Vi bygger hus i lösvirke. Vår snickare samordnar arbetet med övriga hantverkare. Vi har skrivit kontrakt (löpande med takpris) där snickaren får lägga på 8% i entreprenörsarvode för de flesta underentreprenörerna, på exempelvis rörmokarens arbete. Helt rimligt så långt.

Vi har skrivit att några saker, tex installation av kamin, "samordnas av snickaren och debiteras till självkostnadspris". Snickaren vill nu lägga på 8%. Han hävdar att Skatteverket kan ha synpunkter på om samma belopp betalas ut och in från hans firmas konto.

Får han göra så?? I mina ögon är självkostnadspris ett belopp utan några tillägg.
 
  • Gilla
August_Helmer
  • Laddar…
Det SKV ev kan ha synpunkter på gissar jag är att ett av kraven för att anses bedriva verksamhet är att det finns bla ett vinstsyfte. Därför kan försäljning +/- 0 anses vara väldigt motstridigt.
 
Nja, klart ett företag måste kunna göra dåliga affärer och gå back.
Snickaren lär dessutom gå plus på hela affären, detta är ju trots allt bara en liten bit.
 
  • Gilla
MikaelJS och 8 till
  • Laddar…
Enklast är väll om dom företagen fakturerar er direkt så slipper ju snickaren att hantera det. Kan ju vara en fördel också vid eventuella garanti ärenden kanske?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, klart ett företag måste kunna göra dåliga affärer och gå back.
Snickaren lär dessutom gå plus på hela affären, detta är ju trots allt bara en liten bit.
givetvis - men medvetet dåliga affärer ser sämre ut. Men det var ett förslag på svar på frågan varför snickaren var rädd för Skatteverket.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Självkostnadsprincipen innebär väl just det, att entreprenören debiterar sin faktiska kostnad med ett entreprenadpåslag. Vilken form av avtal har ni, AB 04?
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det låter helt rätt med verklig kostnad + entreprenadskostnad
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
B
Ja det är ett rimligt förfarande. Observera att entreprenören ska kunna visa upp underlag på sina kostnader.
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
S Sällsam skrev:
Vi bygger hus i lösvirke. Vår snickare samordnar arbetet med övriga hantverkare. Vi har skrivit kontrakt (löpande med takpris) där snickaren får lägga på 8% i entreprenörsarvode för de flesta underentreprenörerna, på exempelvis rörmokarens arbete. Helt rimligt så långt.

Vi har skrivit att några saker, tex installation av kamin, "samordnas av snickaren och debiteras till självkostnadspris". Snickaren vill nu lägga på 8%. Han hävdar att Skatteverket kan ha synpunkter på om samma belopp betalas ut och in från hans firmas konto.

Får han göra så?? I mina ögon är självkostnadspris ett belopp utan några tillägg.
I mina ögon är det så här:

Ni köper alltså in en kamin och installation av den själva, där det är ni som faktureras direkt.
Då skall snickaren fakturerar er för tid nerlagd för samordning. (självkostnadspris)

Skickas fakturan till snickaren så är det "underentreprenad" (även om ni valt model och bokat osv.) och han skall då lägga på 8%.

Förenklat: får han en faktura så skall han lägga på 8% på den.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
harry73
M mattoys skrev:
Ni köper alltså in en kamin och installation av den själva, där det är ni som faktureras direkt.
Då skall snickaren fakturerar er för tid nerlagd för samordning. (självkostnadspris)
Jag uppfattar startinlägget att snickaren betalar för kaminen och fakturerar den kostnaden (+ entreprenörsarvode) till kunden.
Entreprenören har då också ansvaret för eventuella reklamationer från kunden.
 
Hej, tack för kommentarer! :)
Det gäller lösvirkeshus där vi köpt materialsats separat och snickaren bygger huset i generalentreprenad-form.
Kamin+skorsten har vi köpt med i materialleverans från husleverantören, redan betald. Snickaren ordnar med en installatör av detta och samordnar så att det blir i rätt tid osv. När han nu redan bokat upp installatören kanske vi inte kan få fakturan direkt?

En större post i sammanhanget är schaktning och grävning inklusive hårdgjord yta för garageuppfart, alltså som inte har med själva huset att göra. Samma upplägg i kontraktet att detta skulle samordnas av snickaren i samband med grund-arbetet , men debitering till självkostnadspris. Schaktning under grund och själva grundarbetet har jag inga problem med att han lägger på 8%, med tanke på garantier etc.
Snickaren fick en faktura med allt gräv+grundarbete från grävfirman och la sedan på 8% rakt över. Rätt eller fel gjort av honom?
 
K kindvall skrev:
Självkostnadsprincipen innebär väl just det, att entreprenören debiterar sin faktiska kostnad med ett entreprenadpåslag. Vilken form av avtal har ni, AB 04?
Hej, ABS 18. Mvh
 
F
Det är ju ett jäkla kasst upplägg rent generellt att låta en samordnande part på löpande jobb lägga på så mycket som 8%. det hade varit en annan sak om posterna hade varit upphandlade på fastpris med ett kontrakt som garanterar tillgänglighet för respektive entreprenör, då hade snickaren som samordnare varit ansvarig för eventuella ÄTA pga dålig planering men nu landar kostnaden för all dålig planering snickaren gör på er med ytterligare 8%. Ni betalar väl i princip 8% för snickarens administrativa tjänst att fakturera er.

Ni har väl avtalat att 8% är snickarens självkostnadspris (eller hur, vad kostar alla delar snickaren fakturerar för, 8% av det är rätt mycket pengar skulle jag tro) så det är väl bara att betala för kamininstallationen med och ta det på erfarenhetskontot för dåliga avtal.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Typiskt sett är det vid ROT som Skatteverket har synpunkter på om materialet är till självkostnadspris. Då tänker de att installatören lagt över gemensamma kostnader på arbetet för att öka ROT-avdragets del på totalen.
 
F fsn skrev:
Det är ju ett jäkla kasst upplägg rent generellt att låta en samordnande part på löpande jobb lägga på så mycket som 8%. det hade varit en annan sak om posterna hade varit upphandlade på fastpris med ett kontrakt som garanterar tillgänglighet för respektive entreprenör, då hade snickaren som samordnare varit ansvarig för eventuella ÄTA pga dålig planering men nu landar kostnaden för all dålig planering snickaren gör på er med ytterligare 8%. Ni betalar väl i princip 8% för snickarens administrativa tjänst att fakturera er.

Ni har väl avtalat att 8% är snickarens självkostnadspris (eller hur, vad kostar alla delar snickaren fakturerar för, 8% av det är rätt mycket pengar skulle jag tro) så det är väl bara att betala för kamininstallationen med och ta det på erfarenhetskontot för dåliga avtal.

snickaren tar även kreditrisk, reklamationer osv, jag tycker 8% är väldigt lågt
skulle själv aldrig gå under 15%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.