Hej!

Vi har gett upp KarlsonHus som verkar vara de ända som garanterar täta hus. Istället kommer det att bli nån som gör som vanligt.

Då jag vill kontrollera luftflödet genom huset (allergier + radon i marken) och dessutom vill ha en mer energieffektiv lösning och högre komfort än vad en vanlig fvp ger kommer jag att installera en ftx-baserad ventilation.

Om den skall ge något (eller i alla fall max) så måste kåken vara tät. En av tillverkarna använder vindskyddspapp, några andra någon non-woven-duk.

En av tillverkarna tycker att jag skall klä huset i utegips istället för papp.

Kan man säga något generellt om hur man skapar ett tätt hus - eller är det plastskiktet som håller tätt? Eller alltihop tillsammans?

Jag antar att den stora boven egentligen är hur det är tätat runt dörrar och fönster och kanske mellan sektionerna när de sätts på plats.

Där vet jag inte riktigt hur jag kan påverka det när sektionerna kommer klara från fabrik. Jag kommer att berätta att huset skall provtryckas när det är klart och det kan hända att det gör dem noggrannare, men det är ju inte säkert - dessutom vill jag hellre ha det perfekt från början istället för att behöva riva och hitta var det läcker. Tips? Glada idér? Liknande erfarenheter?

Peo
 
En glad idee - kanske ett stenhus är enklare att få tätt? I alla fall när det gäller väggarna ...?
gaia
 
Ett stenhus hade nog varit att föredra på många sätt, men det verkar bli fel prislapp...
 
Om man vill bygga energisnålt och lufttätt så är det viktigast att plastfolien är tät ända ut mot fönster och att skarvar är helt täta, Lyckas detta så är byggnadskonstuktionen ävan väldigt fuktsäker.
Yttre vindskydd är viktigt vid påverkan av vind speciellt för byggnader i utsatt läge. Papp, väv, minerit eller Gips spelar inte så stor roll alla ger fullgott indskydd, Gipsen kan dock vara lire känsligare för fukt under byggtiden.

Att få ett tätt hus av någon husfabrikant kan nog vara svårt, det är viktigt alla samarbetar för att detta skall lyckas.
Husets väggelement måste vara täta vid tillverkning tex plasten skall sluta tätt ända ut till fönsterkarmar od.
Montaget måste göras tätt.
Installationer vant el och rör får inte skada plasten genomföringar måste tätas väldigt noggrant.
Lyckas detta så kan man spara mycket energi men det är nog inte lätt att ställa kraven och få alla inblandade att ta det på allvar. Det är nog ganska få hus leverantörer som ställer upp på kraven.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.