Tänkte koppla in en dimmerpuck till strömbrytaren men är osäker på hur jag ska koppla?!
Så här ser det ut bakom strömbrytaren:
Person håller en öppen strömbrytare med synliga ledningar och kopplingsdosa i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stömbrytaren:
Vit strömbrytare på vägg redo för installation av dimmerpuck.

Dimmerpucken:
Dimmerpuck från Schneider Electric med justeringsknappar och installationsinstruktioner på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske värt att veta är att det sitter ett eluttag rakt under.

Tack ska ni ha!
 
Kanske inte syns så bra på bilden men den ena bruna kabeln kommer nerifrån och den andra uppifrån, i kabelkanalen i väggen.
 
De två bruna ledarna sitter under samma plint, alltså ihopkopplade. Koppla dom till L-ingångarna på dimmern.
Svart ledar till våg med pil.

En ledare från L på dimmer till L på brytaren, En ledar från Pil ut på brytaren till "1" på dimmern.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Väggbrytaren ska ha en fjäder inmoterad för att erhålla återfjädrande funktion.
Schematisk ritning av ledningsdragning för installation av en dimmerpuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
De två bruna ledarna sitter under samma plint, alltså ihopkopplade. Koppla dom till L-ingångarna på dimmern.
Svart ledar till våg med pil.

En ledare från L på dimmer till L på brytaren, En ledar från Pil ut på brytaren till "1" på dimmern.
Tack etompau! Är det såhär du menar?
Två elektriska komponenter kopplade med färgade sladdar enligt en viss kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frasse1982
  • Laddar…
N NeLa1 skrev:
Tack etompau! Är det såhär du menar?
[bild]
Svar ja.
 
Det funkar nu, på sätt och vis. När jag tänder lampan är det det en fördröjning på ca 5 s innan den börjar lysa samt att den dimmrar ner av sig själv. Jag har vridit på det lilla vredet på pucken utan att det blivit någon skillnad. Har jag kopplat fel tro?
Dimmerinstallation med synlig grön dosa, blå kabel, och justerbar puck för ljusreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS. Hade ingen svart kabel därav den blå.
 
Har du monterat en fjäder i väggströmbrytare och säkerställt att brytaren i viloläge ej ligger sluten och ger styrsignal till dimmern?
 
  • Gilla
Masen16
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har du monterat en fjäder i väggströmbrytare och säkerställt att brytaren i viloläge ej ligger sluten och ger styrsignal till dimmern?
Tog bort fjädern och ändrade läget på brytaren innan jag satte tillbaka fjädern. Nu vill lampan inte slockna alls utan dimrar upp resp ner när jag tänder/släcker. Själva dimmerfunktionen fungerar inte alls när jag försöker dimra upp/ner...det händer ingenting när jag håller inne knappen.
 
  • Gilla
dannejow
  • Laddar…
Flytta tråden (blå) i brytaren till den andra "pil ut-plinten" och se vad som händer.
Principen är att brytaren ska ge styrspänning till dimmern vid tryck på vippan. Kort tryck tänder och släcker, långt tryck starta en dimningscykel.
 
P
Fjäder på fel sida.
 
P pathal skrev:
Fjäder på fel sida.
Flyttade fjädern och då återkom det tidigare problemet med att det blir en fördröjning på ca 5-6 s innan lampan börjar lysa, efter att jag tänt den med ett snabbt klick. Den dimrar även ner sig själv efter tändning.

E etompau skrev:
Flytta tråden (blå) i brytaren till den andra "pil ut-plinten" och se vad som händer.
Principen är att brytaren ska ge styrspänning till dimmern vid tryck på vippan. Kort tryck tänder och släcker, långt tryck starta en dimningscykel.
Flyttade därefter den blå tråden och då återkom problemet med att lampan inte slocknar alls utan dimrar upp resp ner när jag tänder/släcker (snabbt klick). Själva dimmerfunktionen fungerar inte alls när jag försöker dimra upp/ner (håller inne knappen).
 
Vad är det för lampa/ljuskälla/effekt som är kopplad till dimmern? Det låter nästan som något kompatibilitetsproblem.
 
Enl. produktblad har den en mjukstartsfunktion, kanske yttra den sig som att det tar 5 sekunder till fullt ljus.

Har du följt manualen för att ändra driftläge, alltså olika dimningsprinciper, och testat tillgängliga alternativ?


Illustration av instruktioner för driftlägesinställningar på en dimmerpuck med symboler och tidsangivelser för RC och RL-lägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Robbanbjorkman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.