Jag tänkte bara rapportera hur jag gjorde, eftersom det gick oväntat bra och enkelt.
Jag hade planer på att limma upp min duschvägg med INR Borrfri. När det visade sig att en annan del av duschanordningen behövde skruvas upp, beställde jag en liten diamantkärnborr från ffx.co.uk för att ta upp hålen i den hårda granitkeramiken.
Om länken slutar fungera så var det en Irwin IRW10507893 Diamond Drill Bit 6.0mm:
Irwin IRW10507893 Diamond Drill Bit 6.0mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick så bra och smidigt att jag bestämde mig för att skruva upp duschväggen trots allt.
Jag inledde med att markera hålen:
IMG_9323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan tog jag en bunt tunna träbitar och borrade hål i dem med samma diameter som kärnborret. Träbitarna monteras med relativt svag dubbelhäftande tejp från Biltema:
IMG_9322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätt träbiten där hålet skall hamna:
IMG_9324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kyl med tryckspruta och borra bara en bit in i keramiken. Tag sedan bort träbiten:
IMG_9325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borra sedan färdigt med riklig vattenkylning med trycksprutan:
IMG_9326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borret klarade utan vidare 8 hål i 10mm granitkeramik av den hårdare sorten.
 
finns smidig till vinkelslipen som ska köras torra som också funkar bra
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hade samma typ av borr men från Tebo. Gjorde så att jag borrade 4-5 sekunder och sen kylde jag borren i ett vattenglas 4-5 sek. Fyra, fem gånger så är man igenom. Enkelt
 
Intressant!

Jag funderare precis på vad de menade med vattenborrning. Ska man spruta vatten i hålet eller kyla i vattenhink bredvid?

Nu är det här tråden mer än sex år gammal, men kanske någon läser :) Hur lång tid tar det att komma igenom granitkeramik 10mm tjock? @jeppeknaster, menar du att det bara tar ca 50-60 sekunder?

Är det kanske bättre att köpa en diamantborr för torrborrning till vinkelslipen?
 
Jag sprutade vatten under hela borrningen. Skruvdragaren jag använde var inte överdrivet snabb, det hade gått fortare med en snabbare maskin med högre varvtal. Det tog väl någon minut per hål.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
nino nino skrev:
finns smidig till vinkelslipen som ska köras torra som också funkar bra
jeppeknaster jeppeknaster skrev:
Hade samma typ av borr men från Tebo. Gjorde så att jag borrade 4-5 sekunder och sen kylde jag borren i ett vattenglas 4-5 sek. Fyra, fem gånger så är man igenom. Enkelt
Finns denna som är suverän att använda till små hål som 6-8mm...

https://www.tebo.se/kylvax-334068-sv/article

mattiasp mattiasp skrev:
Jag sprutade vatten under hela borrningen. Skruvdragaren jag använde var inte överdrivet snabb, det hade gått fortare med en snabbare maskin med högre varvtal. Det tog väl någon minut per hål.
Såg ut på din första bild som din "borr" hade fäste för vinkelslip och då kunde du hoppat över dina träbitar också.
Man lutar bara borren lite så man går in lite snett i plattan och när den får fäste så riktar man upp borren och kör på.
 
@Paul-Staffanstorp : Borret är sedan länge utslitet och bortkastat. Tråden startades 2014. Jag ser att länken till produkten fortfarande fungerar, så det kan vara värt att nämna att den inte passar en vinkelslip med M14- gänga. Som du ser passar den den i en vanlig 1/2”- chuck. Då kan det omöjligen vara en invändig M14-gänga på borret.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
@Paul-Staffanstorp : Borret är sedan länge utslitet och bortkastat. Tråden startades 2014. Jag ser att länken till produkten fortfarande fungerar, så det kan vara värt att nämna att den inte passar en vinkelslip med M14- gänga. Som du ser passar den den i en vanlig 1/2”- chuck. Då kan det omöjligen vara en invändig M14-gänga på borret.
:crysmile::crysmile::crysmile:

Så långt tittade jag inte...

Såg att någon nyligen skrivit i tråden och då måste man ju in och kladda lite. :p:crysmile:
Tittade inte heller så noga på den bilden med skruvdragaren.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.