Upptäckte häromdagen att varmvattnet plötsligt blivit grönt. Ringde energiverket på orten och dom skickade en tekniker som konstaterade att en av cellerna i värmeväxlaren var sönder. Tydligen en ovanlig växlare, den skulle gå på 5000 kr + montering. Teknikern sade även att om växlaren till värmen skulle gå sönder skulle den säkert kosta det dubbla. Han tyckte att hela anläggningen såg suspekt ut, verkade vara ett hopplock av delar osv.

Fick rekommendationen att installera en ny central (den gamla installerades någon gång mellan 2005-2009) men kan givetvis t o m vara inköpt begagnad när man drog in fjärrvärme, vad vet jag?

Nu till problemet, jag nämnde för teknikern att jag skulle komma att anlita en rörmokare som jag känner väl och blev efter en stund uppringd av energiverket och blev varnad för den rörfirman eftersom man installerar på ett sätt som inte är godkänt. Problemet är att dom använder klämringskopplingar istället för att löda eller gänga, vilket är ett måste här. Skulle det visa sig att man använt klämringar kommer energiverket inte att godkänna installationen. Då uppkommer ytterligare en fråga, hela rördragningen i huset är gjort med klämringar, betyder det att hela värmesystemet är underkänt? Kan ha förståelse för dessa regler vid centralen, men inte resten av rördragningen i huset. Har jag rätt eller fel?
 
Det borde bara vara på fjärrvärmesidan som fjärrvärmebolaget kan ställa krav på, för på tappvarmvattnet och radiatorkretsen så får du koppla själv.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det borde bara vara på fjärrvärmesidan som fjärrvärmebolaget kan ställa krav på, för på tappvarmvattnet och radiatorkretsen så får du koppla själv.
Ja, det måste vara inkommande från energiverket, resten är ju faktiskt mitt eget ansvar. Tänkte mest om det är unikt för vår kommun att det ska vara lödna anslutningar, eller om detta gäller generellt i landet.
 
På fjv-sidan så kan trycket vara en bit över 10bar, ja jag vet att det finns klämringskopplingar som klarar över 180bar (har det på jobbet (vätgas är i den ledningen)).
Fjv-sidan brukar vara svetsad, hårdlöd eller gängad.
 
Redigerat:
Det finns väl ganska strikta krav på primärsidan ( inkommande rör, avstängningsventil, anslutning till VX , anslutning från VX, ev. Filter, avstängningsventil och utgående rör)? Sedan kan man ju ha 2 st VX, en för varmvatten och en för värme. Den anledning jag har hört är att primären utsätts för stora påfrestningar ( temperatur 85-130°C och tryckförändringar ).
När vi bytte panna, så fick jag på nåder löfte om att rengöra smutsfiltret själv utan att anlita värmebolaget, mot löftet att först stänga inloppsventilen mycket sakta och därefter stänga utloppsventilen lika försiktigt. Efter borttagning och rengöring av filtret, var det viktigt att göra allt lika, men i omvänd ordning! Allt detta för att minimera risken för extra tryckstötar i primärsystemet beroende på att det under arbetet med filtret i mitt system, läcker ut c:a 1/2 l primärvatten och att trycket vid filtret ju blivit atmorsfärstryck.
 
Tack för alla svar! Är betydligt klokare nu. Kommunens energiverk har nya enheter till salu för 12 000 kr. Är det ett bra pris? Montering tillkommer givetvis, teknikern från energiverket estimerade till ca två timmars jobb.
 
Om det är kompletta system, så är det billigt. Vi gav c: a 20.000:- inklusive montering för 15-20 år sedan.
Om det är delar, så har jag ingen uppfattning. Se inlägg :
Värmesystemskåp öppet med synliga rör och komponenter, installerat på vägg inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
realdexter
  • Laddar…
S
R realdexter skrev:
Tack för alla svar! Är betydligt klokare nu. Kommunens energiverk har nya enheter till salu för 12 000 kr. Är det ett bra pris? Montering tillkommer givetvis, teknikern från energiverket estimerade till ca två timmars jobb.
12000kr låter som ett subventionerat pris , kommunala energiverk är måna om att ha så många anslutna
som möjligt , slå till direkt , tror inte du löser det på billigare o bättre sätt
 
  • Gilla
realdexter
  • Laddar…
Ja, det är nog så att priset är subventionerat när jag ser era svar.
Tack alla som har svarat!!
 
12'000 är billigt.
 
  • Gilla
realdexter
  • Laddar…
M MagHam skrev:
12'000 är billigt.
Ja, fast det var 12 000 + moms....
 
Jobbar själv som tekniker och skulle bara vilja flika in till er som ska köpa ny central. Köp inte det billigaste, ta inte heller den som är mest slimmad, helt hopplösa att skruva med.
Och för bövelen, välj en riktig styrning som siemens eller liknande. Inte honeywell...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.