Hej!

Ville bara dela med mig av det här tipset då det funkade så vansinigt bra!

Då jag delade på den självhäftande spackelremsan för att komma in ordentligt i skarven så fick jag problemet att remsan inte fäste på gipset (det vita)..

Köpte då sånna här häftstift och klippte bort den vita knoppen för att minska tjockleken (finns säkert att köpa utan sånna) och sedan så klamrade jag fast dom i skarven istället, gick riktigt snabbt och smidigt! Nu blir det inte så mycket slipa jämfört med om man satt en hel spackelremsa utanpå skarven


Illustrerar med lite bilder så ni förstår hur jag menar.
 
  • Hand håller tång som klipper vit knopp från häftstift; gipsvägg och klippta knoppar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delad självhäftande spackelremsa fastklamrad i gipsskarv med modifierade häftstift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite konstruktiv kritik, inget illa menat;

Till att börja med ser det ut som du har du lite för stort stort avstånd mellan gipsskivorna i skarven, man fasar bara av kanten litegrann. Sen kommer din glasfiberremsa nog inte göra så mycket nytta tyvärr - den måste gå över kartongen på gipsskivorna. Pappremsa är också det som rekommenderas idag istället för glasfiber då pappen hanterar draglaster i alla riktningar och därmed minskar risken för sprickor bättre.

Arbetsgången brukar vara ungefär såhär, har man övat en del kan man spackla in pappremsan vått i vått men det kan vara lite svårt att få till. Särskilt på kortskarvar tycker jag.

1. Spackla igen skarven med grovspackel och slipa lätt.
2. Limma pappremsan med tapetlim och låt torka.
3. Spackla med medium eller finspackel 2-3 gånger och bred (400mm) spackelspade.
4. Grundmåla och kolla med släpljus att skarven inte syns.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Lite konstruktiv kritik, inget illa menat;

Till att börja med ser det ut som du har du lite för stort stort avstånd mellan gipsskivorna i skarven, man fasar bara av kanten litegrann. Sen kommer din glasfiberremsa nog inte göra så mycket nytta tyvärr - den måste gå över kartongen på gipsskivorna. Pappremsa är också det som rekommenderas idag istället för glasfiber då pappen hanterar draglaster i alla riktningar och därmed minskar risken för sprickor bättre.

Arbetsgången brukar vara ungefär såhär, har man övat en del kan man spackla in pappremsan vått i vått men det kan vara lite svårt att få till. Särskilt på kortskarvar tycker jag.

1. Spackla igen skarven med grovspackel och slipa lätt.
2. Limma pappremsan med tapetlim och låt torka.
3. Spackla med medium eller finspackel 2-3 gånger och bred (400mm) spackelspade.
4. Grundmåla och kolla med släpljus att skarven inte syns.

Jo avståndet på den var ganska grotesk, tog bild på värsta stället. Men varför måste remsan ligga på pappen? För att få ytan helt jämn så blir man ändå tvungen att slipa bort den delen som ligger utanför skarven menar jag - annars blir det en bula oavsett som kommer att synas i släpljus.

Efter att jag slipat klart så brukar jag sätta målarfilt - då kan de få spricka bäst de vill utan att de syns :)
 
Redigerat:
Din lösning är tyvärr helt kass, det finns inget som armerar dina skarvar alls.
 
Jag skjuter ibland fast hörnremsor med häftpistol på ställen där den tenderar att släppa.
 
Tror inte heller på denna metod, dessutom är jag rädd att dessa metaller kommer rosta eller oxidera i spacklet,
som sen kommer lysa igenom, kan även finnas risk att dom kommer vandra utåt med bulor som följd.
 
Om man sätter målarfilt av hög kvalitet, räcker det då inte bara att fylla skarven med spackel eller gipsbruk i detta fall. Armerar inte målarfilten tillräckligt?
 
När jag spacklar kortskarvar i tak så fyller jag skarven helt med spackel, lägger en pappersremsa på och bredspacklar sen typ 30 cm ut på vardera sida om pappersremsan, då blir skarvarna osynliga och spricker inte. Beroende på ställe kan man behöva spackla med eller mindre. Nära ett ytterhörn sådär kan det behövas spacklas en lite längre sträcka för att undvika synlig bula. Men du har ju också hörnförstärkningar som innebär att det byggs på med lite spackel därifrån också så nån synlig bula blir det ju inte.
Jag har också lärt mig att det kan vara väl investerad att snabbt fylla såna där breda/djupa glipor med spackel och sedan ta sig tid låta det torka och sjunka in någon vecka innan man går på med en omgång spackel till följt av remsan.
Har råkat ut någon gång att man haft mycket spackel bakom remsan som sen kryper vid torkning. Antingen följer då remsan med in och bildar en ful grop eller så släpper remsan från spacklet och ger ett mjukt/svajigt stråk på väggen/taket.
 
D Denwarp skrev:
Jo avståndet på den var ganska grotesk, tog bild på värsta stället. Men varför måste remsan ligga på pappen? För att få ytan helt jämn så blir man ändå tvungen att slipa bort den delen som ligger utanför skarven menar jag - annars blir det en bula oavsett som kommer att synas i släpljus.

Efter att jag slipat klart så brukar jag sätta målarfilt - då kan de få spricka bäst de vill utan att de syns :)
Remsan måste ligga på pappen eftersom du vill skapa ett starkt förband mellan skivorna. För att göra det måste remsan fästa bra mot gipsskivan och ha tillräcklig yta att fästa mot (därav bredden på en remsa). Det som skapar styrkan i en gipsskiva är just pappen.

Pappremsan och spackel bygger väl kanske 1 mm och om den är utspacklad på c.a 40 cm syns den inte alls så länge du inte använder högblank svart färg i taket :).

Målarfilt i taket är ju bara besvärligt :).

Det är inte lätt att göra rätt alla gånger, men det är därför detta forumet är så bra med tips och råd. Kolla gärna på t.ex. Henkes målartips också.
 
Målarfilt i tak är inte så besvärligt om du har vagn för väven.
vavvagn.png
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Remsan måste ligga på pappen eftersom du vill skapa ett starkt förband mellan skivorna. För att göra det måste remsan fästa bra mot gipsskivan och ha tillräcklig yta att fästa mot (därav bredden på en remsa). Det som skapar styrkan i en gipsskiva är just pappen.

Pappremsan och spackel bygger väl kanske 1 mm och om den är utspacklad på c.a 40 cm syns den inte alls så länge du inte använder högblank svart färg i taket :).

Målarfilt i taket är ju bara besvärligt :).

Det är inte lätt att göra rätt alla gånger, men det är därför detta forumet är så bra med tips och råd. Kolla gärna på t.ex. Henkes målartips också.
Aha, ja då var de ju lite tokigt med den här idén, men
Målarfilt i tak går hur bra som helst att sätta, har gjort de själv många gånger utan någon hjälp av annan, ska dock köpa en såndär hållare som lämnades till här i tråden nästa gång, verkar smidigt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Denwarp skrev:
Aha, ja då var de ju lite tokigt med den här idén, men
Målarfilt i tak går hur bra som helst att sätta, har gjort de själv många gånger utan någon hjälp av annan, ska dock köpa en såndär hållare som lämnades till här i tråden nästa gång, verkar smidigt :)
Som att ha två extra armar :rofl: brukar gå att hyra också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.