9 9999 skrev:
Är det någon som vet hur sågverken sågar kilsågat? Ställer man in en vinkel som man kör med rakt av, eller justerar de manuellt/automatiskt så att de får ut absolut max av varenda lilla bräda?
Jag försöker få en känsla för hur mycket merjobb det blir. Blir det mycket pill med skarvar när varje bräda har olika bredd. Tex. 1500m panel som ska upp :surprised:
Utan att vara expert har jag förstått att man ställer in sågen för att få ut Max av varje stock. Vissa brädor är mycket avsmalnande, andra nästan inget. Måste man skarva på längden blir det merjobb, det behövde inte jag. Beställde några 6 m för de längsta gavelbrädorna
 
  • Gilla
9999 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du måste ha bra handskar när du bygger.
Såpa och skurborste klarar alla underlag om du vill göra rent virket om 30 år.
Du har rätt såklart.
Ser fram mot att ballansera på takstolarnas underarm om 30 år med skurborste och hink. haha.
 
G GöranTD skrev:
Utan att vara expert har jag förstått att man ställer in sågen för att få ut Max av varje stock. Vissa brädor är mycket avsmalnande, andra nästan inget. Måste man skarva på längden blir det merjobb, det behövde inte jag. Beställde några 6 m för de längsta gavelbrädorna
Ja, Jag såg att vissa snickerier erbjuder väldigt långa längder, och jag kommer ändå att ha en dropplist som delar av kortsidorna typ 4-5 meter upp. Så kanske klarar mig från skarvar. Och de trekanterna som återstår att täcka borde ju gå att få till med minimalt spill om man är lite smart med val av länd. Varje bräda man kapar får ju en spillbit som rimligen borde passa perfekt någon annan stans. Om inte på västra kortänden, så på östra...Hmm... Återstår att se vad jag har råd med. 300 kr/m2*300 m2=90 000 kr.
 
Sådärja. Tack för alla tips. Ganska nöjd faktiskt.
 
  • Renoverad ladugårdsfasad med nymålade väggar och reparerad loftlucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad ladugårdsbyggnad med slitna träplankor och en delvis synlig vit grind på en gråmulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Du har fått fin snits på takfoten!
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Japp, skippade fula spikbleck (y)
 
Snyggt! Lite latexfog på det...
 
  • Haha
9999 och 1 till
  • Laddar…
Påminner om min lada. Jag har inte heller någon lucka för hålet till rännet.
 
  • Haha
9999
  • Laddar…
Hej! 20 månader av tystnad, men det har faktiskt hänt grejer! Men i stället för att lägga ut alla bilder på en gång så tänkte jag göra som Netflix, ett avsnitt per vecka. Typ.
Steg ett var grunden. Vi har berg i princip i dager i ena hörnet, och 1 meter under marken i andra. Plattan måste ju antingen flyta på gruset, eller sitta helt förankrad i berget. Vi valde det första alternativet. Främst för att plattan i annat fall måste göras så styv. Men samtidigt vill vi göra grunden låg, så för att göra marken lika stum runt om, så grävde jag ut runt voten, och där stödpelare kommer stå, hela vägen ned till berget, och fyllde med bergkross.
 
  • Grusgrund med synligt berg i hörn av framtidigt byggprojekt, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul grävmaskin som arbetar med grundförberedelser och bergkross vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Bergkross fördelat, och radonslang läggs ut i en slinga som ansluts med t-koppling på mitten. Om det mot all förväntan visar sig finnas radon i marken, så kommer vi kunna ansluta sug-fläkt som förhoppningsvis kan hindra radonen från att leta sig in i ladan.
 
  • En parkeringsplats under konstruktion med vit markering, grus, rör på marken och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Dags för duk och makadam.
 
  • Lastbil tippning av material, grusunderlag, förare i hytt, träd och blå himmel, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grushögar, byggmaterial, träd och skyddstäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Efter packning av makadam så var det dags att väga in kantelementen, sedan isolering, och armering.
Plattan är 9x17 m. Nu börjar man inse hur stort det kommer att bli
 
  • Grundläggning med armeringsjärn, skottkärra, skogsmark, växthus och mulet himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn på isolering, byggarbetsplats, för gjutning av betong, konstruktionsförberedelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Så här kommer den bärande konstruktionen att se ut. De vinklade sträckorna är inspirerade från gamla lador. Tyvärr kommer vi inte kunna bygga stommen av stockar. Vi kom fram till att om man ska bygga hus utan att följa vedertagen norm för hållfasthet, som AMA, så blir kostnaden för konstruktör allt för hög för oss. Dessutom skulle byggtiden och kostnaden dra iväg.
 
  • Det är en teknisk ritning av en takkonstruktion med mått och bygginstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Väldigt spännande att gjuta platta. Initialt så trodde vi att vi skulle behöva separat pump, men vägen höll för betongbilarna hela vägen upp. Eftersom betongbilarna fick backa upp till pump-kran-bilen så var man orolig att de skulle få ogynnsam viktfördelning och slira. Så de första lassen kom halvfulla. Men förarna kände att vägen höll bra, så man ökade på lass-volymen vartefter.
Efter gjutning så vattnade vi och plastade in plattan. Trotts plasten var jag nog där och vattnade varannan dag :) Om det hjälpe är svårt att säga, men inte en enda spricka har synts till! :D
 
  • En betongpump på en lastbil på en grusväg med träd och molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta gjuts med betongpump; arbetare jämna ut och avlägsnar luftbubblor, byggarbetsplats, träd och molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
9 9999 skrev:
Så här kommer den bärande konstruktionen att se ut. De vinklade sträckorna är inspirerade från gamla lador. Tyvärr kommer vi inte kunna bygga stommen av stockar. Vi kom fram till att om man ska bygga hus utan att följa vedertagen norm för hållfasthet, som AMA, så blir kostnaden för konstruktör allt för hög för oss. Dessutom skulle byggtiden och kostnaden dra iväg.
En konstruktör sade till mig en gång att takstolarna i gamla lador inte går att räkna hem. Men de håller ändå :cool:
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.