P PeaSlöjd skrev:
Hej!

Här har du tips på mindre sågverk i Uppland.: [länk] Det är en bra idé att blanda bredder på bräderna. När man sågar i denna typ av sågverk så får man ofta också en ruffligare - inte så slät yta. Måla sedan med slamfärg. När jag byggde ne mindre utbyggnad på en gammal lada så köpte jag färgpulver från Falurödfärg och blandade i ca: 1/10del svart i den röda. det gav en brun färg som nästan lirade med den gamla ladans färg som blivit märkt av årens lopp. Lycka till!
Kanon-. När jag har material listan klar så skickar jag en förfrågan till dem.:D(y)
 
9 9999 skrev:
Det är den här typen av tak jag tänkte använda. Har sådan på en tillbyggnad till gamla parstugan. Svart. Det jag gillar med den är att det är en gammal profil som förr gjordes på Domnarvet, som nu sålt pressen till en liten firma. Och så gillar jag att den inte försöker efterlikna varken pannor eller falsad plåt.
Plannja har pannplåt.
 
Små svarta stänk ser ut som svartmögel. Svagt sprayat med grönt i nederkanterna så har du algpåväxt.
 
J jonaserik skrev:
Kan inte klasserna på sågvirke, men sett en del på mindre sågar som bara ligger i en hög, duger bra i pannan eller spisen. Så någon nytta blir det nog.
Bake /bakaved heter de yttersta bitarna av stocken som oftast är utan skarp kant. I ett modernt sågverk fräses detta till flis direkt i såglinjen.
 
Kolla efter kilsågad ytterpanel - det finns ett par sågverk som tillverkar sån. Brädorna har olika bredd i över och underkant - sätts varannan med bred sida uppe respektive nere - ger ett gammalt, osymmetriskt utseende
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
G GöranTD skrev:
Kolla efter kilsågad ytterpanel - det finns ett par sågverk som tillverkar sån. Brädorna har olika bredd i över och underkant - sätts varannan med bred sida uppe respektive nere - ger ett gammalt, osymmetriskt utseende
Jag trodde bara det var golvet som var kilsågat förr. Gällde det även fasaden?
 
Är det någon som vet hur sågverken sågar kilsågat? Ställer man in en vinkel som man kör med rakt av, eller justerar de manuellt/automatiskt så att de får ut absolut max av varenda lilla bräda?
Jag försöker få en känsla för hur mycket merjobb det blir. Blir det mycket pill med skarvar när varje bräda har olika bredd. Tex. 1500m panel som ska upp :surprised:
 
G GöranTD skrev:
Kolla efter kilsågad ytterpanel - det finns ett par sågverk som tillverkar sån. Brädorna har olika bredd i över och underkant - sätts varannan med bred sida uppe respektive nere - ger ett gammalt, osymmetriskt utseende
Hoppas på att hitta en snickeri som kan få ned priset till min nivå :)
 
9 9999 skrev:
Vi har ett gammalt torp i Stockholms skärgård och tänkte nu bygga till en klassisk svensk lada.
Budgeten är mycket tajt. Hade vi mer pengar så skulle vi byggt en större lada helt enkelt :geek:
Men hur gör man för att få ladan att se gammal ut utifrån? Har ni något exempel på någon som lyckats med detta konststycke?

