbox. Skulle jag ha en elbil/laddhybrid som andrabil så kan jag inte ladda via denna laddbox. Jo,det går nog men man måste använda laddbrickan, och jag tror inte företaget är så intresserade av att betala drivmedlet för en annan bil. Hur man sedan löser en rörlig tariff (som jag har med mitt energibolag) gentemot Leaseplan kan man ju också fundera över.

Så hur 17 ska jag göra om jag vill köpa en egen laddbox men samtidigt slippa behöva betala för elen OCH förmånsbeskattas för denna.

Jag (och företaget) är total rookie på det här som ni förstår, men jag förstår nog också att ämnet faktiskt inte är helt oproblematiskt :D
 
Redigerat:
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
C
Är det överhuvudtaget intressant med förmånsbil med de nya skattesatserna?
 
C cpalm skrev:
Är det överhuvudtaget intressant med förmånsbil med de nya skattesatserna?
Det tvista de lärde om och är en helt annan frågeställning. Helt klart är att förutsättningarna ändras. Både laddhybrider och elbilar har fått högre förmånsvärde, men fossilbilar får det etter värre den 1/4...och sedan får vi se vad och om något sätts i verket den 1/7. Den laddhybrid som jag ska ha snart är prismässigt mycket dyrare än den dieselbil jag har nu, men TCO't blir lägre för företaget. Förmånsvärdet något högre, men fortfarande inom rimliga gränser för min del med tanke på hur stor den är (7-sitsig Kia Sorento). Jag hade nog aldrig fått igenom motsvarande bil i dieselversion på grund av ett extremt högt TCO. Även förmånsvärdet hade blivit väldigt högt. För min del handlar det här också om hur bilen används. Jag kanske inte vill använda en egen bil på merparten av de tjänsteresor som jag har.

Men som sagt, det var inte det min fråga handlade om..och inte denna tråden heller tror jag :) Men din fråga är så klart inte obefogad...
 
C
P PFA skrev:
Det tvista de lärde om och är en helt annan frågeställning.
Jo, det var lite "off topic", det är sant. Det är nog (ironiskt nog) riktigt att en bil i den prisklassen kan vara motiverad som förmånsbil. För min del ligger förmånsvärdet på ganska precis samma summa som motsvarande privatleasing. Och då är det en lite äldre bil. Ny hade den lönat sig rejält att privatleasa.

Du har inte funderat på att skippa drivmedelsförmånen och betala drivmedlet privat istället?
Är förvisso inte helt insatt i vad som gäller för laddhybrider i dagsläget. Skulle inte bli förvånad om man infört några nya superkrångliga skatteregler där också. Men annars har det ju varit både skattemässigt fördelaktigt och ofta enklare praktiskt att låta den anställde betala drivmedlet.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Du har inte funderat på att skippa drivmedelsförmånen och betala drivmedlet privat istället?
Är förvisso inte helt insatt i vad som gäller för laddhybrider i dagsläget. Skulle inte bli förvånad om man infört några nya superkrångliga skatteregler där också. Men annars har det ju varit både skattemässigt fördelaktigt och ofta enklare praktiskt att låta den anställde betala drivmedlet.
Dels vet jag överhuvudtaget inte om det är okej för företaget att ge mig milersättning istället för att jag ska ha drivmedelsförmån. Vilket är förmånligast för företaget? Dels kan jag det här med milersättning alldeles för dåligt. Det är väl skattefritt 9.50 kr/mil för bensin? Även el? Har svårt att se hur bra deal det är för min del. Det är ju bara en laddhybrid så på långa tjänsteresor, vilket jag ofta har, så lär man ju köra merparten på bensin antar jag.
 
C
Exakt hur det slår ut ekonomiskt hänger ju på omständigheterna, men i det stora hela är det förmodligen ingen avgörande skillnad. Men vet som sagt inte om man måste räkna på något särskilt sätt när det är en hybrid.
Men du slipper ju iallafall ditt dilemma med vem som betalar elen.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Exakt hur det slår ut ekonomiskt hänger ju på omständigheterna, men i det stora hela är det förmodligen ingen avgörande skillnad. Men vet som sagt inte om man måste räkna på något särskilt sätt när det är en hybrid.
Men du slipper ju iallafall ditt dilemma med vem som betalar elen.
Sant. Men tänker att det måste finnas hur många som helst i samma situation som jag. Finns ju massor med el- och hybridförmånsbilar på vägarna.
 
C cpalm skrev:
Är det överhuvudtaget intressant med förmånsbil med de nya skattesatserna?
Gav upp för flera år sen med förmånsbil. Det är 100% oförmånsbil numera. Även om man kör den i eget bolag blir kostnaden alltid högre än att äga privat. Hur man än vrider och vänder på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.