Hej jag har lite frågor ang detta ämne...
detta e kanske lite långsökt men någonstans måste man börja.
Jag o min sambo e från Polen o de har inte kunnat undgå oss vilke prisskillnader de e där på att bygga jämfört me i Sverige.
Min sambos pappa e byggare i grund o botten och har byggt sitt hus själv o skulle inte ha några problem me att smälla upp ett till.
Jag hade tänkt mig att gå till väga på följande sätt, 1. komma över en tomt.
2. anlita en svensk arkitekt.
3.söka bygglov.
4.leker me tanket att bygglovet beviljas.
5.anlita en svensk firma som gör markarbetet o platta samt drar in vatten o avlopp.
6.jag köper all material i polen o fraktar det hit me en långtradare.typ tegel,takpannor,virke och allt till ett hus.
7.min sambos pappa börjar me att mura upp kåken (kommer att bli ett stenhus) o smälla på taket.
8.jag ber en svensk firma att installera el o vatten ledningar.
9. allt arbete i huset kommer att göras me hjälp av nära o kära( kök, badrums inredning ja allt till ett hus köps i Polen typ tom trädgårdsväxter ja allt e mycke billigare)
De e långsökt men på ett ungefär så e de på så sätt jag vill gå till väga..
Nu undrar jag hur e de me byggherre? kvalitetansvarig?
ev försäkringar som behövs vid ett nybygge????
ja allt som jag inte tänkt på...
vad det gäller utländsk arbetskraft tror jag att de inte blir några problem för det inom familjen man hjälps åt, ingen lön betalas ut..:)
skriv gärna ner vad ni tycker o tänker om min ide!!!
räknar me att tomten me el o vatten kostar ca 500000:-
grundarbetet ca 200000:-
byggmaterial+frakt ca 450000:-
inredning ca 150000:-
på ett ungefär ca 1300000:- men då skulle de bli en drömkåk...
mvh raffe
 
Klockrent koncept!

Mitt tips är att vänd Dig till en byggsamordnare som projektleder det hela. Då får han lösa alla "omöjliga" uppdrag i form av försäkringar, etc. Det är nog tvunget.

Ett annat tips är att, om du har dom här möjligheterna. Köp den absolut bästa tomt Du någonsin kan tänka Dig så har Du pensionen klar!!!!!

Värdet är alltid kopplat till läge, läge, läge.
 
Bra tänkt. Ungefär så tänkte vi vid vårt första bygge. Underskatta dock inte den tid som du måste lägga ned på detta. Räkna med ett halvårs heltid för minst en person. Sedan bör du inte underskatta de dolda kostnaderna, vilka är svåra att uppskatta vid lösvirkesbyggande.
Sen är det inte bara läget på tomten som är viktigt. En annan sak är timingen på köpet. Vissa områden är relativt mättade och det förväntade värdet på fastigheten äts upp till stor del av tomtpriset. Kolla gärna in "up&coming"-områden där man fortfarande kan göra fynd.

mvh
David
 
byggsamordnare? vad e de ?
var får man tag på en sådan?
som ni förstår e jag väldigt grön på området men tänkte skaffa mig en uppfattning på ett ungefär hur det hela skulle gå till :-[
hur e de me byggmaterial fr polen? finns de några regler för sånt vad som e tillåtet att bygga me i sverige el inte? jag menar nu e vi me i EU ?
mvh raffe
 
http://www.byggledarna.se/byggledarna_entre.htm

Ta en kontakt med till exempel dom här och för en förutsättningslös diskussion.

Det viktiga är att Ni är öppna och ärliga i det som sägs, för att dom skall kunna hjälpa Er och Ni bli nöjda.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.