Jag såg i pappren från mäklaren att på vårt hus stod det "Mekanisk frånluft med värmeåtervinning" men jag kan inte riktigt förstå var ett aggregat/växlare för värmeåtervinning skulle kunna existera i min setup så jag knackade på och kollade hos grannen, eftersom våra hus är likadana och byggda samtidigt 1981.

Han hade en likadan fläktkåpa men till skillnad från min lilla kryddhyllefläkt hade han världens schabrak när man kikade i luckan ovanför. Han har onekligen ett FTX-system, dvs de facto "Mekanisk frånluft med värmeåtervinning".

Min lagom okvalificerade känsla nu är att en tidigare ägare kanske har rivit ut det där FTX:iga och satt in nuvarande lösning här men inte informerat mäklaren om detta när huset sålts vidare.

Bifogar bilder på grannens mackapär. Kan mina misstankar stämma? Dvs en senare insats har gjorts i mitt hus som gör att jag inte längre har värmeåtervinning? Har bott här i 10 år så finns inga skåp som jag inte känner till där något sånt borde kunna gömma sig.

Anvisningsskylt för Bahco värmeåtervinningsaggregat med skötsel- och manövereringsinstruktioner för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeåtervinningsaggregat från 1981 öppnat, med filter och kontrollenheter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har du kollat på vinden ?
 
T tergo skrev:
har du kollat på vinden ?
Vinden på dessa hus är dessvärre inte åtkomlig. Det finns inte ens en inspektionslucka. Samma hos alla grannar så inget bara hos mig. Men då dessa prylar kräver underhåll tänker jag att det vore onaturligt idiotiskt att placera dem där och sen snickra igen.

Jag fick ett tips att kolla med ett par firmor som inte jobbar direkt mot konsumenter utan "bakom" ventilationsföretag. "De har sett det mesta och varit med länge" sa en hjälpsam säljare hos en av elektronikkedjorna. Jag uppdaterar tråden med eventuella insikter.
 
Vad har du för tilluft? Ventiler genom väggen bara?
Det där aggregatet är ju bara en frånluftsfläkt och kan inte fixa tilluften
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vad har du för tilluft? Ventiler genom väggen bara?
Det där aggregatet är ju bara en frånluftsfläkt och kan inte fixa tilluften
Ja, det sitter tilluftsventiler i väggen på alla sovrum och vardagsrum.
 
Som går rakt ut utomhus? Då är det ju ingen värmeåtervinning.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Som går rakt ut utomhus? Då är det ju ingen värmeåtervinning.
Precis, det är så jag tror det ligger till: att huset kanske ursprungligen hade ett liknande aggregat med återvinning som det jag såg hos grannen, men att det revs ut av någon tidigare ägare.

Nu är grejen att jag har bott här i 10 år och klarar mig fint utan just värmeåtervinning så det i sig är väl inget större problem. Det var mer att jag blev allmänt förvirrad av vad jag har för system, då jag står i begrepp att helrenovera köket och då behöver förstå vad jag har för att kunna uppdatera utseendet på fläktkåpan.
 
Det kanske var någon tillval då husen byggdes, om det varit en ftx variant borde det finnas spår av ventiler för tilluft samt extra kanaler i fläktskåpet.
 
Jag hittade nu lite gamla papper på huset i en pärm vi fick när vi flyttade in. 1996 gjordes en ventilationskontroll och i protokollet står det:

Beteckning: Bacho Minimaster
Ventilation: FTX


Detta styrker min tes känns det som.

Då är väl frågan om det är något problem att forsätta med liknande upplägg som nu eller om detta är ett s.k. lik i garderoben som har någon negativ påverkan. Jag kan leva med något högre uppvärmningskostnad eftersom jag gjort det i 10 år. Om det däremot finns andra problem som är viktiga gällande ventilationen så kan det ju vara viktigt. Vi har ju lite dåliga flöden i badrummen exempelvis, om det kan finnas ett samband.
 
Jag värmer f.ö. huset med vattenburen fjärrvärme så det enda problem jag vill lösa är en uppgradering av fläkten som dels är lite mer estetiskt tilltalande, men också på köpet gärna får förbättra ventilationen i badrummen.
 
Nu spammar jag på här men jag har även konstaterat att det i vardagsrum nere och allrum uppe sitter vad som verkar vara igenpluggade ventiler i taket. Bara en täckande rund plåtskiva.

Jag tolkar alltihop som att man slängde ut Minimastern och pluggade igen dessa i samma veva då det väl annars var genom dem den värmeåtervunna luften skickades ut. Däremot vet jag inte om det var då man också satte in vanliga friskluftsventiler i väggen på sovrum/allrum/vardagsrum men det låter kanske troligt? Eller finns sistnämnda ventiler även om man har FTX medelst Bahco Minimaster som ventilation?

Fråga: Jag inser ju nu att mitt val att lägga denna post under Kök inte är korrekt, då det har mer med ventilation att göra. Funderar på om den kanske drar till sig fler sakkunniga om den ligger där. Om denna tråd verkar dö ut här kanske jag gör en summerad ny postning i det forumet annars.
 
Redigerat:
A
typiskt dolt fel
 
electroluxaren skrev:
typiskt dolt fel
Mm, men nu är det 11 år sen jag köpte så det tåget har tyvärr gått. Får göra det bästa av situationen och utröna om jag har ett reellt problem eller ej.
 
P
Vad jag kan utläsa så har du två möjligheter.

Installera ett ftx aggregat i köket.
Öppna de igenpluggade rumsventilerna och stänga igen spaltventilerna.
Fördel med kontrollerad från och tilluft, men ingen skillnad estetiskt.
Det blir en kökslucka som döljer aggregatet igen helt enkelt.

Man blir ju lite nyfiken varför nån har fimpat ftx. Går det att få fatt i tidigare ägare för att få veta varför de har gjort som de gjort.
Kanske rent av fanns en bra anledning.

För att styra befintlig motor så ska du ha en köksfläkt för "centralventilation villa"
Dock ställer ju motorns placering till det estetiska igen.
Vanligtvis sitter ju dessa motorer ute på taket eller vinden, så för att få lite mer möjligheter i köket kan du undersöka om det går att montera en motor på taket istället. Eller såga dig in på vinden.
 
A
försök
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.