Hej!

Jag har några frågor gällande rättigheter och skyldigheter vid totalrenovering av en bostadsrätt. Har hittills aldrig ägt en bostadsrätt utan hyrt, därför har jag begränsad erfarenhet. Min uppfattning säger att jag som bostadsrättsägare får göra vad jag vill i bostaden så länge det ej påverkar struktur, bärande element och avlopp (men att vattenledningar och el får dras om). Däremot är det oklart för mig vad eventuell lagstiftning fastställer, samt vad som är normalt att föreningen/stadgar säger.

Mina frågor gäller följande scenarier, vilka arbeten får vi genomföra utan styrelsens godkännande?

1) Flytta dörröppningar eller stänga igen befintliga dörröppningar?
2) Ta bort/flytta ej bärande väggar?
3) Riva och lägga nya parkettgolv?
4) Totalrenovera badrum och kök, i befintligt läge (byte av alla material, duschkabin, inbyggd toalett, ny inredning och belysning). Dvs ej ändra rummet eller placering av avlopp mm, men möjligen flytta blandarens eller handfatets placering. Eventuellt flytta dusch/badkars placering men behålla golvbrunn på samma plats.
5) Flytta eldosor mm i väggarna, byta strömbrytare mot annan design
6) Om ytterdörren är äldre - byta mot ny säkerhetsdörr (med snarlikt utseende som gamla dörren)

Tacksam för era råd!
 
Redigerat:
BirgitS
Stadgarna gäller i första hand och därför är det inte säkert att svaren nedan gäller i din BRF.

1) Ja
2) Ja
3) Ja, men inte ta bort sand, göra åverkan på bjälklag, ändra något som kan försämra ljuddämpning etc.
4) Nej
5) Ja
6) Varierar mycket vem som är "ägare" till ytterdörren

Även om du får göra ändringar kan du vara tvungen att informera styrelsen eftersom det kan vara viktigt för deras arbete att veta hur lägenheter ser ut t.ex. för planering av fönsterbyten och stamrenoveringar/byten.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
1) Flytta dörröppningar eller stänga igen befintliga dörröppningar?
- Ja, det brukar man få så länge det inte är bärande vägg.

2) Ta bort/flytta ej bärande väggar?
- Ja, det brukar man få.

3) Riva och lägga nya parkettgolv?
- Ja, det får ni, se bara till att ha stegdämpande material under.

4) Totalrenovera badrum och kök, i befintligt läge (byte av alla material, duschkabin, inbyggd toalett, ny inredning och belysning). Dvs ej ändra rummet eller placering av avlopp mm, men möjligen flytta blandarens eller handfatets placering. Eventuellt flytta dusch/badkars placering men behålla golvbrunn på samma plats?

Badrum:
- Nja, det får ni. Men det kan vara bra att kolla så att inte stambyte ligger inom en tioårsperiod.
Golvbrunnen måste bytas om den är äldre än ca -91, där måste föreningen bli involverade i.
Kök:
-Ja, det får ni,

5) Flytta eldosor mm i väggarna, byta strömbrytare mot annan design
- Ja, det får ni. Oftast brukar all el från och med gruppcentralen tillhöra lgh-innehavaren.

6) Om ytterdörren är äldre - byta mot ny säkerhetsdörr (med snarlikt utseende som gamla dörren)?
- Nja, föreningen kan ha invändningar. Nyckeltub, brevinkast, mm.
”Serviceläge” på låscylinder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stadgarna gäller i första hand och därför är det inte säkert att svaren nedan gäller i din BRF.

1) Ja
2) Ja
3) Ja, men inte ta bort sand, göra åverkan på bjälklag, ändra något som kan försämra ljuddämpning etc.
4) Nej
5) Ja
6) Varierar mycket vem som är "ägare" till ytterdörren

Även om du får göra ändringar kan du vara tvungen att informera styrelsen eftersom det kan vara viktigt för deras arbete att veta hur lägenheter ser ut t.ex. för planering av fönsterbyten och stamrenoveringar/byten.
Tack för svar Birgit!

