Hallo.

Packningen på vattenlåset/bottenventilen till diskhon har pajjat (den verkar ha torkat och skrumpnat ihop lite med tiden) hos min svärfar. Jag är ganska säker på att det är från IKEA. Men jag har tittat på LILLVIKEN och den tidigare modellen ATLANT, och de ser inte riktigt likadana ut som den jag har. Men det finns vissa likheter, så jag tror ändå att det är från IKEA.

Diamentern på anslutningsröret är 3,5 cm och på den övre delen (där packningen sitter) är ca 13 cm.

Det enda jag behöver är en ny packning, alternativt en ny motsvarande del som den på bilden. Någon som känner igen denna del och/eller vet var jag kan köpa en sådan ny, eller vad jag skall söka på för att hitta motsvarande mått? Vill helst inte byta ut hela diskhon och övriga kopplingar, om jag kan slippa...

Tack för hjälpen!

Närbild på vit bottenventil till diskho med texten "PP-K40 8840 001" som indikerar möjlig modell eller tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadad och skrumpen packning hos bottenventil till diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit avloppsrörskomponent troligen från IKEA, behöver ny packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet och skadat vattenlås/bottenventil med torkad packning som behöver ersättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror det svärfar har kallas för "stucken sil". Man fäster alltså trattskålen på bilden ovan under den perforerade plåten med en skruv ovanifrån.
 
Är nog inte helt lätt med reservdelar till noname grejer och har det lite år på nacken och det är nå gammalt ikea så kan det ju vara ännu värre. Eftersom packningen fortfarande är intakt så tror jag nog det duger bra med nå silicon över och under packningen och sen dra dit.
 
Tack! Silikon var ett bra förslag, det borde fungera.
 
Kontakta IKEA:s kundtjänst med foto.
Dom har väldigt lång garantitid.
En vän fick nyligen vattenlåset bytt pga fel på silkoppen (tror jag den kan kallas) .
 
Det där ser ut som ett vanligt slaskavlopp.
Prova att visa det i VVS butik. Behöver ju inte stå IKEA på prylen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.