R
B Bloomington skrev:
Ingen brådska för min del. Dessutom innebär det att aktiekursen ökar lagom snabbt ;)
Och där har ni svaret igen. Aktiekursen.
 
D
B Bloomington skrev:
Får se hur det blir.. att köpa en vettig styrning verkar kosta mer än att bara smacka på några Plejd-puckar till.


Ingen brådska för min del. Dessutom innebär det att aktiekursen ökar lagom snabbt ;)
Du kan ju snurra upp en Raspberry PI med HA eller Domoticz, bägge är gratis och personligen föredrar jag dessa framför de som säljs
 
R bossebyggarn skrev:
De hintade om det 2017.
De hintade om det 2018.
De hintade om det 2019.
De hintade om det 2020.
De hintade om det 2021.

"Om några år kan jag tänka mig att det blir möjligt att lyssna/trigga events via API:er".

Det är faktiskt helt otroligt att folk tror på ett bolag som har den här utvecklingstakten i den här branchen.
Det finns bara en enda anledning: fortsätta att blåsa upp aktiekursen och få luftslottet att växa sig ännu större
Jag har full förståelse för att utveckling tar tid. Mjukvara i installerade produkter ska uppdateras, och absolut ingenting får gå fel - för då blir det dyrt. Det är å andra sidan väldigt klantigt kommunicerat att hinta så tidigt. Jag har ingen insyn i vilka krav som åligger en leverantör för att få bli certifierade av Apple.

R bossebyggarn skrev:
Och där har ni svaret igen. Aktiekursen.
Du verkar irriterad över detta. Missade du tåget? Jag tror inte det är för sent! (gör en egen analys - detta är inte ett råd).

D djac skrev:
Du kan ju snurra upp en Raspberry PI med HA eller Domoticz, bägge är gratis och personligen föredrar jag dessa framför de som säljs
Det är faktiskt ett alternativ, om inte annat bara för att ha ett litet sidoprojekt. Behöver dock bli klar med styrningen av Heru-aggregatet först... (deras egna app lämnar en del att önska :))
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
R
B Bloomington skrev:
Jag har full förståelse för att utveckling tar tid. Mjukvara i installerade produkter ska uppdateras, och absolut ingenting får gå fel - för då blir det dyrt. Det är å andra sidan väldigt klantigt kommunicerat att hinta så tidigt. Jag har ingen insyn i vilka krav som åligger en leverantör för att få bli certifierade av Apple.

Du verkar irriterad över detta. Missade du tåget? Jag tror inte det är för sent! (gör en egen analys - detta är inte ett råd).
Utveckling tar tid ja. Att vara noga är bra. Det finns dock en gräns för när detta sker på beskostnad av funktionalitet som användarna kräver. Detta är en branch som utvecklas i rasande takt. Man har inte råd att vänta på att något ska vara perfekt innan man släpper det, för när den dagen kommer så är produkten obsolete. Motsatsen är exempelvis Fibaro, som alltid släpper firmware som de själva inte ens kan ha testat att installera. Att ligga någonstans i mitten är optimalt, dvs ligga i framkant när det gäller funktionalitet men samtidigt ta höjd för att det kommer finnas buggar som man löser skyndsamt.

Jag tror inte heller det är för sent att haka på aktien. Min analys är att bubblan kommer växa ett tag till. Sedan kommer den spricka så snabbt att ni inte fattade vad som hände. Kvar är noll och ingenting. Ha er stop loss redo för dagen kommer att komma. Varsågoda, det tipset är helt gratis.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Vilket styrsystem/controller använder ni ?
beror lite på, väljer man ett komplett hem så är det Fibaro HC3
 
R RoAd skrev:
Ja att det är det lättaste för elektrikern stämmer säkert. Men jag trodde att systemen de installerar huvudsakligen ska vara till för kunden? Jag har inte sett någon anklaga elektrikern för att ha gjort fel val för sin egen del, tvärtom faktiskt.

