Finnns 10 w spots tll köksbäken i vår köksoffert. Räcker det? Ser att de flesta satsar på 20 w....
 
Personligen är jag lite skeptisk, håller på och velar själv...

Oavsett effekt så ger klart glas bättre ljusutbyte än matt, sen kan man ju även kompensera genom att sätta flera spottar. Ofta verkar det vara en per högskåp (så att säga...) men man kan väl lika gärna sätta in fler så länge det blir symetriskt.
 
Det beror ju lite på ljuskälla och armatur men generellt är det nog bäst att gå på 20W.
 
Pesco skrev:
Finnns 10 w spots tll köksbäken i vår köksoffert. Räcker det? Ser att de flesta satsar på 20 w....

10w räcker gott och väl vill jag påstå. Vårs spottar är med frostat glas. Vi köpte våra spottar genom HTH-kök där vi beställde köket och säljaren där rekommenderade inget annat än 10w.
 
Jag tycker inte att 10 W räcker. Vi har själva valt 20 W och mindre ljus än det hade blivit alldeles för lite tycker jag. Sedan beror det nog på vilken bänkskiva man har, vi har en svart och då krävs det extra ljus.
 
CrilleC och Mary-Lou, hur tätt sitter era spottar?
 
Jag kan tänka mig att en rad faktorer spelar in:

- Kvalitet och konstruktion på/av armaturen och glaset samt själva lampan.
- Hur tätt de sitter och övrig placering (djup och i förhållande till människans placering).
- Vad man vill åstakomma med belysningen (bara mys/komplettering eller som enda arbetsbelysning).
- Övriga materialval i köket (bänkskiva som någon nämnde, med mera som färg på luckor, golv, väggar, tak...).
 
Finns lampor som heter IRC där en 20w lampa motsvarar en konventionell 35W halogen. bör således finnas 10W som motsvarar 20w.

För min del kommer det i ett rum bli 4st 20W irc halogen som då kommer motsvara 4st 35W 12v som motsvarar 4st 50w 230v.

Bra lyse för lite pengar
 
Våra 20 W spottar sitter med ca 35 cm avstånd. Vi satte inte spottarna i mitten på skåpet utan flyttade fram dem lite i framkant för att få en mer centrerad belysning på bänkskivan - något som blev väldigt bra.

Vi har valt att ha dimmer på dem så vill man ha mysbelysning är det inga problem. För god arbetsbelysning krävs det dock full styrka.
 
Det beror på antalet spottar. Personligen skulle jag föredra fler 10-wattare än få 20-wattare pga det intensiva ljuset från starka halogenlampor.
 
Jag har 10w, satt i 15 för att prova, blev alldeles för ljust för min smak. Beror ju på hur nära armaturen är i förhållande till bänken samt hur ycker överigt ljus man får in. Men hur som så tycker jag 10watt ger denna mysiga känsla, räcker för att se i mörker också. Bästa är ju att installera så att man kan dimra spottarna!
 
Jag kanske ska komplettera min rekommendation ovan med ett skallkrav på dimmer. Jag trodde i min enfald att alla monterade dimmer på lyktorna i köket men så är det förstås inte.

Utan dimmer är en 20W under varje skåp för ljust, det är sällan vi har lyset fullt påslaget, men när man verkligen vill ha ljust är det perfekt med 20W. Ska man ha en odimmrad kompromiss får man nog leva med halvdassigt mysljus, dåligt tvätt/städ ljus och lagom "plockaneridiskmaskinenljus".

Installera en dimmer!
 
Jag ser ingen större poäng med en dimmer för bänkbelysningen. Den ytan är en arbetsyta och även om man fixar en romantisk middag för sin dejt så kommer där säkert stå några kastruller eller liknande kvar som inte behöver belysas hela tiden. M a o, jag ser det som naturligt att släcka bänkbelysningen när det är dags att äta.
Vill man ändå ha mysbelysning så är det trevligare med några tända ljus på diskbänken. Däremot ska givetvis matbordsbelysningen vara dimbar.
 
En annan finess med dimmer är ju att man förlänger livslängden på ljuskällorna. Vi hade sådana problem i butiken på jobbet där vi har glasmontrar, det var alltid någon lampa som var trasig. Pratade med en elektriker som sade att dimrar du 10% så dubblar du livslängden, och det verkar stämma...
 
Jag hörde en rekommendation om att ta 10W med klart glas i stället för 20W med frostat. Det blir nästan lika ljust, men hälften så varmt i skåpet ovanför. Om man förvarar matvaror i skåpet ovanför lampan så kan det bli lite för varmt, gäller speciellt när man råkar lägga en chokladkaka i skåpet!

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.