S
Kretikos Kretikos skrev:
Antingen fäller du in några snygga stockar/balkar som dekoration under innertaket eller så tar du tillräckligt höga takbjälkar så du får nog med isolering samtidigt som du kan få en del synlig och då fälla in takpanel eller gips mellan varje. Skulle inte ha mindre än 195 isolering i taket om du har tänkt isolera i övrigt och ha nån form av värme i stugan.
Då är jag med, tack! Har 45 x 195 takbalkar i dagsläget. Känns lite onödigt att ha större bara pga dekorationen. Stugan i sig ska egentligen inte värmas upp, utan bara hålla värmen sena sommarkvällar är det tänkt, alternativt under natten.
 
S scorp1on skrev:
Priset för isolering är per kvm, så jag har fått ut antal kvm isolering från min modell. Men det blir en liten avrundning uppåt som du säger, men försumbar. Likaså för panel, där har jag räknat virkesåtgången.
Men det är helt meningslöst att räkna priser med sju siffrors noggrannhet. Det är som om du skulle mäta längden på reglarna inte med måttband utan med mikrometer. Ska du räkna så petigt måste du räkna med exakt varenda klammer du sätter dit.

Spillet blir inte alls försumbart. Det är nånstans 10-25%.

Jag vet inte om du planerat att bygga allt själv. Det blir säkert bra, men tänk också på att du kommer att fördärva en del material under bygget. Lite felmätningar, lite tappade gipsplattor. Sånt får man räkna med.
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
S
A andersmc skrev:
Men det är helt meningslöst att räkna priser med sju siffrors noggrannhet. Det är som om du skulle mäta längden på reglarna inte med måttband utan med mikrometer. Ska du räkna så petigt måste du räkna med exakt varenda klammer du sätter dit.

Spillet blir inte alls försumbart. Det är nånstans 10-25%.

Jag vet inte om du planerat att bygga allt själv. Det blir säkert bra, men tänk också på att du kommer att fördärva en del material under bygget. Lite felmätningar, lite tappade gipsplattor. Sånt får man räkna med.
Tanken är inte att jag ska räkna med den noggra heter i slutändan, jag avrundar såklart och sedan lägger till ett påslag, som du nämner.

Det jag syftade på innan var att beräkningarna gjordes automatiskt baserat på priserna från tex byggmax och med den metadata som fås av programmet jag modellerar i. Jag kan på ett enkelt sätt få ut exakt alla beslag o.d. också.
 
S scorp1on skrev:
Tanken är inte att jag ska räkna med den noggra heter i slutändan, jag avrundar såklart och sedan lägger till ett påslag, som du nämner.

Det jag syftade på innan var att beräkningarna gjordes automatiskt baserat på priserna från tex byggmax och med den metadata som fås av programmet jag modellerar i. Jag kan på ett enkelt sätt få ut exakt alla beslag o.d. också.
Om du tycker det är roligt med kalkyler kan du göra en sån här tabell:
Kod:
Material      Mängd/pkt    Pris/pkt   Åtgång   Antal pkt   Totalt pris
Isolering 120      5,29   248,37 kr       50          10      2 484 kr
Isolering 220      2,64   263,87 kr       28          11      2 903 kr

I E2 har du formeln =HELTAL(D2/B2+1) och i F2 =E2*C2
 
  • Gilla
scorp1on och 1 till
  • Laddar…
Fönster och dörr??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.