Jag tycker faktiskt att man bör kunna ställa lite högre krav på en fackman än att systemet som rekommenderas är det som passar hen bäst :)

Jag tycker det räcker med att de idag, 2021, inte kan hålla sig till en öppen standard. Jag väljer personligen bort system som jag räknar med att ha en längre tid om jag inte kan vara säker på att jag kan använda dem i framtiden.
Diskussionen om öppna vs slutna system och standarder är intressant och bevisar väl kanske främst en sak: alla här har rätt! Olika människor gör olika prioriteringar för sitt ”smarta” hem (definitionen kan också diskuteras!) och beroende på vad man värderar högst finns det alltid en standard, protokoll och/eller pryl som passar :D Och huruvida man håller sig till en eller flera beror på samma sak. Personligen har vi följande ekosystem: Ring, Yale, Verisure, Plejd, Nedis, Samsung, Google, Apple och Xiaomi. Kanske ska man även lägga till Tibber till listan? Kombinerat med enstaka prylar från exempelvis Gogogate, Nibe och Millheat osv. blir listan lång. En del snackar med varandra, andra inte, men det funkar fint för oss och jag följer utvecklingen på området med spänning :cool:(y) Härnäst blir det solceller, ytterligare ett system! Men växelriktaren från SolarEdge kan åtminstone snacka med Tibber så vi tar oss en liten bit på vägen mot en fullständig integration av allt :rofl:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
B bingoberra skrev:
Diskussionen om öppna vs slutna system och standarder är intressant och bevisar väl kanske främst en sak: alla här har rätt! Olika människor gör olika prioriteringar för sitt ”smarta” hem (definitionen kan också diskuteras!) och beroende på vad man värderar högst finns det alltid en standard, protokoll och/eller pryl som passar :D Och huruvida man håller sig till en eller flera beror på samma sak. Personligen har vi följande ekosystem: Ring, Yale, Verisure, Plejd, Nedis, Samsung, Google, Apple och Xiaomi. Kanske ska man även lägga till Tibber till listan? Kombinerat med enstaka prylar från exempelvis Gogogate, Nibe och Millheat osv. blir listan lång. En del snackar med varandra, andra inte, men det funkar fint för oss och jag följer utvecklingen på området med spänning :cool:(y) Härnäst blir det solceller, ytterligare ett system! Men växelriktaren från SolarEdge kan åtminstone snacka med Tibber så vi tar oss en liten bit på vägen mot en fullständig integration av allt :rofl:
Jag ska vara helt ärlig. Jag vet inte riktigt vilken poäng du vill göra. Men om den är att ett stängt protokoll (som i plejds fall) kan vara lika bra som ett öppet ur kundens perspektiv så har du helt objektivt fel. Är API som används öppna så är det lätt för andra att interagera med systemet vilket måste ses som en klar fördel.

Du som verkar ha en rik blandning av olika enheter, med olika protokoll, från olika tillverkare borde ju, om någon, uppskatta om de med enkelhet kan prata med varandra, nu och i framtiden. Att vissa av dina enheter INTE kan prata med varandra måste du väl se som en nackdel. Eller?

För min egen del så är kompatibilitet med andra system, och en garanti för att detta gäller även i framtiden (öppet protokoll), en viktig egenskap om jag idag köper en "smart" pryl som jag tänkt ha ett tag. Strömbrytare och dimmers tillhör definitivt kategorin "ha ett tag". Att det inte är så för vissa tyder bara på en oförmåga att se ens en liten bit in i framtiden.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag ska vara helt ärlig. Jag vet inte riktigt vilken poäng du vill göra. Men om den är att ett stängt protokoll (som i plejds fall) kan vara lika bra som ett öppet ur kundens perspektiv så har du helt objektivt fel. Är API som används öppna så är det lätt för andra att interagera med systemet vilket måste ses som en klar fördel.

Du som verkar ha en rik blandning av olika enheter, med olika protokoll, från olika tillverkare borde ju, om någon, uppskatta om de med enkelhet kan prata med varandra, nu och i framtiden. Att vissa av dina enheter INTE kan prata med varandra måste du väl se som en nackdel. Eller?

För min egen del så är kompatibilitet med andra system, och en garanti för att detta gäller även i framtiden (öppet protokoll), en viktig egenskap om jag idag köper en "smart" pryl som jag tänkt ha ett tag. Strömbrytare och dimmers tillhör definitivt kategorin "ha ett tag". Att det inte är så för vissa tyder bara på en oförmåga att se ens en liten bit in i framtiden.
Hej! Jag var tydligen otydlig :D Poängen är att ingen kan berätta vad som är objektivt rätt eller fel för alla människor. Det beror på vad individen värderar eftersom inget system har ”alla rätt”. Det vore fantastiskt om alla mina system och prylar pratade med varandra, men för mig skulle det vara lika fantastiskt om Apple erbjöd allt från ringklockor till elabonnemang. Inget behov av öppet API, funkar fint med en ”App Store” där jag kan ladda på med intressanta tjänster till min hårdvara. Andra skulle hata ett sånt scenario, så min poäng är igen att vi har alla olika preferenser. Och dessa är lika mycket värda. PS: Mitt inlägg var ingen kritik om det uppfattades så, utan en reflektion på ett bra inlägg från dig :giggle:
 
