Hej!

Jag har precis köpt en lägenhet som är ett renoveringsobjekt då den inte har bebotts på mer än 7år. :)
Just nu har jag en väggbrunn (det rektangulära hålet i väggvinkeln, se bild) och jag hade förstås tänkt att bila ut en golvbrunn och ha kakel & klinker. Jag har haft 3st olika rörfirmor på plats med säker vatteninstallation vilket föreningen kräver, de påstår att ingreppet är för riskabelt så samtliga har tackat nej till jobbet.
Rörstammen går i väggen precis bakom toaletten, det är betongväggar men där stammen går är det förmodligen murat med leka eller lättbetong. Föreningen har sagt att stambyte kommer att göras men det har de sagt sedan 2014 enligt grannarna. Som ni ser så är badrummet väldigt äckligt och jag tänkte ifall det inte skulle gå att göra om avloppet, är det då godkänt att byta ut plastmattan på vägg och golv och behålla den befintliga brunnen som den är? Om det skulle uppstå en vattenskada eller dylikt vill jag ändå ha ryggen fri, kommer jag att ha det?
Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Mvh Kriss
 
  • Äldre badrum i behov av renovering med badkar, toalett och sliten plastmatta på golv och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att dom tackar nej, kan inte se att nån vill lämna garanti på att få det tätt där.
I väntan på stambyte får du väl måla eller så för att pigga upp det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag förstår att dom tackar nej, kan inte se att nån vill lämna garanti på att få det tätt där.
I väntan på stambyte får du väl måla eller så för att pigga upp det.
Det blir väll att måla i absolut värsta fall, är det godkänt att klä om med ny plastmatta/badrumsmatta med befintlig brunn? Dagen mattor är ju riktigt fina..
 
Men vad är det de tackat nej till? Det korrekta här borde vara att bila upp en bit av golvet och sätta golvbrunn i golvet på vanligt sätt.
Sådant gör badrumsfirmor ständigt.

Att däremot sätta en ny brunn inne i väggen där den gamla sitter, går troligen inte med dagens regler.
Du kan inte heller idag ansluta en ny plastmatta mot den gamla brunnen, med de regler som finns idag. Det blir i praktiken inte sämre än den bef. lösningen, men vore i strid med dagens typgodkännande.
 
H hempularen skrev:
Men vad är det de tackat nej till? Det korrekta här borde vara att bila upp en bit av golvet och sätta golvbrunn i golvet på vanligt sätt.
Sådant gör badrumsfirmor ständigt.

Att däremot sätta en ny brunn inne i väggen där den gamla sitter, går troligen inte med dagens regler.
Du kan inte heller idag ansluta en ny plastmatta mot den gamla brunnen, med de regler som finns idag. Det blir i praktiken inte sämre än den bef. lösningen, men vore i strid med dagens typgodkännande.

Att bila golvet och sätta en golvbrunn skulle inte vara några problem, problemet ligger i att ansluta 75mm röret som går från golvbrunnen till rörstammen. Enl. en av rörisen så hade man för hårda plaströr på 70-talet som lätt sprack när man skulle såga/göra hål i. Den andra rörisen frågade hur tjockt valvet var, då jag själv inte vet och inte kunde svara på det så ville han inte påbörja ett arbete då risken fanns att han kunde gå igenom bjälklaget ner till grannen....

Då kan jag ju utesluta ny plastmatta mot befintlig väggbrunn? :(
 
Se till att antingen bli med i styrelsen alternativt lägg in motion på årsmöte att en underhållsplan måste sättas, där det specas när stambyte skall göras. Tills dess, måla på den matta du har idag.
 
BirgitS
Fråga styrelsen hur andra har renoverat.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Se till att antingen bli med i styrelsen alternativt lägg in motion på årsmöte att en underhållsplan måste sättas, där det specas när stambyte skall göras. Tills dess, måla på den matta du har idag.
Ja det är en bra ide! Sitter bara äldre i styrelsen nu och de är inte så kunniga heller.. säger inte att jag är bäst men det skulle vara bra att ha en ung med också. Sen känner man sig inte så välkommen, jag är inte den ända som har känt så. :)

Om jag ska måla badrumsmattan behöver jag då någon speciell färg? Ska jag köra T-röd på mattan innan målning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fråga styrelsen hur andra har renoverat.
Det har jag gjort, fick till svars att ingen lägenhet har flyttat någon brunn. Sen var de inte så glada när jag berättade att jag skulle renovera badrummet.
 
BirgitS
K KtmOff skrev:
Om jag ska måla badrumsmattan behöver jag då någon speciell färg? Ska jag köra T-röd på mattan innan målning?
Det finns flera trådar i forumet med folk som har målat våtrumsmattor så kolla dem för jag kan minnas fel men jag tror inte de har använt T-röd men att de har använt våtrumsfärg..
 
BirgitS
K KtmOff skrev:
Det har jag gjort, fick till svars att ingen lägenhet har flyttat någon brunn. Sen var de inte så glada när jag berättade att jag skulle renovera badrummet.
Sätta upp en lapp i hissen/anslagstavla och fråga om det är fler som har tänkt att renovera sina badrum så kan ni samla kunskap tillsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.