Vi köpte vårt hus i oktober 2020 och har en Nibe F370 frånluftsvärmepump. När det är väldigt kallt ute har vi märkt att frånluften (BT20) skiljer mycket från husets innetemperatur. Den går lätt neråt 15-16 grader (varmed kompressorn stängs av), när det var som kallast häromnatten visade frånluften 13,3 grader, men i huset är det samtidigt 19-20 grader.

Frågan är: Är det normalt att frånluften skiljer så mycket? Jag har förstått att den ska vara samma som innetemperaturen. Kan det möjligen komma in kyla nånstans i bjälklaget som kyler ned rören? Dessa rör borde väl vara isolerade och inte påverkas av utetemperaturen?

Siffror just nu:
Utetemp: -14 grader (det är morgon)
Beräknad framledning: 40 grader (när det är minusgrader)
Framledningstemp. BT2: 35 grader (brukar komma upp till 40 senare på dagen)
Retur.temp: 28,3 grader
Frånluft BT20: 15,3 (kompressorn är av)
Effekt el-tillsats: 7kW

Detta meddelande kommer när det är för lågt: Låg fl.temp på F370 CU 3x400V och pannan lyser rött.
På dagarna jobbar frånluften sakta upp sig mot 17-18 grader om vi eldar i kaminen (då startar kompressorn igen). När frånluften kommer uppåt 17 grader igen så blir det grönt.

Huset byggdes 2000 med oinredd vind. Vinden (övervåningen) färdigställdes 2010. Nere är det värmegolv (vatten) överallt. Uppe finns ett stort badrum med elvärmegolv och ett större rum utan golvvärme. Vi har ställt in 20-21 grader på de olika slingorna nere och det blir sällan den temperaturen i rummen när det är kallt ute.
 
Dåligt isolerade frånluftsrör
 
Jag har haft samma problem i mitt hus. Jag har utökat isoleringen runt ventilationsrören och var noga med att verkligen täcka rören med isolering där det var möjligt och efter det har vi klarat oss. Har väl varit som kallast -23-25 efter jag gjorde det och hittills inga ytterligare problem.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Tack för svar.

F370 installerades 2018 såg jag nu, och jag inte vilken lösning de hade innan - om de hade något annat än FLVP kanske rören inte behövde vara isolerade?

Eftersom ovanvåningen är inredd så kan vi inte komma åt rören utan att riva antingen golv eller tak och se hur det ser ut (antar jag). Den delen som kommer ned från taket till värmepannan ser dock välisolerad ut.

De flesta ventilerna sitter nära värmepannan (kök, tvättstuga), medan en sitter på en toalett på andra sidan huset. Jag skulle kunna testa att stänga den och se om det blir nån skillnad, eller kan det förvärra något annat? Vi kan ha toalettdörren öppen för ventilation under tiden.
 
R
S Sorman skrev:
Vi köpte vårt hus i oktober 2020 och har en Nibe F370 frånluftsvärmepump. När det är väldigt kallt ute har vi märkt att frånluften (BT20) skiljer mycket från husets innetemperatur. Den går lätt neråt 15-16 grader (varmed kompressorn stängs av), när det var som kallast häromnatten visade frånluften 13,3 grader, men i huset är det samtidigt 19-20 grader.

Frågan är: Är det normalt att frånluften skiljer så mycket? Jag har förstått att den ska vara samma som innetemperaturen. Kan det möjligen komma in kyla nånstans i bjälklaget som kyler ned rören? Dessa rör borde väl vara isolerade och inte påverkas av utetemperaturen?

Siffror just nu:
Utetemp: -14 grader (det är morgon)
Beräknad framledning: 40 grader (när det är minusgrader)
Framledningstemp. BT2: 35 grader (brukar komma upp till 40 senare på dagen)
Retur.temp: 28,3 grader
Frånluft BT20: 15,3 (kompressorn är av)
Effekt el-tillsats: 7kW

Detta meddelande kommer när det är för lågt: Låg fl.temp på F370 CU 3x400V och pannan lyser rött.
På dagarna jobbar frånluften sakta upp sig mot 17-18 grader om vi eldar i kaminen (då startar kompressorn igen). När frånluften kommer uppåt 17 grader igen så blir det grönt.

Huset byggdes 2000 med oinredd vind. Vinden (övervåningen) färdigställdes 2010. Nere är det värmegolv (vatten) överallt. Uppe finns ett stort badrum med elvärmegolv och ett större rum utan golvvärme. Vi har ställt in 20-21 grader på de olika slingorna nere och det blir sällan den temperaturen i rummen när det är kallt ute.
Om du har någon natttemperatursänkning så sluta med det då du verkar ha problem på morgonen
Frånluftsvärmepump klarar inte ert hus värmebehov när det blir kallt ute så jag hade kontrollerat isoleringen mot golvvärmen och rören samt satt in ett elvärmt batteri på tilluften
 
R Renoverajämt skrev:
Om du har någon natttemperatursänkning så sluta med det då du verkar ha problem på morgonen
Frånluftsvärmepump klarar inte ert hus värmebehov när det blir kallt ute så jag hade kontrollerat isoleringen mot golvvärmen och rören samt satt in ett elvärmt batteri på tilluften
Ingen nattsänkning. Ska undersöka det med elvärmt batteri på tilluften.
 
