Jag rev tarkettgolvet i markplan nu och direkt efter första bitarna kom mögellukt. När vi rivit allt hittade vi en mögelfläck under foamen. Jag tror tidigare ägare haft ett datorbord för tonåring på platsen så det kan mycket väl ha spillts. Men det syntes inget på tarketten. Inte orkat kolla undersidan på golvet vi rev ut.
Jag ser inga tecken på att det kommer underifrån. Det är platta på mark/suterräng nära berg. Byggt 1971 och jag tror det är cellplast under spånet. Nu har vi vädrat mycket så får se om all lukt försvinner.

Vi har inte känt någon lukt alls under de 9 månader vi bott här.

Men visst blir jag sugen på att riva allt och lägga nivel eller bara platonmatta. Men vill helst inte tappa takhöjd eller bli tvungen att höja 3 dörrar ink ytterdörr. Men det är även min chans att granska hur konstruktionen är gjord. Hela våningsplanet är 115 kvadrat och det är säkert 60 som har samma konstruktion. Resten är pannrum, tvättstuga och toalett.

Så tips och vägledning? Hur avgör jag snabbast att det inte kommer mer lukt? Ställa in ättika i glas? Tvätta fläcken?

Skulle ni ta chansen att göra allt så bra det går trots att detta verkar ok efter 50 år?

Tack på förhand.
 
  • Mögelfläck på underlag efter borttaget golv, med toffel i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
S Surgubbe skrev:
Jag rev tarkettgolvet i markplan nu och direkt efter första bitarna kom mögellukt. När vi rivit allt hittade vi en mögelfläck under foamen. Jag tror tidigare ägare haft ett datorbord för tonåring på platsen så det kan mycket väl ha spillts. Men det syntes inget på tarketten. Inte orkat kolla undersidan på golvet vi rev ut.
Jag ser inga tecken på att det kommer underifrån. Det är platta på mark/suterräng nära berg. Byggt 1971 och jag tror det är cellplast under spånet. Nu har vi vädrat mycket så får se om all lukt försvinner.

Vi har inte känt någon lukt alls under de 9 månader vi bott här.

Men visst blir jag sugen på att riva allt och lägga nivel eller bara platonmatta. Men vill helst inte tappa takhöjd eller bli tvungen att höja 3 dörrar ink ytterdörr. Men det är även min chans att granska hur konstruktionen är gjord. Hela våningsplanet är 115 kvadrat och det är säkert 60 som har samma konstruktion. Resten är pannrum, tvättstuga och toalett.

Så tips och vägledning? Hur avgör jag snabbast att det inte kommer mer lukt? Ställa in ättika i glas? Tvätta fläcken?

Skulle ni ta chansen att göra allt så bra det går trots att detta verkar ok efter 50 år?

Tack på förhand.
För allt i världen. Riv inte upp golvet för den lilla fläcken. Har det klarat sig såhär länge, klarar det sig säkert en stund till.

Hur kan man bli sugen på att riva upp ett helt golv :-?

Staffan
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För allt i världen. Riv inte upp golvet för den lilla fläcken. Har det klarat sig såhär länge, klarar det sig säkert en stund till.

Hur kan man bli sugen på att riva upp ett helt golv :-?

Staffan
Jag ska bo här under förhoppningsvis mycket lång tid och mår bra av att veta att allt är gjort så bra som möjligt. Man/jag får helt enkelt passa på när man/jag ändå är igång.

7 cm tjockt verkar det vara så tyvärr begränsar det möjligheten lite om man vill behålla takhöjden och dörrarnas höjd.

Men jag hade fått en god en känsla av nivellgolv med luftad sockel oavsett om det är ekonomiskt försvarbart.

Det luktar fortfarande gammalt efter några dagar. Men får se om det ger sig. Det är inte fläcken som luktar så den är jag inte orolig för längre.
 
Staffans2000
S Surgubbe skrev:
Jag ska bo här under förhoppningsvis mycket lång tid och mår bra av att veta att allt är gjort så bra som möjligt. Man/jag får helt enkelt passa på när man/jag ändå är igång.
Ditt hus, din tid och dina pengar. På din beskrivning hade jag inte ens tänkt tanken på att göra riva upp ett till synes helt golv.. Men men. Du gör naturligtvis som du vill. Lycka till, hur som helst!

Tala gärna om hur det gick!

Staffan
 
Japp.
Har bestämt mig för vinylgolv så ska låna en fuktmätare så det är under 10 % i spånet.

Frågan är om det ska finnas en luftspalt mot väggarna på spånet. Det är lagt i stort sett dikt mot. Fick ner milimeterstock men inte mer.
 
Staffans2000
"Spånet"! Spånskiva, antar jag? En liten springa skadar aldrig, trots att spånskivor rör sig väldigt lite.

Staffan
 
Ja precis. Spånskivan är inte lagt med springa mot vägg. Tänker inte för rörelse utan att fukten ska kunna komma upp och vädras ut.
 
  • Gilla
Duxxor
  • Laddar…
Så här var det gjort. Inte optimalt i mitt tycke.

Det är alltså inte helt luktfritt än, så här några veckor senare och vi har bestämt oss för vattenburen golvvärme.
 
  • Betonggolv och socklar som inte är optimala för luktfritt resultat eller golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Surgubbe skrev:
Så här var det gjort. Inte optimalt i mitt tycke.

Det är alltså inte helt luktfritt än, så här några veckor senare och vi har bestämt oss för vattenburen golvvärme.
Ska de inte vara fuktspär under cellplasten mot betongen?
 
Så gjorde man inte 1971.

Jag hittade i alla fall källan till möglet. Under
Mögelfläcken var det hål i betongplattan ner till ett dåligt pluggat avloppsstick. Det var nog det som läckte tillräckligt för att det skulle bli mögel över det. Nu igengjutet.

boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Ska de inte vara fuktspär under cellplasten mot betongen?
 
  • Gilla
Friskt kopplat
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.