...eller original (1,3). Det är frågan. Extreme lär visst vara självrengörande. 55% dyrare mot original i trä. Värt?
 
Kan ju vara värt om dom kräver mindre
underhåll än dom andra.
Och att dom tål mer.

Mvh Putte
 
Tänk på att Elit extreme är mer än bara bättre u-värde. Du får aluminiumutsida, solskyddande glas + självrengörande, bättre ljudisolering och beställer du innan 4 mars får du säkerhetspaket monterat utan kostnad (låsbara handtag + hellimmad glaskasett).

För mig är valet enkelt, tyvärr hinner jag inte beställa innan kampanjtiden dock.

Men ärligt talat, ska du verkligen beställa omålade fönster? Jag gjorde det misstaget en gång och vill helst att ingen gör som jag. :)
 
Nej, omålade ska de inte vara. Prisjämförelsen som sa 55% är på vita fönster. Det är till ett nybygge, så det gäller att lägga slantarna på rätt saker.
 
Hur har ni jämfört då?
Elite extreme 8x13 under kampanj = 5772:- (ord.pris 6414:)
Elit original 8x13 med aluminium = 4888:-
 
Det som är lite oklart kring Extreme 0,9-fönsterna är eventuell kondensbildning.

Funderar personligen mellan dessa eller Original Alu 1,2-fönsterna.
Bor själv ca 150 meter från havsbandet och har inget eller obefintligt skydd i form av träd eller bostäder framför fönstren.

Är det ngn som har ngn teori om skillanden i kondensbildning för dessa båda fönstersorter?
0,9:surprised:rna är ju väldigt lockande iom kampanjdriven.
På en offert jag fått från ett lokalt byggföretag skiljer det dock ca 20.000:-. Då är det 16 fönster och en fönsterdörr.

Hur tänker Ni andra?
 
Enligt Elit själva är det svårt att säga HUR mycket kondens det kan bli. Man försöker ju mildra med det självrengörande glaset.

Personligen tänker jag satsa på de nya 0,9. Med stigande elpriser och nya krav från myndigheter känns det befogat att satsa lite extra. Att jag skulle tjäna något i slutändan kan jag dock inte visa någon kalkyl på... :)
 
imported_Anders_S skrev:
Hur har ni jämfört då?
Elite extreme 8x13 under kampanj = 5772:- (ord.pris 6414:)
Elit original 8x13 med aluminium = 4888:-
Beror lite på om det ska vara fast eller öppnigsbart. På fasta har jag dessa priser för 11 x 13:

EFK 1917 (trä)
AFK 2442 (Al)
AXK 3248 (extreme Al)

Med vridöppning är motsvarande siffror 3010, 3697, 4492

Till detta kommer momsen åxå.
 
LinaoMarkus skrev:
Beror lite på om det ska vara fast eller öppnigsbart. På fasta har jag dessa priser för 11 x 13:

EFK 1917 (trä)
AFK 2442 (Al)
AXK 3248 (extreme Al)

Med vridöppning är motsvarande siffror 3010, 3697, 4492

Till detta kommer momsen åxå.
3248:- + moms för AXK 11x13 ?? Kampanjpriset ligger på 4002 (4447 ord.) Då har du fått ytterligare 20% på kampanjpriset. Jädrigt bra pris med andra ord. :)
Med en så snäll offert hade jag inte tvekat på extreme även om jag förstår att det handlar om en del tusenlappar för hela partiet.
 
Fick just ett komplett pris från husleverantör. 33 000:- inkl.moms extra för hela huset. Lätt att bli lite snål - originalfönstren är ju inte direkt dåliga. Samma peng räcker nästan till extra isolering i både platta (100mm) och väggar (45mm)
 
Ser man någon skillnad på fönstren utvändigt om man väljer både extreme och vanliga alufönster?
 
LinaoMarkus skrev:
Fick just ett komplett pris från husleverantör. 33 000:- inkl.moms extra för hela huset. Lätt att bli lite snål - originalfönstren är ju inte direkt dåliga. Samma peng räcker nästan till extra isolering i både platta (100mm) och väggar (45mm)
Räkna på vad som sparar mer värme åt dej - extra väggisolering eller superfönster så kanske svaret ger sej själv?
gaia
 
Hur stor är skillnaden ungefär?
 
Som jag har fattat det så betyder u-värdet på ett fönster läckaget i watt räknat och per kvadratmeter. Tex u-värde 1,2 = 1,2 w per kvadratmeter.

Skillnaden mellan 0,9 och 1,2 tex är extremt liten att jag skulle helt klart lägga slantarna på nåt annat. Tycker dessutom att Elitfönsters gångjärn är fula som syns alltför tydligt utifrån, Då gillar jag SP Bättre som inte syns alls.

Staffan
 
Jag har tänkt räkna på saken, men det tillkommer utöver energin en del faktorer förutom de mest uppenbara. Dessa är en aning svåra att värdera.

Extreme: Självrengörande, antisol...nånting, kondens?, aluminium(fult),
Tjockare vägg: Snyggt, tar boyta,
Tjockare isol i plattan: Ingen som ser och ingen som förstår (om det ska säljas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.