Klinker och kakel, vad ska man välja/tips? Jag tror att jag har fastnat för schackrutigt matt klinkergolv i 15x15 och vitt biselado kakel för väggar. Funkar svart-vitt klinker? Eller bör man välja en färg ist för svart? Det är ett badrum i en gammal sekelskifteslägenhet och tänker att jag gärna vill ha det någorlunda tidsenligt. Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig av tips eller bilder?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack så mkt för tipset! Det ska jag kolla upp!
 
S
Jag är ju jäkligt nöjd med rödvit-rutigt från byggfabriken på golvet! (Victoria floor tiles) Har även pärlspont på väggarna förutom vid dusch o badkar vilket ger mycket mjukare intryck än helkaklat.
Badrum med röd-vitt rutigt golv, vit fristående badkar, träskåp och pärlspont på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jag är ju jäkligt nöjd med rödvit-rutigt från byggfabriken på golvet! (Victoria floor tiles) Har även pärlspont på väggarna förutom vid dusch o badkar vilket ger mycket mjukare intryck än helkaklat.
[bild]
Snyggt!
 
C
Tycker man kan använda sin smak och fantasi rätt fritt. Förvisso finns det någon sorts norm för hur ett badrum i sekelskiftesstil "ska" se ut, men det är ju i mångt och mycket en fantasibild som inte har någon direkt historisk förankring.
 
  • Gilla
Ekeng och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har inga färgbilder från den tiden ;) men några inspirationsbilder från "Wihl.Sonessons & CO Sanitärtekniska artiklar" 1908 Gammaldags reklam för badkar från Wilh. Sonesson & Co, med tre olika badkarstyper, konisk, parallel och fransk form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av gamla badkar och vattenuppvärmare från Wihl.Sonessons katalog 1908.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild på vintage badrum med fristående badkar, handfat, spegel och toalett från 1908.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
samt en reklambild från Högberg & Lindqvist bemyndigad entrepenörfirma." Illustration av en interiör från 1908 med sovrum, badrum och kök i gammaldags stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från en lägenhetsannons har jag en bild som jag tycker är en fin "modern" tolkning av fotot ovan. Modernt badrum med vit kakel, svart-vit mosaikgolv, fristående handfat och inbyggd badkar/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ekeng och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.