R
B bingoberra skrev:
Hej! Jag var tydligen otydlig :D Poängen är att ingen kan berätta vad som är objektivt rätt eller fel för alla människor. Det beror på vad individen värderar eftersom inget system har ”alla rätt”. Det vore fantastiskt om alla mina system och prylar pratade med varandra, men för mig skulle det vara lika fantastiskt om Apple erbjöd allt från ringklockor till elabonnemang. Inget behov av öppet API, funkar fint med en ”App Store” där jag kan ladda på med intressanta tjänster till min hårdvara. Andra skulle hata ett sånt scenario, så min poäng är igen att vi har alla olika preferenser. Och dessa är lika mycket värda. PS: Mitt inlägg var ingen kritik om det uppfattades så, utan en reflektion på ett bra inlägg från dig :giggle:
Ok, men jag gissar att du bara tycker det är ok att "Apple erbjuder allt från ringklockor till elabonnemang" tills de helt plötsligt inte vill göra det längre och du står med ett helt ekosystem med prylar som inte längre är användbara?

Det är detta jag tycker är skrämmande att så många inte tycks reflektera över.

Jag kanske är extra vaksam på sånt här för att jag har varit med sedan internets begynnelse (bara i sverige förvisso) och har sett detta hända inom så många andra områden. Det finns, som sagts tidigare, anledning till att den absoluta majoriteten av tjänster vi idag använder är baserade på öppna standarder. Resten har fått anpassa sig efter dessa eller lägga ner.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@karlmb Finns alldeles utmärkta anledningar som att man kan konfigurera upp ett befintligt hem helt utan att ändra om en enda kabel. Bara skruva i befintliga armaturer där de står och starta upp olika typer av styrning. Dessutom är det billigt, iaf om man väljer t ex Trådfri.
Det blir inte så billigt om du ska ha dimbara LED i varje fönstersmyg och kristallkrona.
 
jbr jbr skrev:
Håller helt med, Dali är ett utmärkt komplement för belysningsstyrning.

Vad gäller integration med KNX så har det varit ett bra sätt att t.ex. kunna styra ett stort antal belysningspunkter i och med att en leddriver med Dali-gränssnitt bara har varit marginellt dyrare än en konventionell leddriver.
KNX ↔ Dali-gateway ↔ leddriver
Nu börjar det dock dyka upp väldigt prisvärda leddrivers med KNX-gränssnitt.
KNX ↔ leddriver
Det finns redan billiga LED-drivers med inbyggt ZIGBEE...
 
R RoAd skrev:
Ok, men jag gissar att du bara tycker det är ok att "Apple erbjuder allt från ringklockor till elabonnemang" tills de helt plötsligt inte vill göra det längre och du står med ett helt ekosystem med prylar som inte längre är användbara?

Det är detta jag tycker är skrämmande att så många inte tycks reflektera över.

Jag kanske är extra vaksam på sånt här för att jag har varit med sedan internets begynnelse (bara i sverige förvisso) och har sett detta hända inom så många andra områden. Det finns, som sagts tidigare, anledning till att den absoluta majoriteten av tjänster vi idag använder är baserade på öppna standarder. Resten har fått anpassa sig efter dessa eller lägga ner.
Finns som sagt många olika preferenser, det visar den här tråden med tydlighet! Personligen går jag på sannolikhet; det är rejält mycket större sannolikhet att jag hinner byta ut de smarta prylarna i mitt hus både en och två gånger (mot nyare prylar) än att Apple plötsligt går under (samt att ingen i det läget skulle vara intresserad av konkursboet i detta hypotetiska scenario). Så med just Apple skulle jag inte ha några som helst problem att leva utan öppen standard. För enstaka prylar som inte kostar en förmögenhet är det ok att chansa lite på mindre etablerade varumärken, de tenderar ändå att gå sönder efter några år...(så ok om de inte bygger på öppna standards). PS: Gällande Apple så pratar vi hypotetiskt, men delvis är det sant redan idag om vi smalnar ner det till arbetsredskap; bara Apple erbjuder MacOS och skulle burken rasa måste jag ersätta den med en ny Mac om jag smidigt skall kunna föra över allt som är backupat på TimeMachine respektive lagrat på iCloud osv. Detsamma med min iPhone. Men det är grymt smidigt och användarvänligt (enligt mig) och det värderar jag högt. Andra anser säkert att Android är bättre eller att man borde köra open source och jag kan förstå det med, det har sina fördelar och nackdelar det också! :D
 