R
S Sorman skrev:
Ingen nattsänkning. Ska undersöka det med elvärmt batteri på tilluften.
Kolla hur golvvärmen regleras och hur isoleringen ser ut med genom att mäta temperaturen på returerna öka på cirkulationspump och se till att golvslingorna är instrypta korrekt
 
  • Gilla
Sorman
  • Laddar…
Jag stängde ventilen längst bort från värmepumpen och då ökade frånluften (BT20) med två grader nästan direkt. Talar för isoleringen på rören.. Enklast är väl då att vid kallt väder försöka värma upp luften, med exempelvis en elvärmt batteri på tilluften (istället för att öppna upp golvet på övervåningen).

Ska börja titta på värmegolvet reglering också, har köpt en LK Webservern för att kunna se allt lite mer lättillgängligt.

Tack för alla svar.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Om rören ligger i bjälklaget mellan våningarna så verkar det väldigt konstigt att det ska kylas så mycket? Har ni väldigt kalla golv också?
 
R
S Sorman skrev:
Jag stängde ventilen längst bort från värmepumpen och då ökade frånluften (BT20) med två grader nästan direkt. Talar för isoleringen på rören.. Enklast är väl då att vid kallt väder försöka värma upp luften, med exempelvis en elvärmt batteri på tilluften (istället för att öppna upp golvet på övervåningen).

Ska börja titta på värmegolvet reglering också, har köpt en LK Webservern för att kunna se allt lite mer lättillgängligt.

Tack för alla svar.
Ökat flöde i rören sänker temperaturen visar på sämre värmeväxling så kontrollera filter och värmeväxlaren på värmepumpen
Rengör dessa men använd skyddsmask

Med beröringsfri termometer kan du mäta skillnaderna mellan tillflöde och retur

Ett elektriskt tilllufts batteri kan stötta vid kallt väder
 
R Renoverajämt skrev:
Ökat flöde i rören sänker temperaturen visar på sämre värmeväxling
Frånluftstemperaturen mäts före värmeväxlingen.
 
P
S Sorman skrev:
Vi köpte vårt hus i oktober 2020 och har en Nibe F370 frånluftsvärmepump. När det är väldigt kallt ute har vi märkt att frånluften (BT20) skiljer mycket från husets innetemperatur. Den går lätt neråt 15-16 grader (varmed kompressorn stängs av), när det var som kallast häromnatten visade frånluften 13,3 grader, men i huset är det samtidigt 19-20 grader.

Frågan är: Är det normalt att frånluften skiljer så mycket? Jag har förstått att den ska vara samma som innetemperaturen. Kan det möjligen komma in kyla nånstans i bjälklaget som kyler ned rören? Dessa rör borde väl vara isolerade och inte påverkas av utetemperaturen?

Siffror just nu:
Utetemp: -14 grader (det är morgon)
Beräknad framledning: 40 grader (när det är minusgrader)
Framledningstemp. BT2: 35 grader (brukar komma upp till 40 senare på dagen)
Retur.temp: 28,3 grader
Frånluft BT20: 15,3 (kompressorn är av)
Effekt el-tillsats: 7kW

Detta meddelande kommer när det är för lågt: Låg fl.temp på F370 CU 3x400V och pannan lyser rött.
På dagarna jobbar frånluften sakta upp sig mot 17-18 grader om vi eldar i kaminen (då startar kompressorn igen). När frånluften kommer uppåt 17 grader igen så blir det grönt.

Huset byggdes 2000 med oinredd vind. Vinden (övervåningen) färdigställdes 2010. Nere är det värmegolv (vatten) överallt. Uppe finns ett stort badrum med elvärmegolv och ett större rum utan golvvärme. Vi har ställt in 20-21 grader på de olika slingorna nere och det blir sällan den temperaturen i rummen när det är kallt ute.

Sitter temperaturgivaren för frånlufter efter värmeväxlaren är det nog ett riktigt värde, ju lägre temperatur desto bättre, du har ju då fått ut mycket energi från frånluften.
 
P Peter787 skrev:
Sitter temperaturgivaren för frånlufter efter värmeväxlaren är det nog ett riktigt värde, ju lägre temperatur desto bättre, du har ju då fått ut mycket energi från frånluften.
Nej frånluftsgivaren sitter innan växlingen. Efter växling kallas den avluft, och den ska vara kallare.

I detta fall tror jag på oisolerad och/eller otät kanal i kallt utrymme. Renslock som inte sitter på ordentligt?
 
P
L lordi skrev:
Nej frånluftsgivaren sitter innan växlingen. Efter växling kallas den avluft, och den ska vara kallare.

I detta fall tror jag på oisolerad och/eller otät kanal i kallt utrymme. Renslock som inte sitter på ordentligt?
Då kanske givaren är felmonterad ?
 
Verkar inte troligt på avluftsidan ska det vara neråt 0 grader när kompressorn går. Det troliga är, som sagt var, att luften kyls i rören mellan rummet och värmepumpen. Det jag tycker är konstigt är att rören går i mellanbjälklaget om jag förstår beskrivningen rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.