Hej gott folk,

Min mor har stött på problem med sin bror – igen. Min mormor gick bort för ett par månader sedan. Huset ägs till 50% av min mammas bror och 50% av min mamma. Det är för ett par veckor sedan beslutat att huset ska säljas och mäklare ska kontaktas. Eftersom min mor helhjärtat har hjälpt hennes mor (min mormor) i livets slutskede och i fasen efter denna kom mamma och hennes bror överens om att brodern skulle dra i försäljningen av huset. Vad jag vet har det initierats en kontakt med mäklare men sedan har det stannat där. Min mor är angelägen om att komma vidare med försäljningen av huset för att kunna gå vidare både känslomässigt och ekonomiskt. Huset står och tickar pengar utan att det nyttjas. Tyvärr händer det inget, känner att jag vill underlätta för min mor då jag märker att situationen stressar henne. Tar tacksamt emot tips och råd hur man ska agera i situationen för att komma vidare?
 
Om din morbror behöver hjälp och stöttning kan du kanske tänka dig att kliva fram och dra lite?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om din morbror behöver hjälp och stöttning kan du kanske tänka dig att kliva fram och dra lite?
Precis så. Det brukar ju inte vara så krångligt att få en mäklare att ta över och driva ärendet framåt om de inblandade nu tycker att det känns jobbigt.

Boka träff i huset med en mäklare, se till att ägarna (mamma och morbror?) skriver under försäljningsuppdraget och efter det brukar det mesta rulla på av sig själv.
 
  • Gilla
FranzFerdinandz
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om din morbror behöver hjälp och stöttning kan du kanske tänka dig att kliva fram och dra lite?
Hjälper gärna till, bekymret är att han inte går att nås varken via sms eller telefon. Så svårt att kommunicera med honom. Misstänker att det kan bli besvärligt om jag klampar in och driver saker då jag egentligen inte har med det att göra - förutom min relation till min mor och hennes mående förstås. Vill inte försvåra situationen ytterligare för henne.
 
B Bonzo2000 skrev:
Precis så. Det brukar ju inte vara så krångligt att få en mäklare att ta över och driva ärendet framåt om de inblandade nu tycker att det känns jobbigt.

Boka träff i huset med en mäklare, se till att ägarna (mamma och morbror?) skriver under försäljningsuppdraget och efter det brukar det mesta rulla på av sig själv.
Bra tanke, ska förslå det till min mor. Ska inte säga att det blir så, men risken är att han inte dyker upp pga avsaknad av respons tidigare. Men det är ju något man får hantera då. Tack för din tanke!
 
Något som kan underlätta är ju om ni tar fram en fullmakt där antingen du företräder båda, eller din mamma företräder sin bror. Den kan gälla allt från att teckna försäljningsuppdrag, skriva kontrakt och mottaga köpesumman. Mäklaren kan ta fram en sån, gäller ju bara att få en kontakt med brodern att skriva på fullmakten.
 
  • Gilla
FranzFerdinandz och 1 till
  • Laddar…
Så länge han egentligen vill sälja han också så är det här en fråga man ska akta sig för att dra in juridik i. Det finns regler för tvångsförsäljning av samägt gods som det här är, men de ger normalt sämre betalt än vid frivillig försäljning – för att inte tala om att man faktiskt tvingar någon till något.

Så ta den försiktiga vägen. Locka med att han får loss lite pengar och varna med att huset kostar i drift och tappar i värde om det inte sköts om. Och hjälp som andra sagt till om det går.
 
  • Gilla
FranzFerdinandz
  • Laddar…
F FranzFerdinandz skrev:
Bra tanke, ska förslå det till min mor. Ska inte säga att det blir så, men risken är att han inte dyker upp pga avsaknad av respons tidigare. Men det är ju något man får hantera då. Tack för din tanke!
B Bonzo2000 skrev:
Precis så. Det brukar ju inte vara så krångligt att få en mäklare att ta över och driva ärendet framåt om de inblandade nu tycker att det känns jobbigt.

Boka träff i huset med en mäklare, se till att ägarna (mamma och morbror?) skriver under försäljningsuppdraget och efter det brukar det mesta rulla på av sig själv.
Vi följde rådet som vi fick i tråden och bokade ett möte i mormorshus med en mäklare. Min mor hade meddelat sin bror både via SMS och mail flera dagar innan - och även försökt att få tag på honom via telefon (svarade inte).
Vi väntande i ca en timme, men min morbror uteblev, ingen respons alls.
Fullmakt fanns att tillgå men den behöver ju självklart skrivas under för att vara giltig. Vi försökte att gå via min morbrors dotter som har sporadisk kontakt med min morbror, men hon fick inte heller tag i honom. Mäklaren har inte varit med om någon liknande i hela sitt yrkesliv. Eftersom jag fick goda råd här tidigare, tänker jag att jag vänder mig till er igen. Hur hade ni agerat i denna situationen?
 