några punkter är redan fastslagna:
-Gjuten platta.
-Måtten 9x18m, typ 9-10m till nock. Takvinkel 45.
- Kortänden kommer att få två stora svarta pardörrar som blir 2 garageinfarter. 3,5x3,5m. Byggda på plats såklart. Hakgångjärn osv.
övrigt är fritt.
Fönster köper vi begagnade utan karm. Små, och få.
Plattan tänkte jag gömma med kapillärbrytande grus nästan upp till panelen. Så får nässlor och ogräs gömma gruset i sin tur.
En idé jag har är att blanda lockläktpanelens brädor med 2-3 olika bredder, slumpvis. Och sedan ha en droppnäslist i höljd med takstolarnas underarm, och sedan se till att panelen ovan listen inte linjerar med den under.
Men det blir fortfarande 4 m långa spikraka länder:sweat:. Tror ni att man vågar sätta lockläkten lite snett t.ex. Bara 1cm, varannan till höger och varannan till vänster. Eller kommer det att se komiskt ut?
Hoppa över hängrännor, men det är kanske för dumt?
Pannplåt på taket?
Kanske måste åka till Grönan och kolla hur Pettson och Findus gjort för att få nytt att se gammalt ut. :D
9-10m till nock!?Det blir ju som ett sädesmagasin till ett gods, störst i hela skärgårn. Kilsågade bräder använde man förr. Kostar säkert extra. Köpa en gårdssåg och såga själv? 35mm locklist blir smalt, kör 2x1tum. Åk runt och titta på lite gamla lador, det ger mycket! Falu ljus är rätt om du ska rödfärga. Lycka till!
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Åsa Lund
Då kan du nog glömma kilsågat, tyvärr.
När vi skulle byta vår fasad köpte vi ett "hiv" med panelvirke med blandade bredder.
Sedan ordnade vi faluröd grundfärg genom att späda med 10% vatten.
Därefter tog vi översta lagret med virke, lade KÄRNSIDAN upp och grundade den. Flyttade det målade virket till en ny pall. Och målade nästa lager med panel. På detta sättet målade vi oss igenom hela lasset.
Sedan när panelen skulle upp på huset behövde vi bara ha koll på att sätta rotändan neråt och den röda färgen utåt.
Grundade även alla läkt innan vi spikade upp dem. Om du nu ska ha läkt på utsidan på en lada? Tror det blir för fint.
När panel och läkt var uppe på fasaden räckte det med ett lager rödfärg, det året, så klarade vi vintern.
Där Torpet ligger är samtliga dörrar och portar på ekonomibyggnader svarta.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
F FixarLars skrev:
9-10m till nock!?Det blir ju som ett sädesmagasin till ett gods, störst i hela skärgårn. Kilsågade bräder använde man förr. Kostar säkert extra. Köpa en gårdssåg och såga själv? 35mm locklist blir smalt, kör 2x1tum. Åk runt och titta på lite gamla lador, det ger mycket! Falu ljus är rätt om du ska rödfärga. Lycka till!
9-10 m till nock kan låta högt. Men bredden blir 9 m. Det ät inte imponerande mycket för en lada. Med 45 gr takvinkel så ryker där 4,5 m, eller närmare 5 om man tittar på hur takstolen utformas, plus takbeklädnad. Plattan tar 0,3 m. Kvar blir 3,7-4,7 i fri takhöjd. Bakgrävaren är 4,3 m hög när armen är inne helt. Ladumåtten kommer från en 150 år gammal lada i bygden. Jag tror att just takvinkel är absolut avgörande för rätt utseende. Finns ju idag inget vettigt praktiskt skäl till att bygga så hög tak på en lada, så därför hittar jag heller inga nya lador likt den vi vill bygga.
Vi idioter är utrotningshotade!:surprised:;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
9 9999 skrev:
Ladumåtten kommer från en 150 år gammal lada i bygden.
Vår lada följer dessa proportioner också. 45 gr takvinkel, dryga 7m i bredd & höjd, ca 20 meter lång.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Har någon erfarenhet av att använda sågat ohyvlat virke som regelverk? Takstolar, i väggar, osv.
Billigare, och mindre industriell känsla utseendemässigt där det syns (takstolar inte minst).
som ni förstår, två jätteplus i mitt projekt.
Men:
-Omöjligt att tvätta. Tänk ovansidan på takstolarnas underarmar om 30 år. Men man kan ju iofs dammsuga.
-Suger åt sig fukt lättare om det tex droppar från tak.
-Stickor i handen vid bygget :)
-Spikbläck, blir det lika starkt som vid hyvlat? Tänker att råa ytorna skulle kunna göra att förspänning i förbandet släpper på sikt. Tror inte det men...

C24 klassat finns, så det är inga problem på så vis.
 
Åsa Lund
Du måste ha bra handskar när du bygger.
Såpa och skurborste klarar alla underlag om du vill göra rent virket om 30 år.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S SimonZ skrev:
Jag trodde bara det var golvet som var kilsågat förr. Gällde det även fasaden?
Mitt torp har kilsågad ytterpanel + lockläckt likaså förrådet - från början av 1900-talet
 
  • Gilla
fredagsdrinken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.