samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jo, jag förstår det, men tycker att det är ett konstigt fenomen som jag har lite funderingar kring hur det har resonerats om ljusbilden på dessa bilar gentemot äldre bilars strålkastare.
Jag tycker också det är väldigt intressant, jag drar mig för att använda min, en del verkar störa sig på den, och jag vet inte om det är för att de "letar" efter vad de tycker är för starkt ljus eller om det är för att lampan behöver justeras (vilket tydligen är ett jätteprojekt jämfört med traditionella lysen)
 
Håller med gubbgnället till en viss del ;)

Det jag har märkt av på senare tid är att bilister ofta bländar av för sent och slår på helljuset för tidigt...
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
W Wip3 skrev:
Håller med gubbgnället till en viss del ;)

Det jag har märkt av på senare tid är att bilister ofta bländar av för sent och slår på helljuset för tidigt...
Jag tror det har med de automatiska helljusen att göra. De måste se båda dina lyktor för att släcka, och kan inte släcka förebyggande som man själv kan göra.
Sen att de slår på för tidigt är nog bara dålig programmering.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Nog för att fordon av olika slag lyser mer idag än förr, men finner man situationen så allvarlig som du beskriver får man nog hitta lösningen hos sig själv.

Det är många som har problem med att köra vid mörker pga att hjärnan vägrar låta bli att titta in ljuset. Jag gissar att du har ett sådant problem, förutom att du nu också irriterar dig på det och blir förbannad.

Cyklar stör jag mig lite på, men det är mest en principsak som gör att jag vill slå på batman-lampan i nyllet på dessa terrorister, men i övrigt är det faktiskt bara att fokusera blicken på annat, precis som vid all mörkerkörning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nog för att fordon av olika slag lyser mer idag än förr, men finner man situationen så allvarlig som du beskriver får man nog hitta lösningen hos sig själv.

Det är många som har problem med att köra vid mörker pga att hjärnan vägrar låta bli att titta in ljuset. Jag gissar att du har ett sådant problem, förutom att du nu också irriterar dig på det och blir förbannad.

Cyklar stör jag mig lite på, men det är mest en principsak som gör att jag vill slå på batman-lampan i nyllet på dessa terrorister, men i övrigt är det faktiskt bara att fokusera blicken på annat, precis som vid all mörkerkörning.
Nejdå, jag har inga problem med att titta på annat. Har bara tänkt på detta ett tag nu och ville gubbgnälla. Men jag tycker fortfarande att det är ett konstigt beteende i trafiken idag (har väl varit andra problem förut).
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror det har med de automatiska helljusen att göra. De måste se båda dina lyktor för att släcka, och kan inte släcka förebyggande som man själv kan göra.
Sen att de slår på för tidigt är nog bara dålig programmering.
Det visste jag faktiskt inte att att det satt automatik på hel/halvljus. Det har jag missat. Det förklarar ju att det problemet verkar ha ökat.
 
Jaja, jag får väl bita i det sura och knyta näven i fickan(som vanligt) men tack för att jag fick lufta mina tankar lite ;)
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Visst kan jag bli irriterad på bilar som inte bländar av ibland - fast jag ska nog erkänna att även jag glömmer det ibland. Tror att en stor del av dessa problem beror på automatiska helljus som fungerar sådär över lag - har själv haft flera bilar med denna funktion men aldrig tyckt att den fungerar bra.

Har dock aldrig någonsin stört mig på cykellysen, reklamskyltar eller pannlampor trots att jag har rätt dålig syn. Det kanske är dags att kontrollera din syn om du upplever att du störs så mycket och blandar ihop två fotgängare med en bil?:)

/Krille
 
T
Jag har helt slutat använda det automatiska helljuset för att det slår på onödigt sent efter möte. Men sen framförallt eftersom det ibland uppstår situiationer vid landsvägskörning att efter ett möte så hinner det automatisk slå om till heljus för att sen ganska snabbt upptäcka följande möte och slår av heljus. Vissa bilister (läs: sura gamla gubbar :cool:) tolkar detta "blinkande" som ett negativt meddelande och börjar blinka tillbaka...
 
