Hej,

Jag vill renovera en källare. Storleken är cirka 90m2.

Hur lätt är det att göra jobbet själv? Är golvvärme svårt? Hur svårt är interiroväggar?

Jag har försökt förstå alla byggregler. Finns det en förenklad version som jag kan läsa någon annan?

Jag vill renovera en källare. Storleken är cirka 90m2.

MvH

J
 
  • Renoveringsprojekt av en källare på 90m2 med synliga rör och arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vad vill du mer konkret göra? Hur ska utrymmena användas?
Är det uppvärmt idag?

Att lägga in vattenburen golvvärme kräver ju att då tar bort det gamla golvet och gjuter ett nytt. Det brukar även inbegripa byte av t.ex. avloppsrör. Det är ett mycket stort och tungt arbete.
 
  • Gilla
J252
  • Laddar…
Hej,

Jag skulle vilja skapa en bostadsyta. Dessa atomer kommer att vara sovrum. Området har bott i. Det finns för närvarande konventionell uppvärmning med radiatorer.

Golvvärme skulle vara bra. Jag har tänkt på elektrisk golvvärme, eftersom det skulle vara billigare att installera och kan ha uppvärmningen på ett timer-system.

Att ta bort golven skulle vara bra, men hur djupt skulle du behöva för att ta bort befintlig betong?

MvH
 
Steg 1 är att undersöka om det finns någon isolering i det befintliga golvet. Finns inte det, så blir ju driftskostnaden av golvvärmen väldigt hög och det finns även risk för fuktvandring underifrån på grund av uppvärmningen.
Elektrisk golvvärme ger dyrare driftskostnad än ett vattenburet system.
Det kan vara en fördel att ha kvar radiatorer och komplettera med golvvärme som komfortvärme.
Hur tjockt just ditt golv är, går ju inte att veta på distans. Men för isolering så behöver du gräva ut 30-40 cm.

Av bilderna så verkar det som att det är ett källarutrymme.
Det finns särskilda regler kring bl.a. fönsteryta och utrymningsvägar som måste uppfyllas, men det får någon annan komplettera med..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Steg 1 är att undersöka om det finns någon isolering i det befintliga golvet. Finns inte det, så blir ju driftskostnaden av golvvärmen väldigt hög och det finns även risk för fuktvandring underifrån på grund av uppvärmningen.
Elektrisk golvvärme ger dyrare driftskostnad än ett vattenburet system.
Det kan vara en fördel att ha kvar radiatorer och komplettera med golvvärme som komfortvärme.
Hur tjockt just ditt golv är, går ju inte att veta på distans. Men för isolering så behöver du gräva ut 30-40 cm.

Av bilderna så verkar det som att det är ett källarutrymme.
Det finns särskilda regler kring bl.a. fönsteryta och utrymningsvägar som måste uppfyllas, men det får någon annan komplettera med..

Ja, det här är ett källarutrymme. Jag kommer att behålla den befintliga uppvärmningen och komplettera med golvvärme.

Jag har kollat Boverket-dokumentationen, men den är så lång! Skulle vilja se de viktigaste punkterna.

Jag kommer att kontrollera isoleringen. Huset byggdes på 1940-talet, så jag antar inte.

Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.