Hej! Nyligen blivit husägare och huset värms av en Nibe 470. Temperaturen ligger på 18-19 grader och det är lite för kallt mig och frugan.
När jag kände på elementen så kändes de knappt ljumna, så jag tänkte avlufta dom efter jag kollat trycket. Såg då till min förvåning att det ligger på 0 bar!

Har kollat i manualen och videor på youtube om hur man höjer trycket men känner inte igen ventilerna. Vilken av dessa vrider jag på för att höja trycket?

Inredning av värmepanna med olika ventiler och kopparledningar, synligt tryckmätare på 0 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med mässingsventiler och rör, en med röd spak som användaren är osäker på för tryckreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeanläggningens kopparledningar och ventiler med etiketter, användare osäker på vilken ventil som höjer trycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Den lilla svarta kranen på första bilden bör det vara ;)
 
T tobbetk skrev:
Den lilla svarta kranen på första bilden bör det vara ;)
Tack!
 
O
S Smulbert skrev:
Hej! Nyligen blivit husägare och huset värms av en Nibe 470. Temperaturen ligger på 18-19 grader och det är lite för kallt mig och frugan.
När jag kände på elementen så kändes de knappt ljumna, så jag tänkte avlufta dom efter jag kollat trycket. Såg då till min förvåning att det ligger på 0 bar!

Har kollat i manualen och videor på youtube om hur man höjer trycket men känner inte igen ventilerna. Vilken av dessa vrider jag på för att höja trycket?

[bild] [bild] [bild]
När man ser på Shunten på första bilden så står den på ca 20%öppning.
Du kanske även har kurvan för lågt ställd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.