Är dödsboet efter mormodern skiftat, eller är det så att din mamma och hennes bror egentligen äger hälften var av ett dödsbo (och alltså inte själva är lagfarna ägare av fastigheten exempelvis) skulle kanske en boutredningsman kunna vara en väg framåt.

Inte gratis det heller, men en sådan har rätt att företräda dödsboet och kan sälja dess egendom. Man ansöker om boutredningsman hos tingsrätten.

Redan i första vändan varnade jag för att göra det hela till en juridisk fråga i onödan, men juridiken finns ju alltid där om parterna inte kommer överens. Ett reservförfarande förvisso, men kommer man inte fram på bättre vägar så gör man inte.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jag tänker att vad som är lämpligt att göra beror mycket på varför det är struligt att få respons från brodern.

Har han alltid varit så och inget hjälpt förr? Boutredningsman (alt samäganderättslagen, men antar de inte kommit till skott med att skifta boet heller i det fallet?)
Något som kommit på senare tid och ev. kan vara begynnande odiagnostiserad demens e.dyl.? Gör så mycket som möjligt själv och curla med stöd och förklaringar som kan leda till att hen skriver på ett färdigserverat papper (om det inte är så illa att det behövs en god man)
Känslomässiga blockeringar kopplade till dödsfallet eller beslutet att sälja ett barndomshem, eller relationen till systern? Får nog bedömas utifrån hens personlighet m.m. vad som kan vara chans till framgång om det är värt att curla eller köra juridik direkt.

Är det uteslutet att någon åker dit för att få tag på brodern på plats när han inte hör av sig?
Vet man att han aktivt håller sig undan och att det inte hänt något?
Eller är det "normalt" även att dottern inte lyckas få kontakt?
 
R Räknenisse skrev:
Jag tänker att vad som är lämpligt att göra beror mycket på varför det är struligt att få respons från brodern.

Har han alltid varit så och inget hjälpt förr? Boutredningsman (alt samäganderättslagen, men antar de inte kommit till skott med att skifta boet heller i det fallet?)
Något som kommit på senare tid och ev. kan vara begynnande odiagnostiserad demens e.dyl.? Gör så mycket som möjligt själv och curla med stöd och förklaringar som kan leda till att hen skriver på ett färdigserverat papper (om det inte är så illa att det behövs en god man)
Känslomässiga blockeringar kopplade till dödsfallet eller beslutet att sälja ett barndomshem, eller relationen till systern? Får nog bedömas utifrån hens personlighet m.m. vad som kan vara chans till framgång om det är värt att curla eller köra juridik direkt.

Är det uteslutet att någon åker dit för att få tag på brodern på plats när han inte hör av sig?
Vet man att han aktivt håller sig undan och att det inte hänt något?
Eller är det "normalt" även att dottern inte lyckas få kontakt?
Han har definitivt vart knepig tidigare. Väldigt frånvarande emot sin mamma (min mormor) inte ringt på födelsedagar eller varit närvarande trots att mormor låg på dödsbädden (fick meddelande om detta också). Kommit och gått utan förvarning. Inte haft någon vidare kontakt med sina barn. Vresig och inte speciellt trevlig att ha att göra med överlag. Min mormor var definitivt rädd för att starta en konflikt med honom.
Till saken så har han skött mormorsekonomi sedan morfar gick bort för flera år sedan, utan vidare insyn. Vi har ingen aning om han "misskött" ekonomin men även när mormor levde så fick vi/jag ibland gå in och betala räkningar för att det inte gick och nå personen ifråga. Mormor var dock för rädd för att förändra situationen, trots att hon led, och vi med henne.
Problemet är att vi inte varit SÅ beroende av personen som vi är nu. Vad jag vet är det ingen som har gjort något emot honom, men det är också oklart, då vi inte kan kommunicera med personen - och läsa tankar är knepigt. Skulle jag gissa, så tror jag inte det.
Jag har erbjudit mig att åka dit, men ärligt talat tror jag att det är bortkastad tid. Även dottern har svårt att få tag på personen emellanåt/oftast - verkar inte ha den bästa relationen där heller. 2021 så känns det otroligt att en person som dessutom är intresserad av teknik, inte kollar på sin telefon. Just nu talar allt för att ta den juridiska vägen, inget annat verkar fungera.
 
Låter ju nästan som du skulle prova att ringa honom från ett nummer han inte känner igen.

Men det har ställts en fråga högre upp i tråden om boet är skiftat? Har din mamma alltså lagfart på huset? Eller är det fortfarande dödsboet som äger huset och har lagfart?

Om ni måste blnada in juridik i frågan så är det en viktig skillnad.

Om din mor är lagfaren ägare till en del av fastigheten, så får man ta till lagen om samägande. Enligt den så kan en delägare begära att HELA fastigheten skall säljas. Det kan då ske utan att övriga delägare vill det. I så fall skall försäljningen utföras av en god man (tillsätts av tingsrätten), som normalt skall sälja på auktion. Ungefär som när kronofogden säljer på exekutiv auktion. Jag tror att det är möjligt i vissa fall att låta försäljningen gå via mäklare.

