Hej,
Ska göra en garderobs gavel till sängen och ska montera 3st METOD väggskåp från IKEA som är 60x60x40.
1. Jag vet ej vart reglarna sitter någonstans i väggen. Kan man ta reda på sånt?
2. Jag kommer använda mig av en upphängningskena där jag tänkte sätta 7st Molly skruv/expanders. Tror ni endast detta håller? Alltså bara i gipsen då för 3st skåp ska hänga på.

Vi kommer alltså sova under skåpen och vill ju att den delen är säkrad :D

tack!
 
Om du ska ha en upphängningsskena så bör det väl inte vara något problem att passa in några infästningar vid reglarna. Om det är svårt att lokalisera exakt var reglarna går kan du ju ta en magnet och leta efter gipsskruvar.
 
B Bigfoot skrev:
Om du ska ha en upphängningsskena så bör det väl inte vara något problem att passa in några infästningar vid reglarna. Om det är svårt att lokalisera exakt var reglarna går kan du ju ta en magnet och leta efter gipsskruvar.
menar du att jag ska chansa på några hål för att hitta regeln med upphängningsskenan?
Sedan har jag tidigare stött på att det är metall-reglar i lägenheten så kanske inte helt omöjligt att man stöter på det på denna vägg också.

Så alltså, inte enbart molly skruv skulle fungera För denna lösning? Är det så jag ska tolka? :D
 
Reglarna sitter normalt med C-C 60.
Om du knackar på väggen borde du hör vart reglarna sitter. Testa 60cm ut från hörnet, man har troligen börjat sätta C-C 60 från ena hörnet, avståndet till regel från andra hörnet blir det som blev över.

Annars finns det som kallas "stud finder"
bara ett exempel jag hittade snabbt:
https://www.bauhaus.se/multidetekto...e86N_xez_jYNlU7SAmPIkrDzn6Vl3xXQaAmJkEALw_wcB
 
M mattoys skrev:
Reglarna sitter normalt med C-C 60.
Om du knackar på väggen borde du hör vart reglarna sitter. Testa 60cm ut från hörnet, man har troligen börjat sätta C-C 60 från ena hörnet, avståndet till regel från andra hörnet blir det som blev över.


Annars finns det som kallas "stud finder"
bara ett exempel jag hittade snabbt:
[länk]
ok. Men ifall det är metall reglar. Hur löser man det då?
 
M mattoys skrev:
Reglarna sitter normalt med C-C 60.
Om du knackar på väggen borde du hör vart reglarna sitter. Testa 60cm ut från hörnet, man har troligen börjat sätta C-C 60 från ena hörnet, avståndet till regel från andra hörnet blir det som blev över.

Annars finns det som kallas "stud finder"
bara ett exempel jag hittade snabbt:
[länk]
Är det stålreglar är det förmodligen cc45 vilket är standard sedan många år tillbaka.

Det kan funka utmärkt med enbart gipsankare, det beror helt på vad du ska ha i skåpen. Skruv med borrspets (montageskruv) om du ska skruva i reglarna.
 
F falkn skrev:
Är det stålreglar är det förmodligen cc45 vilket är standard sedan många år tillbaka.

Det kan funka utmärkt med enbart gipsankare, det beror helt på vad du ska ha i skåpen. Skruv med borrspets (montageskruv) om du ska skruva i reglarna.
Kläder ska vara i skåpen.
Så Relativt OK att endast köra 7st Molly i gipsen?
 
J jenbod91 skrev:
Kläder ska vara i skåpen.
Så Relativt OK att endast köra 7st Molly i gipsen?
Varje rätt monterad Molly klarar typ 40 kg i vertikal last. Varför inte leta upp reglarna?
 
F falkn skrev:
Skruv med borrspets (montageskruv) om du ska skruva i reglarna.
man använder inte skruv med borrspets när man skruvar gipsen på plåtreglarna, använd en träskruv med vass spets när du skruvar i plåtreglarna
 
K Kane skrev:
Varje rätt monterad Molly klarar typ 40 kg i vertikal last. Varför inte leta upp reglarna?
ok.
Har aldrig skruvat i metall, känns som ett mission.
bör jag för-borra innan jag skruvar? Eller skruvar man direkt på plåten med en skruv.
 
T tergo skrev:
man använder inte skruv med borrspets när man skruvar gipsen på plåtreglarna, använd en träskruv med vass spets när du skruvar i plåtreglarna
förstår knappt hälften.
Ska jag för-borra med en borr eller skriva direkt på?
 
J jenbod91 skrev:
förstår knappt hälften.
Ska jag för-borra med en borr eller skriva direkt på?
skruva direkt
 
F falkn skrev:
Är det stålreglar är det förmodligen cc45 vilket är standard sedan många år tillbaka.

Det kan funka utmärkt med enbart gipsankare, det beror helt på vad du ska ha i skåpen. Skruv med borrspets (montageskruv) om du ska skruva i reglarna.
Stålreglar finns inte i min värld.;)
cc45 innebär att man inte kan använda 1200 gipsskivor, vilka det verkar gå åt av på byggvaruhusen.

Är det alla glada amatörer som kör på träreglar eller använder man 1200 skivorna ovanpå 900 skivorna för att förskjuta skarvar vid dubbelgips?
Eller har jag bara dålig koll på 900 skivorna?
 
vid nybyggnad får man inte yrkesmässigt använda 1200 skivor sedan några år tillbaka
 
Jag har testat borra på 45 cm, 60cm och något mått till och ännu inte stött på någon regel. Törs inte borra något mer. Vet ej hur jag ska hitta reglarna. (Även på 120cm och 180cm) Allt mätt från väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.