3) här gäller det snarare förbättringar, samt att jag tänkte installera en ljuddämpande matta under parketten. Ditt svar är väldigt hjälpsamt, självfallet skulle vi inte göra så grova ingrepp eller förändringar.
4) Är det ens sannolikt att en BRF nekar en totalrenovering av badrum eller kök? Handlar det mer om informationsplikt och god sed dvs. formalia, än att de faktiskt kommer neka en förbättring av bostaden?
 
BirgitS
Ingen orsak :)

4) Det är inte sannolikt med ett nekande om du uppfyller de krav som föreningen har, det kan t.ex. vara att allt arbete ska utföras av företag med behörighet, certifikat etc., att de ska ha rätt att inspektera arbetet under gång t.ex. för att kontrollera fall, tätskikt och anslutningar mot stammar.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
1) Flytta dörröppningar eller stänga igen befintliga dörröppningar?
- Ja, det brukar man få så länge det inte är bärande vägg.

2) Ta bort/flytta ej bärande väggar?
- Ja, det brukar man få.

3) Riva och lägga nya parkettgolv?
- Ja, det får ni, se bara till att ha stegdämpande material under.

4) Totalrenovera badrum och kök, i befintligt läge (byte av alla material, duschkabin, inbyggd toalett, ny inredning och belysning). Dvs ej ändra rummet eller placering av avlopp mm, men möjligen flytta blandarens eller handfatets placering. Eventuellt flytta dusch/badkars placering men behålla golvbrunn på samma plats?

Badrum:
- Nja, det får ni. Men det kan vara bra att kolla så att inte stambyte ligger inom en tioårsperiod.
Golvbrunnen måste bytas om den är äldre än ca -91, där måste föreningen bli involverade i.
Kök:
-Ja, det får ni,

5) Flytta eldosor mm i väggarna, byta strömbrytare mot annan design
- Ja, det får ni. Oftast brukar all el från och med gruppcentralen tillhöra lgh-innehavaren.

6) Om ytterdörren är äldre - byta mot ny säkerhetsdörr (med snarlikt utseende som gamla dörren)?
- Nja, föreningen kan ha invändningar. Nyckeltub, brevinkast, mm.
”Serviceläge” på låscylinder.
Tack för svar Demmpa!

3) solklart! tänkte installera ett sådant här - kommer troligen köpa Quickstep golv från utlandet.
4) Intressant och naturligtvis bra poäng gällande stambytet. Dvs "nyligen" stambytta fastigheter är ett plus i kanten. Kände inte till fallet med golvbrunnarna, men tack för att du poängterar det. Troligen köper vi ngt i spannet 40-70-tal så det är troligt att vi kommer behöva genomföra. En snabbtitt på google gav ett referensbelopp på c:a 5000kr?
6) Ok. Jag hyrde en gång en lägenhet i en fastighet från tidigt 1900-tal där ägaren hade bytt dörren till en modern dörr men som till det yttre var byggd enligt trapphusets färgsättning och andra dörrars design. Inte prio 1 för oss, men jag har inget emot säkra dörrar (med oftast bra ljudisolering från trapphus).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

4) Det är inte sannolikt med ett nekande om du uppfyller de krav som föreningen har, det kan t.ex. vara att allt arbete ska utföras av företag med behörighet, certifikat etc., att de ska ha rätt att inspektera arbetet under gång t.ex. för att kontrollera fall, tätskikt och anslutningar mot stammar.
Tack för förtydligande! Det låter ju helt rimligt och känns korrekt att vara transparent. För mig skulle jag aldrig tumma på att jobba med riktiga proffs och hantverkare, särskilt när det gäller våtutrymmen osv. Det är ju också en försäkringsfråga, man vill ha sitt på det torra.
 
BirgitS
3) Du behöver kolla upp vad golvtillverkaren skriver i instruktionerna om underlägg.
Det där ser besvärligare ut att använda än den 3 mm foam-platta som vi har.

