Är det någon som har installerat en NIBE 470? Vill komma ifrån lösningen med freshventlier och istället hitta en lösning som tar inluften direkt in i pannan. Vill heller inte kosta på en FTX-lösning. Vet att NIBE har en lösning med en modul till modellen F750, men då drar priset iväg.
 
L Leffegeorg skrev:
Är det någon som har installerat en NIBE 470? Vill komma ifrån lösningen med freshventlier och istället hitta en lösning som tar inluften direkt in i pannan. Vill heller inte kosta på en FTX-lösning. Vet att NIBE har en lösning med en modul till modellen F750, men då drar priset iväg.
Du vill ha en dyrare lösning till ett billigare pris...

Du får nog vara uppfinnar-Jocke för att få till det utan att slanta upp...

Läs mer här

https://www.byggahus.se/forum/threads/flvp-med-foervaermd-tilluft-gar-det.130417/
 
Jag vet inte om jag behöver vara uppfinnar-Jocke, för om man läser på Nibes hemsida så verkar ju F470 även klara tilluften genom pannan, eller så har jag totalt missuppfattat det. Men jag tror att den klarar att ta in tilluften, förvärma den och skicka ut den i olika rum samtidigt som den tar tillbaka luften från kök, badrum mm.
 
Kollade precis med Nibe och det är som jag skriver. F470 klarar att ta in tilluften och förvärma den. Det behövs med andra ord inga Freshventiler utan det monteras "utblås" i tak i olika rum och frånluften tas precis på samma sätt som för alla andra pannor dvs i kök, badrum, tvättstuga. Det enda är att denna panna inte kan sänkas under 18 grader, men det har jag inget behov av i fjällen.
 
kanon!

hade inte fattat att det var ett nybygge och att du hade möjlighet att dra ventilation som du önskar utan större påverkan...
 
  • Gilla
Leffegeorg
  • Laddar…
Jo det är ju en förmån att få tänka från grunden när det gäller de olika momenten i ett bygge. Många delar är det
 
Tilluftventiler bakom radiatorn? Typ Easyvent. Då slipper du rören men får uppvärmd tilluft.
 
Nu blir det ju en golvvärmelösning och endast radiatorer på loftet. Tänker jag fel nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.