MultiMan
S seniorkonsult skrev:
Vi har aldrig använt sköljmedel sedan 1972 så det funkar nog utan också!
Vad har det med trådens fråga att göra?
 
ev testa köra maskinen utan tvätt i 90 grader med en diskmaskinstablett i
 
T tergo skrev:
ev testa köra maskinen utan tvätt i 90 grader med en diskmaskinstablett i
Ska prova det
 
electroluxaren skrev:
som sagt kontakta reklamationsavdelningen på kungsholmen
Har jag gjort utan framgång tyvärr
 
S seniorkonsult skrev:
Vi har aldrig använt sköljmedel sedan 1972 så det funkar nog utan också!
Kör du något annat då istället eller bara tvättmedel?
 
Bara flytande tvättmedel, pulver till vittvätt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vad har det med trådens fråga att göra?
Det framgår av tråden misstanke att sköljmedel ger fläckar och dessutom kommentarer ang sköljmedel!
 
A
Rearasta Rearasta skrev:
Har jag gjort utan framgång tyvärr
då gäller kommunens konsumentrådgivare
 
electroluxaren skrev:
då gäller kommunens konsumentrådgivare
electroluxaren skrev:
då gäller kommunens konsumentrådgivare
Får ingen hjälp. Det bästa är kanske att slänga den o köpa en annan
S seniorkonsult skrev:
Bara flytande tvättmedel, pulver till vittvätt.
Okej
 
Sköljmedel...
Om det droppar sköljmedel på ett torrt plagg kan det kanske orsaka dessa fläckar?
Testa!! :)
Kan hända om man överdoserar så att sköljmedel droppar ned på plaggen innan första vattenintaget...
 
F FDT skrev:
Sköljmedel...
Om det droppar sköljmedel på ett torrt plagg kan det kanske orsaka dessa fläckar?
Testa!! :)
Kan hända om man överdoserar så att sköljmedel droppar ned på plaggen innan första vattenintaget...
Ska prova tackar
 
MultiMan
När jag skrev att jag använt sköljmedel i 40 år inkluderar det även (givetvis) att man ibland råkar spilla direkt på torr tvätt som ligger framför tvättmaskinen. Aldrig någonsin blivit bestående fläckar efter tvätt och då använder jag alltid så koncentrerade medel som möjligt. Oftast Comfort, annars Softlan.

Pulvertvättmedel (särskilt för vittvätt) kan däremot skada särskilt mörkt färgade plagg om det får ligga emot kläderna för länge innan det löses upp. Bl a därför man inte ska fylla maskinen för mycket (jag kör 75% som maxvärde) för att vattnet ska komma åt och lösa upp pulvret, annars kan halvupplöst tvättvatten rinna in i den torra tvätten och ligga där ett bra tag innan allt är tillräckligt blött. Har flera mörkblå lakan som fortfarande råkat ut för detta, med ljusare fläckar som följd.

Mörkare fläckar som synes på trådskaparens kläder har jag bara fått efter att ha spillt olja eller fett på kläderna, t ex vanlig olivolja.
 
Men tanke på att plaggen är "förstörda" om du inte får fixat fläckarna, så är det väl god idé att försöka få bort dom. Är det fettfläckar går de bort och är det sköljmedel bör de väl inte göra det?

Kolla tipsen här: https://www.husmorstipset.se/oljeflackar/

I grunden gäller väl handdiskmedel och varmt vatten för att försöka få bort gamla fettfläckar. Kemiskt ren bensin/t-röd om plagget tål det. Eller vitvinsvinäger. Kan väl knappast bli värre?

Är det fett kanske du har ett bättre case mot Electrolux.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.