Original parkettgolv från de årtionden du nämner är oftast i betydligt bättre kvalitet än nya vanliga golv, så det kan vara dumt att byta ut dem. Bättre att renovera eller lägga ett golv ovanpå.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
  • Gilla
rndhero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
3) Du behöver kolla upp vad golvtillverkaren skriver i instruktionerna om underlägg.
Det där ser besvärligare ut att använda än den 3 mm foam-platta som vi har.

Original parkettgolv från de årtionden du nämner är oftast i betydligt bättre kvalitet än nya vanliga golv, så det kan vara dumt att byta ut dem. Bättre att renovera eller lägga ett golv ovanpå.
Det håller jag med om! ibland ligger det fina parkettgolv, men jag har även sett lägenheter där varje rum tyvärr har olika material och det blir rörigt. Går det att slipa om gamla golv (det har min mor gjort i en funkislägenhet, var väldigt lyckat) så satsar jag gärna på det. Solitt trägolv vore en bonus.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vid byte av golvbrunn så är det väldigt vanligt att grannen under blir involverad i bytet.
Anledningen är att betongvalvet under golvbrunnen ner till grannens tak brukar vara väldigt tunt.

Det bör/brukar behövas stämpas upp under golvbrunnen så att inte grannens tak åker ner.
[länk]
Där ser man! Tack för info. Jag tolkar det som att det kräver noggrann planering och att kompetenta hantverkare utför arbetet, för att undvika skador?
 
Lite beroende på golvkonstruktion så kan det vara mycket stor risk för skador hos grannen. Om det går så sätter man helst en ny brunn i lite annat läge än bef. Så kan man bara gjuta igen den gamla.
 
  • Gilla
Bberg och 1 till
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Hej!

Jag har några frågor gällande rättigheter och skyldigheter vid totalrenovering av en bostadsrätt. Har hittills aldrig ägt en bostadsrätt utan hyrt, därför har jag begränsad erfarenhet. Min uppfattning säger att jag som bostadsrättsägare får göra vad jag vill i bostaden så länge det ej påverkar struktur, bärande element och avlopp (men att vattenledningar och el får dras om). Däremot är det oklart för mig vad eventuell lagstiftning fastställer, samt vad som är normalt att föreningen/stadgar säger.

Mina frågor gäller följande scenarier, vilka arbeten får vi genomföra utan styrelsens godkännande?

1) Flytta dörröppningar eller stänga igen befintliga dörröppningar?
2) Ta bort/flytta ej bärande väggar?
3) Riva och lägga nya parkettgolv?
4) Totalrenovera badrum och kök, i befintligt läge (byte av alla material, duschkabin, inbyggd toalett, ny inredning och belysning). Dvs ej ändra rummet eller placering av avlopp mm, men möjligen flytta blandarens eller handfatets placering. Eventuellt flytta dusch/badkars placering men behålla golvbrunn på samma plats.
5) Flytta eldosor mm i väggarna, byta strömbrytare mot annan design
6) Om ytterdörren är äldre - byta mot ny säkerhetsdörr (med snarlikt utseende som gamla dörren)

Tacksam för era råd!
Gällande 2)

Här är det bra att hålla koll på ventilationen, föreningen är ansvarig för att ha godkänd OVK. Om ändrad planlösning påverkar detta så måste du involvera BRFn. Som ny i en förening är det alltid bättre att skapa en bra relation till styrelsen och hellre fråga en gång för mycket när det gäller ombyggnationer.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite beroende på golvkonstruktion så kan det vara mycket stor risk för skador hos grannen. Om det går så sätter man helst en ny brunn i lite annat läge än bef. Så kan man bara gjuta igen den gamla.
Intressant idé! Tack för tipset
 
P PurreP skrev:
Gällande 2)

Här är det bra att hålla koll på ventilationen, föreningen är ansvarig för att ha godkänd OVK. Om ändrad planlösning påverkar detta så måste du involvera BRFn. Som ny i en förening är det alltid bättre att skapa en bra relation till styrelsen och hellre fråga en gång för mycket när det gäller ombyggnationer.
Självfallet, jag tror också det är bättre att överkommunicera än att dela knapphändig information... Bra poäng gällande ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.