O
Hej!

Vi ska installera en luft-luftvärmepump. Montören vill att vi förbereder marken där utedelen ska stå på följande vis:
Värmepumpen kommer att monteras på gummidämpare som tar bort alla vibrationer. Det behövs en yta som är 800* 300 ca. Klipp ner buskar där och lägg ut fyra cementstenar.
Så kort och gått hur gör jag bäst för att det ska bli stabilt? Vi har som sagt lite småbuskage att ta bort, men det är mestadels singel där den ska stå. Lägger jag bara cementplattorna på singeln eller hur gör jag det bäst?
 
  • Hörn av ett hus med singel och småbuskage intill en tegelvägg, potentiell plats för installation av luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog använt några murblock istället. Då kommer utedelen upp en bit från marken.
Rensa undan buskarna och placera ut blocken i våg.
Kanske kan du hitta en måttskiss på utedelen där måtten framgår,. Då kan du enkelt placera blocken på rätt plats.

Är det ett stativ som ska användas så blir det bäst med vanliga cementplattor. Dock är min uppfattning att dessa stativ är rangliga och ser inte så trevliga ut.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
E etompau skrev:
Jag hade nog använt några murblock istället. Då kommer utedelen upp en bit från marken.
Rensa undan buskarna och placera ut blocken i våg.
Kanske kan du hitta en måttskiss på utedelen där måtten framgår,. Då kan du enkelt placera blocken på rätt plats.

Är det ett stativ som ska användas så blir det bäst med vanliga cementplattor. Dock är min uppfattning att dessa stativ är rangliga och ser inte så trevliga ut.
Bör jag använda murbruk? Eller bara stapla dem vågrätt på så plan yta som möjligt?
 
O order66 skrev:
Bör jag använda murbruk? Eller bara stapla dem vågrätt på så plan yta som möjligt?
Två block på jämnt underlag bör räcka. Ett block på respektive sida och fot på utdedelen.
Utdelen kommer då upp ca 20 cm från marknivån.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Jag gjöt en liten betongplatta som är plan i kortsidorna och i mitten sluttar den utåt. Installatören hade aldrig sett en så överarbetad lösning. Nu när det är kallt hamnar mest is på utsidan och inte in mot huset... slipper tråg med värme osv.
 
  • Betongplatta med sluttning utåt vid husvägg, täckt av is.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Förhoppningsvis “close enough for rock ‘n’ roll”. Hade cementplattor i garaget så det fick bli den lösningen.

Ytan är lite större än vad montören angav.
 
  • Cementplattor placerade på marken framför en tegelvägg, använda för att stabilisera en yta i ett garageprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kan bli rätt mycket kondensvatten från utedelen, många liter per dygn. Så ett tips är att verkligen se till så att vattnet leds bort från huset. Vi hade fuktgenomslag i vår källare från värmepumpen. Det är i och för sig en luft till vatten pump, som gissningsvis har typ dubbelt så stor effekt, men ändå.
 
  • Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Bägge mina utdelar står på egenbyggda träbockar och cementplattor .
De närmast grunden (plattor) för respektive hus / byggnad står på väldrenerad makadam .
Visst blir det is under men inget som stör funktionen , träbockarna är 65 cm höga .
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.