Hej.

Vi är i köks bytar tagen och jag undrar om det är någon som har ett kök med luckan applåd från Ikea.

Skulle gärna vilja se bilder på ett sådant kök.
Dom flesta verkar ha valt abstrakt, men min samb vill inte ha dessa så vi kom fram till att applåd kanske inte var helt fel.

Jag funderar också på att ha horrisontella vägg skåp. Bra eller dåligt?
Vi vet ju att dessa är låga men ack så läckert, är det så att någon har ångrat sej när ni valt dessa skåp.

Jag har ritat och ritat med Ikeas köks hjälp, och jag tror att vi har kommit fram till hur vi vill ha det.
Skulle gärna visa min skiss och få komentarer, men när jag skall ladda upp så visas bara ogiltig fil.

/akm
 
Vi har applåd i hobbyrummet...men det är den gamla mellanblå färgen...den är väl inte du intresserad av ? :)

Erfarenheter:
Vid lev. (2002) hade luckorna olika blå färg - såg hemskt ut. Var tydligen från olika färgbad. Och kanske, vem vet, från olika leverantörer.
Kanterna på luckorna är ju mjukt avrundade - på en del luckor var kanterna som ett grovt sandpapper. Förmodligen sliprester som inte togs bort innan målning.
Vi fick naturligtvis byta felaktiga luckor.
Efter bytet finns fortfarande en viss färgskillnad kvar. Hade det varit i ett kök hade Ikea fått byta ut alla, men nu accepterade vi resultatet.

Så kolla noga vid leverans. Jag tror det är svårt att köpa lackade möbler eller kök hos Ikea, eftersom dom har så många olika leverantörer.
Har också Billy-bokhylla där de olika delarna har olika sorts vit färg och olika klass på finish - beroende på fabrik som tillverkat.

På varje Ikea-förpackning ska det finnas en fabrikskod - den bör va lika på alla luckor till att börja med!

Men det kanske är bättre nu?

/L-O
 
Tack så mycket för infon om luckan.

Ikea har ju låga priser så man får väll vänta sej att det inte är helt felfritt.
Vid vårt val av luckor så kom vi fram till att det är nog bättre med målad träfiberskiva som applåd är mot laminat som abstrakt och ädel.
Laminat kan väll lättare släppa i kanterna.

/akm
 
Hej,
Har inga bra bilder just nu (bara på pågående bygge -vill du ändå se?) men vi har applåd.

Det blir snyggt, men kvaliten är inte alltid bra. Jag kanske är superpetig, men det har varit många turer till IKEA för byte. Jan kan tippa på att vi säkert har bytt in hälften, men då har jag klagat på varkenda liten mini-prick som kan finnas i lacken. (se mitt inlägg http://www.byggahus.se/forum/koek/9248-kvalitet-pa-tillverkningen-ikeas-luckor.html)
Inga skiftningar i färg som jag kan ske för luckor köpta vid olika tillfällen, men tyckte att de "kändes" lite olika de som köptes lite senare.
Nåja, jag ångrar inte valet i allafall!

Lycka till!
 
miis skrev:
Hej,
Har inga bra bilder just nu (bara på pågående bygge -vill du ändå se?) men vi har applåd.

Det blir snyggt, men kvaliten är inte alltid bra. Jag kanske är superpetig, men det har varit många turer till IKEA för byte. Jan kan tippa på att vi säkert har bytt in hälften, men då har jag klagat på varkenda liten mini-prick som kan finnas i lacken. (se mitt inlägg [länk])
Inga skiftningar i färg som jag kan ske för luckor köpta vid olika tillfällen, men tyckte att de "kändes" lite olika de som köptes lite senare.
Nåja, jag ångrar inte valet i allafall!

Lycka till!
Inte jag som frågade men jag vill gärna se bilder om jag får.
 
Vi hade Applåd i vårt förra kök.. se bilder. Vi var nöjda..
 
  • PICT0377x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0378x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0850x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Super fint kök, helt klart att vi skall ha Applåd.

Men jag undrar är det smart att ta dom horrisontella skåpen, vi funderar på att ha dessa ovanför bänkskåpen. 3st 40*90 med släta applåd efter varandra längst upp och 3st 40*90 med frostat glas under.
Jag tycker att dessa skåp e så läckra, men frågan är om man rymmer så mycket i dom.
Vi skall ha glas,koppar och skålar mm i dom så det kanske funkar.
Någon som har något att säga om dessa skåpen.

/akm
 
Bättre sent än aldrig, men som sagt, pågående bygge och inte så städat.......
 
  • IX20070215-2310_28.jpg
Vi planerar också att sätta in Ikeas Applåd-kök, men vi är lite trötta på allt vitt överallt, så vi kommer nog lämna in luckorna på omlackering till en ljust kallgrå funkisinspirerad färg. Tycker att målade luckor är avsevärt snyggare än laminerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.