Hej, har lite funderingar angående min bergvärmepump!
Tycker jag har rätt hög förbrukning, cirka 75kwh per dygn (230m2 hus 2 personer och en bebis) har runt 21 grader på ovanvåningen medans bottenvåningen är runt 15grader (pga renovering känns det onödigt att värma det)
Iallafall kollar jag inkommande värme på pumpen är det cirka -3 grader och utgående är -2 grader...
kan detta verkligen stämma? Känns meningslöst med bergvärme om man tar in -3 gradigt vatten?
Borrdjup enligt säljare 190meter. Bor i skåne
Bott här sen i sommras så har ingen aning
 
  • Termometer på en bergvärmepump visar cirka -3 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på en bergvärmepump som visar cirka -3 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för en bergvärmepump?
Hur mycket går den på el?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det för en bergvärmepump?
Hur mycket går den på el?

Märke kan jag inte i huvet men kan kolla upp det senare! Ingen aning hur mycket den går på el, den är i källaren så ser inte när tillsatsen slår igång
 
Säker på graderna? Det som går ut borde vara kallare än det som går in.. Normalt tror jag det borde skilja 3grader imellan, men har inte haft bergvärme på 6 år..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Säker på graderna? Det som går ut borde vara kallare än det som går in.. Normalt tror jag det borde skilja 3grader imellan, men har inte haft bergvärme på 6 år..

Jag kan ju inte svära på att tempgivarna stämmer, kan inte heller bekräfta det, men jag tycker också att inkommande borde vara varmare? Annars är det rätt meningslöst
 
Inkommande är varmare och du bör ha ca 3 grader lägre temperatur ut.
Inte alls meningslöst med minusgrader in då det är beroende av hur vätska/gas hanteras i värmepumpen.
Du kan t.ex. köra en pump med -4 in och -1 ut och det fungerar alldeles utmärkt (bör gälla de flesta bv-pumpar.)
Börja med att lära dig din värmepump och hur du läser av värden och loggarna i den.
Sedan börjar du följa det under t.ex. ett år för att se hur den fungerar, vill du inte göra det ska du kontakta en servicefirma som hanterar ditt värmepumpsfabrikat. Och utifrån hur du beskriver din kunskap, skulle jag investera i ett besök av servicefirma och be dem visa dig. Är det något fel förlorar du pengar varje dag nu när det är kallt.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
O
Efter en kall vinter så kan definitivt temperaturen sjunka från borrhålet, men jag tror du läser på fel termometer.
Du har förmodligen - 2in och - 3 ut.

Om detta skulle vara fallet så har du lågt DT.
Önskvärt är som tidigare sagt 3graders skillnad.

Men det som skulle vara intressant att veta är vad VP givare talar om.
De analoga givare du kollar på kanske inte är tillräckligt noggranna.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
OM dina värden stämmer (termometrarna kan vara trasiga) går inte kompressorn utan ni värmer enbart med elpatron.
Samtidigt är i sådan fall borrhålet helt utkylt.

Värmepumpen kan leverera ett COP på kanske 2,0 även med minusgrader på ca -4/-5 på inkommande köldbärare.

Delta-T för ett borrhål med god energi är 3-4 grader.
 
  • Gilla
Canor
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
OM dina värden stämmer (termometrarna kan vara trasiga) går inte kompressorn utan ni värmer enbart med elpatron.
Samtidigt är i sådan fall borrhålet helt utkylt.

Värmepumpen kan leverera ett COP på kanske 2,0 även med minusgrader på ca -4/-5 på inkommande köldbärare.

Delta-T för ett borrhål med god energi är 3-4 grader.
går jag ner i källaren o kollar är aldrig ”el tillsats” igång. Kanske man ska börja med att byta termometern?
 
F Fredrik Christensen skrev:
Hej, har lite funderingar angående min bergvärmepump!
Tycker jag har rätt hög förbrukning, cirka 75kwh per dygn (230m2 hus 2 personer och en bebis) har runt 21 grader på ovanvåningen medans bottenvåningen är runt 15grader (pga renovering känns det onödigt att värma det)
Iallafall kollar jag inkommande värme på pumpen är det cirka -3 grader och utgående är -2 grader...
kan detta verkligen stämma? Känns meningslöst med bergvärme om man tar in -3 gradigt vatten?
Borrdjup enligt säljare 190meter. Bor i skåne
Bott här sen i sommras så har ingen aning
Du kan själv kolla upp ditt borrhålsdjup här: www.sgu.se
Såvida förra ägaren sökt tillstånd.
 
F Fredrik Christensen skrev:
går jag ner i källaren o kollar är aldrig ”el tillsats” igång. Kanske man ska börja med att byta termometern?
Temperatur på inkommande och retur KB brukar man alltid kunna se på pumpens display om den inte är väldigt gammal eller saknar display.
 
B Boende45 skrev:
Du kan själv kolla upp ditt borrhålsdjup här: www.sgu.se
Såvida förra ägaren sökt tillstånd.
tydligen 140m, borrat -95
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det för en bergvärmepump?
Hur mycket går den på el?

Thermia villa 90s heter den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.