Är du säker på att grannen vet om att det rasat pannor. Syns det på något annat enkelt sätt än inifrån er tomt, där jag gissar att grannen inte är så ofta?
 
S skogstomten skrev:
En takpanna något enstaka år får man nog räkna med kan lossna och flyga iväg. Är TS orolig kanske man kan spänna upp ett fisknät eller liknande tills grannen tar tag i det.
Nej, det ska man väl inte behöva räkna med?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det ska man väl inte behöva räkna med?
Dum fråga kanske i sammanhanget, men kan verkligen takpannor "flyga"? De väger ju ett antal kilo och har ganska begränsad lyftkraft i förhållande till sin vikt. Att de kan lossna och kasa ner är väl en sak, men flyga....?

/S
 
S steve5432 skrev:
Dum fråga kanske i sammanhanget, men kan verkligen takpannor "flyga"? De väger ju ett antal kilo och har ganska begränsad lyftkraft i förhållande till sin vikt. Att de kan lossna och kasa ner är väl en sak, men flyga....?

/S
Enligt min mening kan de inte det om det inte är stormen Gudrun och liknande vi pratar om. Därav mitt svar till Skogstomten.
 
Tråduppdatering, Vi har nu varit i kontakt med grannen och adresserade att det hade trillat ner fler pannor. Vi vart erbjudna betalning emot att vi skulle ta bort pannorna.. Vilket vi meddelade att vi gladeligen gjorde gratis, men att vi gärna skulle se någon lösning. Då fick vi ett skratt tillbaka och hen gick in.

Bara tjälen släpper så kommer vi att göra någon sorts av uppfångade själva.. kanske nät som har föreslagits.
 
Hep Hep skrev:
Är du säker på att grannen vet om att det rasat pannor. Syns det på något annat enkelt sätt än inifrån er tomt, där jag gissar att grannen inte är så ofta?
Man ser det väldigt tydligt även från gatan och kan omöjligt ha missats. Det är det som blir samtalsämnet varje gång någon får reda på vilken gata vi bor på. ”Jaha där.. har ni sett det där huset?” Och vårat svar är att ja.. Vi bor bredvid det huset.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Anmäl till kommunen så dömer de ut vite.
 
Att få kommuner att agera mot husägare som någon tycker missköter sitt hus, kan som jag har uppfattat det, bli en långdragen process.
 
Här handlar det ju dock inte bara om att grannens hus förfaller eller ser illa skött ut, utan att det förfallet utgör en direkt (om än väldigt sporadisk) fara på annans fastighet. Om kommunen sen är rätt instans...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.