Hej, har bott i denna hyreslägenhet i 3.5 år och nu har jag tröttnat på detta mögel som uppstår i kakelfogen, vi rengör kaklet 1 gång i månaden men kommer tillbaka direkt. Bilderna ni kommer få se är ca 3 veckor efter rengöring, görs inte detta blir all fog kolsvart. Är detta svartmögel? Mina 2 barn nyser dygnet runt och tanten min börjar bli orolig. Tar som första steg att skriva denna post. Vi har dörren öppen dygnet runt till badrummet och fläkten går 24/7 året runt.

Mvh Thomas Mögel på kakelfog i badrum tre veckor efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakel ovanför badkaret med mögeltillväxt i fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelpåväxt i kakelfogen i ett hörn av en badrumsdusch med gardinstång och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med badkar, vit kakel, duschdraperi och tvättmaskin, tecken på mögel i fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni friskluftsventiler i v-rum och sovrum ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni friskluftsventiler i v-rum och sovrum ?
Vi har det ja, i fönstrena
 
Kolla så att det inte är en massa skit i ventilerna samt bakom fläkten i badrummet i röret som går i väggen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla så att det inte är en massa skit i ventilerna samt bakom fläkten i badrummet i röret som går i väggen.
Det har jag kollat, även bakom fläkten o badrummet, dom har även kollat luftflödet där en gång när dom satte dit en ny fläkt då andra la av.
 
Mystiskt, om luftflödet finns och ni städar ska ju möglet inte komma tillbaka. Jag sliter det hår jag inte har nu... :=(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mystiskt, om luftflödet finns och ni städar ska ju möglet inte komma tillbaka. Jag sliter det hår jag inte har nu... :=(
Det kan inte ha nåt o göra med fogarna? Vi vuxna duschar dagligen medans barnen badar/duschar 2-3ggr i veckan.
 
Tror inte det, det är ju ytligt.
 
Det fastnar ju tvålrester och annat som är bra näring för påväxten, så visst har det med själva fogarna att göra att det är just där man märker det först. Sen är själva fogen fuktig längre tid efter en dusch.
 
D Dampo skrev:
Det kan inte ha nåt o göra med fogarna? Vi vuxna duschar dagligen medans barnen badar/duschar 2-3ggr i veckan.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mystiskt, om luftflödet finns och ni städar ska ju möglet inte komma tillbaka. Jag sliter det hår jag inte har nu... :=(
Åt vilket håll jag än drar spaken så sitter den där grejen kvar, ska det vara så? Så är det på alla mina fönster
Fönstermekanism med fast grej oavsett spakens riktning, bekymrad användare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterspaken fastnar i öppet läge, sedd på vit fönsterram med detaljvy av mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand pekar på en låsmekanism på ett fönster som inte rör sig när spaken dras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Hur har fogarna rengjorts? Om det bara har skrubbats så sitter svampen kvar och växer mycket snabbt ut under fuktiga omständigheter. Penslas fogarna med Klorin (t ex 50% lösning) några gånger så dör svampen och varje tillväxtpunkt kräver att en ny spor landar där och hittar vatten och näring.

På sommaren hösten är det svårt att hålla möglet borta även från välventilerade badrum. Men i under eldningssäsongen är det så torrt i luften att det inte ska vara ett problem.
 
Den viktigaste frågan har redan besvarats. Hög fuktighet gör att mögelsporer, som finns överallt, trivs. Rester av tvål, hudflagor mm fastnar på ytan - framför allt om den som en kakelfog är skrovlig - och utgör mat för möglet. Lösningen är att tvätta noga med t ex Klorin och se till att ha bra ventilation.

En av de vanligaste frågorna i sammanhanget är "Är det svartmögel?". Svaret är enkelt, men meningslöst: Ja. Det finns ingen mögelart som heter svartmögel. Är möglet svart, kan man kalla det svartmögel, men det säger absolut ingenting om eventuell hälsofara. Det finns massvis med mögelarter i olika färger. En del är otrevligare än andra, men det har inte med färgen att göra.

Framför allt är mögel ett tecken på hög fuktighet, som bör åtgärdas av många orsaker. Själva möglet är sällan en hälsorisk.
 
  • Gilla
Silverpelle och 2 till
  • Laddar…
Fast om fogarna möglar väldigt fort trots normal rengöring så kanske man kan börja fundera på om det kanske är nåt som gror bakom kaklet.........Särskilt om det uppenbarligen är några som reagerar på nåt.
Jag städar inget mer än ts och har gammalt badrum med tveksamt lyftombyte och vi är 7-8 pers totalt som duschar och står i och jag har aldrig ens sett nå mögel i fogarna. Nå prickar uppe på nån taklist möjligen......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.