Tycker automatiska helljuset på min bil funkar bra (har såntdär sektionerat som tänder och släcker LEDs i sektioner) , men ibland tror folk man har heljuset på, när man då får tända upp mitt egna så brukar man märka folk inser sitt misstag dock (och jag kan då se hur ljusbilden helt ändras , tror folk är för känsliga och tror att bara för det lyser massa till höger om bilen så betyder det automatisk man har helljus på), däremot på min gamla bil som bara hade automatiskt tyckte jag det fungerade mycket sämre på, segt att slå tillbaka o tex bussar kände det inte av alls av nån anledning, + kunde blända av för vägskyltar o annat konstigt

Att folk bländar av senare tor jag beror på automatiska till stor del, de bländar ju inte av fören det ser strålkastarna på mötet, menar kör man manuelt helljus brukar iaf jag blända av innan
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
.....
Reflex och lampa fyller ju var sin funktion.....
Jag skrev "istället för"
Den ena behöver inte utesluta den andra.
Jo lampan kanske hjälper till att se dig tidigare OM det är helt mörkt omkring. Om du gör detta i ett samhälle så finns det mycket annat som lyser och svänger som man då lätt förväxlar med personens lampa.
Att folk går med lampa har jag inget emot men det hjälper inte mig för att se personen.
Går man på en väg så ha reflex vilket gör att man ser vad det är som rör sig.. En lampa som svänger kan vara precis vad som helst.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Håller med. Dock är ju detta bara en pytteliten del av ett större samhällsfenomen, det tas helt enkelt inte lika mycket hänsyn längre.
Nu tänker säkert hälften av er; "sur gammal gubbe." Jo, det finns en förklaring till det. Att jag är äldre nu än när jag tyckte det var bättre är inte så jäkla konstigt, det är svårt att vara yngre än förr. Att jag är sur har sin naturliga förklaring i att fenomenet upprör mig. Vem fan blir gladare av att folk blir mer och mer egoistiska. Gubbe? Tja, jag är man och börjar närma mig 50. Frågor på det?

Hur som, visst är det fantastiskt bra att nära nog varenda människa bär med sig en ficklampa 24/7, och visst är det kanon att det finns små smidiga ficklampor som kan lysa upp halva Vättlefjäll med hjälp av 3 AAA-batterier. Det är inte det som är problemet med fotgängare, det är att de nödvändigtvis måste lysa IN i mötande bilar. Ge fan i det!

Visst är det bra med automatisk helljusavstängning... eller nej, det är fan inte bra. Det fungerar ofta dåligt och människan är av naturen lat och lär sig snabbt att de kan strunta i sådana saker som bilen själv ska klara av.

Lika dåligt verkar det fungera med inställning av halvljusen. Ofta möter man bilar som bländar trots att de bara har halvljus på. Det tar idag upp till tre år innan det upptäcks på första besiktningen, för inte fasen kontrollerar människan sin bil själv! Å andra sidan händer det rätt ofta att man möter folk som blinkar med helljuset och man tänker; men din fåntratt, vi möts över ett krön, det är klart som fan jag bländar dig. Du bländar mig också!

Apropå reklamskyltar: Det står (stod?) en stor jämrans reklamskylt längs E6 strax norr om Uddevalla riktad mot södergående trafik, någonstans i närheten av den där älgreklamskylten har jag för mig. Den där skyltjäkeln höll på att skrämma slag på mig för en massa år sedan. Kom körande i relativt mörker. Ingen aning vad skylten visade när jag först såg den (fast jag lade knappt märke till den så den måste visat en ganska mörk bild just när jag kom förbi) men plötsligt blev hela skärmen kritvit, och det med en ljusstyrka som var häpnadsväckande! Totalt livsfarligt, att jag inte körde av vägen eller i ren panik tvärnitade i 110 blås är ett under! Hur fan kan den ha varit tillåten!?!? Hoppas den försvunnit...


Gu' vad gôtt det är att gnälla ibland... ;)
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Det finns speciella glasögon för mörkerkörning, de har gult glas som gör att du blir mindre bländad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur är skicket på din vindruta? När jag bytte min 8 år gamla vindruta (pga en spricka efter ett stenskott) och fick en ny, noterade jag att jag blev mindre bländad - troligen eftersom den gamla hade en del repor, märken och smuts som spred ut det mötande ljuset.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
A
Har man glasögon behöver man starkare(andra)glas på kvällen egentligen,man ser sämre i mörker,trots det har jag själv inte skaffat mig det:oops: man får känna sig fram med kofångaren istället...vi ses ute på vägarna!:D
 
Redigerat:
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.