Jenny B Jenny B skrev:
Tja blir ju ett till hål fast på ett annat ställe så går nog inte snabbare för det. Men det stämmer att brunnen byts nu.
Nu vet jag inte hur gamla dina stammar är men normalt när vi renoverar badrum så byter vi alla stammar och brunn fram till huvudstammen. (Antar att du bor i Lgh).
Tänk att det nya badrummet ska hålla i minst 30 år. Då ska stammarna i golvet också hänga med.
 
Ja, det är ju inte alla som gör det...

En yngre släkting köpte ett hus här i Stockholm som på många sätt är rätt speciellt. Bla. hade förre ägaren renoverat ett badrum i bottenvåningen för 0,5 milj...

Efter ett par år blev det en vattenskada i väggen bakom toastolen, men i huvudhöjd. Lite mysko.

Vid rivningen visade det sig att det kom ett avloppsrör från en toalett (också nyrenoverad) på våningen ovanför, det kom ned mitt i taket på badrummet, och var draget mot väggen ovanför det nedsänkta taket. Det röret var original från 1950. Man hade alltså renoverat ett badrum för 500 000, utan att byta detta gamla rör, ca 2 meter friliggande åtkomligt rör. Det läckte, vattnet följde röret in i väggen ovanför toastolen i badrummet. Röret som gick inmurat i väggen bakom toastolen var däremot bytt...

Jag blev väldigt förvånad över att försäkringsbolaget tog skadan. Det saknades rörmanschett där röret gick in i väggen, men eftersom det var ovanför innertaket, så var det tydligen inget brott mot reglerna. Men hade den funnits, så skulle skadan begränsats till innertaket, nu kom det in innanför tätskiktet med stora skador som följd.

Resultat hela badrummet fick göras om.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Jenny B Jenny B skrev:
Tack Birgit! Ska kolla vad det skulle kosta att flytta ut det, men det är ett väldigt litet badrum..30 tal. Vad tror du det skulle kosta att bila up och flytta? Det är källare under så rören är åtkomliga.
Källare under... alltså optimala förutsättningar OM du kan hitta just ditt toalettavlopp.
Det man ser i källaren kan lika gärna vara stammen som går rakt upp genom huset och din kan vara inkopplad på den stammen t.ex i golvet.

Har du villa så är det ju inte ens lönt och tänka tanken att INTE hugga bort och byta hela skiten när ni ändå ska renovera.
Det är småpengar i sammanhanget och byta alla avloppen när man ändå är i farten men det kan bli väldigt kostsamt i efterhand när de går sönder och badrummet är nyrenoverat.

Jenny B Jenny B skrev:
Jag mailade säkert vatten som svarade att det är som ni säger- klack är inte längre godkänt (eller, man får ha klack men den ska även den vara 6 cm från väggen).
Vår inspektör sa dock att i äldre fastigheter kan badrum med avlopp nära vägg godkännas enligt säker vatten genom att man skriver en avvikelse för det.
Så fort det skrivs en avvikelse så gäller i princip inte försäkringen längre heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.