Om det fortfarande är dödsboet som äger fastigheten, så kan man (som sagts) begära att tingsrätten utser en boutredningsman (som är något helt annat än "boupteckningsman/förättare", men begreppen förväxlas ofta). Bouredningsmannen (som är advokat) får då "diktatorisk makt" över dödsboet och väljer själv vad som skall säljas, vad som skall skiftas ut till vem osv. Men boutredaren skall om möjligt följa arvingarnas önskan.

Det är en dyr väg att gå. Har själv varit tvungen att begära tillsättande av en boutredare, det gick på drygt 500 000. Sedan finns det en liten "catch". Bouredningsmannen bestämmer alltså själv vad som skall säljas och hur, UTOM just fast egendom. En fastighet får boutredaren inte sälja utan att samtliga arvingar godkänner det, eller om någon inte godkänner försäljningen så kan boutredaren begära att tingsrätten skall godkänna försäljningen. Ett beslut som då kan överklagas (i vårt fall nekade hovrätten prövningstillstånd, varvid en arvinge begärde prövningstillstånd i Högsta domstolen för att att ändra hovrättens beslut om prövningstillstånd)
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är en dyr väg att gå. Har själv varit tvungen att begära tillsättande av en boutredare, det gick på drygt 500 000.
Om det är svårt att få tag på en av delägarna bara för att höra hans åsikt lär det dra i väg kostnader pga. det innan man ens ska ha godkännande för att sälja fastigheten...

Man skulle kunna sätta ihop ett halvformellt brev till brodern.
Pga inte kan nå dig för att avsluta dödsboet och göra av med fastigheten... Kommer bli tvungen att begära denna juridiska väg... förklara vad det innebär... vilka kostnader det handlar om och att de kommer att tas lika från han och systern... hör vi inget inom två veckor påbörjar vi processen...
Och sedan försöka ringa efter han hunnit läsa och tänka en vecka. Så han inte behöver ta första initiativet till att agera.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Och sedan försöka ringa efter han hunnit läsa och tänka en vecka. Så han inte behöver ta första initiativet till att agera.
Lägger till alternativet att skicka med en fullmakt som är färdig för underskrift och svarskuvert också (om inte brodern kan tänkas reagera illa på det se det som försök att köra över?) Kolla med mäklaren att allt är rätt skrivet i så fall.

Då ska boet fortfarande skiftas sen men det lär bli billigare och enklare om det bara är pengar. Kanske också går att göra med att bara skicka papper.
 
H hempularen skrev:
Låter ju nästan som du skulle prova att ringa honom från ett nummer han inte känner igen.

Men det har ställts en fråga högre upp i tråden om boet är skiftat? Har din mamma alltså lagfart på huset? Eller är det fortfarande dödsboet som äger huset och har lagfart?

Om ni måste blnada in juridik i frågan så är det en viktig skillnad.

Om din mor är lagfaren ägare till en del av fastigheten, så får man ta till lagen om samägande. Enligt den så kan en delägare begära att HELA fastigheten skall säljas. Det kan då ske utan att övriga delägare vill det. I så fall skall försäljningen utföras av en god man (tillsätts av tingsrätten), som normalt skall sälja på auktion. Ungefär som när kronofogden säljer på exekutiv auktion. Jag tror att det är möjligt i vissa fall att låta försäljningen gå via mäklare.

Om det fortfarande är dödsboet som äger fastigheten, så kan man (som sagts) begära att tingsrätten utser en boutredningsman (som är något helt annat än "boupteckningsman/förättare", men begreppen förväxlas ofta). Bouredningsmannen (som är advokat) får då "diktatorisk makt" över dödsboet och väljer själv vad som skall säljas, vad som skall skiftas ut till vem osv. Men boutredaren skall om möjligt följa arvingarnas önskan.

Det är en dyr väg att gå. Har själv varit tvungen att begära tillsättande av en boutredare, det gick på drygt 500 000. Sedan finns det en liten "catch". Bouredningsmannen bestämmer alltså själv vad som skall säljas och hur, UTOM just fast egendom. En fastighet får boutredaren inte sälja utan att samtliga arvingar godkänner det, eller om någon inte godkänner försäljningen så kan boutredaren begära att tingsrätten skall godkänna försäljningen. Ett beslut som då kan överklagas (i vårt fall nekade hovrätten prövningstillstånd, varvid en arvinge begärde prövningstillstånd i Högsta domstolen för att att ändra hovrättens beslut om prövningstillstånd)
Tack för ditt svar. Det är min mor och hennes bror som har lagfart, min mor har tagit kontakt med advokat och mäklare och informerat brodern om vad som gäller och även att det föreligger en tidsram för brodern att kontakta mäklaren för att skriva på fullmakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.