  • Gilla
Bloomington
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det finns redan billiga LED-drivers med inbyggt ZIGBEE...
Så bra.
(vad nu det har med något att göra)

...och innan dess fanns det billiga LED-drivers med inbyggt DALI.
(som inte heller till tillför särskilt mycket)
 
Redigerat:
R
B bingoberra skrev:
Finns som sagt många olika preferenser, det visar den här tråden med tydlighet! Personligen går jag på sannolikhet; det är rejält mycket större sannolikhet att jag hinner byta ut de smarta prylarna i mitt hus både en och två gånger (mot nyare prylar) än att Apple plötsligt går under (samt att ingen i det läget skulle vara intresserad av konkursboet i detta hypotetiska scenario). Så med just Apple skulle jag inte ha några som helst problem att leva utan öppen standard. För enstaka prylar som inte kostar en förmögenhet är det ok att chansa lite på mindre etablerade varumärken, de tenderar ändå att gå sönder efter några år...(så ok om de inte bygger på öppna standards). PS: Gällande Apple så pratar vi hypotetiskt, men delvis är det sant redan idag om vi smalnar ner det till arbetsredskap; bara Apple erbjuder MacOS och skulle burken rasa måste jag ersätta den med en ny Mac om jag smidigt skall kunna föra över allt som är backupat på TimeMachine respektive lagrat på iCloud osv. Detsamma med min iPhone. Men det är grymt smidigt och användarvänligt (enligt mig) och det värderar jag högt. Andra anser säkert att Android är bättre eller att man borde köra open source och jag kan förstå det med, det har sina fördelar och nackdelar det också! :D
I all välmening, försök att dela in det du skriver i stycken för det är rätt jobbigt att läsa dina inlägg.

Hur som helst så skrev jag aldrig att Apple skulle gå i konkurs, bara att de inte längre ville underhålla äldre produkter. Det finns gott om sådana exempel genom åren där företag lagt ner produkter av olika anledningar. Du kan ju ta en titt på google graveyard som exempel. https://killedbygoogle.com/

Ett exempel är Sonos som nyss beslutade att äldre enheter inte längre ska gå att använda med nya enheter. Deras protokoll är stängt så kunderna kan inte göra ett skit åt det.

I Plejds fall däremot så ser jag faktiskt inte en konkurs som helt omöjlig om än osannolik. Deras produkt är inte unik på något sätt. De säljer ett glorifierat Nexa-system som inte har någon egentlig unique selling point alls förutom att elektriker-skrået verkar vara hypnotiserade av dem. Det finns gott om konkurrenter som kan mer (till bättre priser i många fall) runt om i världen så deras nuvarande flyt kan fort ta slut (jämförde någon med fingerprint tidigare?).

Skulle detta hända så gissar jag att deras gateway omedelbart slutar fungera och att appen kommer fungera tills den inte längre är kompatibel med telefonerna (några år). Mina shelly (eller andra system med öppna protokoll) kommer fortfarande vara användbara även om tillverkaren lägger ner sin support.
 
  • Gilla
Likan och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
I Plejds fall däremot så ser jag faktiskt inte en konkurs som helt omöjlig om än osannolik. Deras produkt är inte unik på något sätt. De säljer ett glorifierat Nexa-system som inte har någon egentlig unique selling point alls förutom att elektriker-skrået verkar vara hypnotiserade av dem.
USP:en är väl just att det är extremt enkelt för en elektriker att installera och sedan lämna över till kund?
En USP för mig är också att det är svensktillverkat, och att supporten är kanon. Många av sakerna som tillverkas med en öppen standard kan också ha bra support, men den kan också bestå av ett forum där glada själar försöker hjälpa till.

För eller senare försvinner både företag och standarder, eller så går saker sönder. En lampknapp och en tändtråd är ju rent krasst det enda som går att lita på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.