Håller på och väljer mellan två leverantörer (Svea Solar och Otovo), helentreprenad.

Svea Solar:
Installation 10 år
Funktionsgaranti 5 år
Produktgaranti solceller, växelriktare 12 år
Effektgaranti solceller efter 25 år 85%

Paneler: Longi 365W (ej specat i detalj, )
Växelriktare: SolarEdge (ej specat i detalj)
Optimerare: SolarEdge P401
Beräknad systemeffekt: 16,1 kWp

Otovo:
Ingen installationsgaranti står specad
Produktgaranti solceller 12 år, växelriktare 5 år
Effektgaranti solceller efter 25 år 87%

Paneler: 360 W, FuturaSun, FU 360 M SILK Pro All Black
Växelriktare: Fronius, Symo 15.0-3-M
Optimerare: 4 x optimerare (ej specat i detalj)
Beräknad systemeffekt: 15,84 kWp

I princip så är de båda jämbördiga ur beräknad systemeffekt. Men jag har svårare att jämföra SolarEdge mot Fronius inverterare, samt Longi mot FuturaSun paneler.

Svea Solar har installationsgaranti på 10 år, vilket kanske är värt en del?

Den ena är 10% dyrare än den andra.

Har ni några åsikter? :)
 
Redigerat:

Bästa svaret

Förstår din fråga. Satt med samma för något år sedan. Vår anläggning från Svea solar. Mycket nöjd med leveransen.

Min erfarenhet då det gäller pris kontra avskrivningen för anläggningen är att de kalkyler man får från leverantörer endast relaterar till köpt och såld el. Den stora kostnaden kvarstår. Nätavgifterna, dessa kvarstår till stor del. Överskott från produktionen säljs men underskott köps och då får man betala nätavgifterna (även om elen är gratis). För vår villa gick vi från 16000 kWh till 12000 kWh i inköpt el. Tillverkar 12500 kWh på årsbasis och säljer 8500 kWh.

Om jag idag skulle installera om skulle jag optimera produktionen efter det behov huset har. Dvs placera celler i flera väderstreck.

Jämför man dina val så skulle jag minimera driftskostnaderna genom att välja den anläggning med längst hållbarhet på växelriktaren. Det är de enda återkommande kostnaderna i anläggning över tid. 25 års perspektivet är ointressant då du säkert antingen köpt en mycket modernare anläggning vid det skedet eller flyttat från huset.
 
J Jvium skrev:
Förstår din fråga. Satt med samma för något år sedan. Vår anläggning från Svea solar. Mycket nöjd med leveransen.

Min erfarenhet då det gäller pris kontra avskrivningen för anläggningen är att de kalkyler man får från leverantörer endast relaterar till köpt och såld el. Den stora kostnaden kvarstår. Nätavgifterna, dessa kvarstår till stor del. Överskott från produktionen säljs men underskott köps och då får man betala nätavgifterna (även om elen är gratis). För vår villa gick vi från 16000 kWh till 12000 kWh i inköpt el. Tillverkar 12500 kWh på årsbasis och säljer 8500 kWh.

Om jag idag skulle installera om skulle jag optimera produktionen efter det behov huset har. Dvs placera celler i flera väderstreck.

Jämför man dina val så skulle jag minimera driftskostnaderna genom att välja den anläggning med längst hållbarhet på växelriktaren. Det är de enda återkommande kostnaderna i anläggning över tid. 25 års perspektivet är ointressant då du säkert antingen köpt en mycket modernare anläggning vid det skedet eller flyttat från huset.
Undrar om du fått betalt via utbetalning eller om det blivit tillgodo de månader som du haft överskott?
 
Tillgodo, rätt trevligt upplägg...
 
Förlåt egentligt OT, men hur/var/vilken tjänst används för att hitta bästa elavtal när det kommer till att sätta upp solceller?
Man har ju inte längre bara inkommande pris att fundera över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.