Hej!

Jag satt och skissade på mitt kommande projekt och fick en idé som rör konstruktionen av ytterhörnen. Jag har byggt ett och annat men har inte massvis med erfarenhet, så jag skulle uppskatta om ni som kan er skit hjälper mig att se om och i så fall hur jag tänker tokigt.

I det här fallet består väggen av 120 mm stående reglar och liggande 45 mm på insidan. Hur man reglar hörn finns det några olika lösningar för, men jag har inte sett denna när jag letat runt.

120-reglarna står i ytterkant på syllen, som jag klyver till 165 mm. Min tanke är att placera de stående reglarna precis 45 mm ifrån varandra i hörnen så att man kan peta in de liggande 45-orna mellan de stående reglarna. Det är nästan omöjligt att förklara i ord, så jag delar ett par bilder. 45-reglarna i ritade med röd penna. När det gäller konstruktionens hållfasthet tänker jag mig att hammarbandet speglar syllen precis, så konstruktionen sitter alltså ihop i ovankant ordentligt (duh!)

Det som jag ser som fördelen med denna konstruktion är att man får in mer isolering i hörnet jämfört med de lösningar jag sett, vilket skulle motverka eventuell köldbrygga ännu mer. I det här fallet är den totala vikten på bygget relevant att försöka hålla nere, och isolering väger mindre än reglar, så jag vinner lite där också.

Men vad är det jag missar? Vad är eventuella nackdelar jag inte ser?

Tack på förhand!
 
  • Skiss av konstruktion för ytterhörn med stående reglar och liggande isolering markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en konstruktionsdetalj för ytterhörn med reglar och isolering markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du klämma fast plast mellan reglarna blir det krångligare så där
 
Jag kan tillägga att jag har sett liknande lösningar när det gäller innerväggar, då med OSB- och gips-skivor som petar in mellan reglarna i hörnen. Men jag har inte sett lösningen för bärande yttervägg. Så helt ute och cyklar tror jag inte att jag är. :)
 
B Byggmarodören skrev:
Ska du klämma fast plast mellan reglarna blir det krångligare så där
Just det! Det är en bra poäng! Det blir lite trixigare, men det går, tror jag.
 
Bronken
Är det så att du vill göra helt klart utsidan (panel) innan du börjar isolera inifrån?
Annars kommer du ju åt med iso i detta utrymme från utsidan ...
 
Bronken Bronken skrev:
Är det så att du vill göra helt klart utsidan (panel) innan du börjar isolera inifrån?
Annars kommer du ju åt med iso i detta utrymme från utsidan ...
Näe, det är inte så jag menar. Andra konstruktioner jag har sett, där har man en stående regel i det utrymmet där jag tänker att jag petar in liggande 45-orna och isoleringsskivor. Typ att standard (som jag förstår det) är att bygga ett "U" av solitt trä i hörnet. Med mitt förslag skulle jag få en isoleringsskiva mellan väggarna och botten av U:et, om det makar sense. Det blir helt enkelt mer isolering och mindre trä i hörnet, vilket borde minska risken för köldbrygga. Men antagligen är det en ganska liten förtjänst jämfört med mer vanligt förekommande lösningar – om någon alls!
 
F Frodolf82 skrev:
Just det! Det är en bra poäng! Det blir lite trixigare, men det går, tror jag.
Det blir mycket mer skarvar på plasten om varje liggande regel på ena väggen behöver gå igenom plasten, men klart det går lösa med mycket tejp (det är inte en lösning jag hade velat ha dock).

Hade du tänkt låta bli fästa den liggande regeln i yttersta stående regeln? Annars blir det till bygga en vägg i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.